Έχω την εντύπωση οτι ακόμα κι αν βγει αυτή η Ρεπούση και
πει οτι η γη είναι στρογγυλή θα βρεθούν κάμποσοι να διαφωνήσουν μαζί της και
μάλιστα θα το κάνουν με τον πρέποντα φανατισμό. Το ακόμα καταπληκτικότερο είναι οτι οι
πρόθυμοι να κατακρεουργήσουν (νοηματικά πάντα) τη Ρεπούση επικαλούνται μονίμως επιχειρήματα
του τύπου:
1.Αυτή είναι βαλτή από ξένα κέντρα.
2.Προσπαθεί να κάνει ντόρο γι΄αυτό υποστηρίζει τέτοιες απόψεις.
3.Έχει κόλλημα με την ελληνικότητα γι΄αυτό και τη
διαβάλλει.
Τέτοια επιχειρήματα είναι, το λιγότερο, βλακώδη εφόσον
δεν ασχολούνται με την ουσία των απόψεων που έχουν εκφραστεί αλλά με την διερεύνηση των προθέσεων και των
σκοπών. Κι όλα αυτά δεν θα με ενοχλούσαν τόσο, αν λειτουργούσαν αμφίπλευρα –αν,
ας πούμε, δεν ψάχναμε μόνο γιατί η Ρεπούση υποστηρίζει το τάδε ή το δείνα αλλά
και γιατί ο χι εθνικόφρονας διαφωνεί μαζί της ή ο ψι πολιτικός προωθεί
νομοθετήματα τα οποία ωθούν την Ρεπούση στη διατύπωση των συγκεκριμένων
απόψεων. Όσο αυτό δεν γίνεται, δικαιούμαι να μιλάω για μονόπλευρο φανατισμό επιπέδου παλαιοημερολογιτών (για να το πω
ευγενικά).
Έχω την εντύπωση οτι η Ρεπούση ενοχλεί (ειδικά αυτή –εφόσον
οι απόψεις που εκφράζει δεν είναι πρωτοφανείς, ούτε καν πρωτότυπες) λόγω της μεθοδολογίας
της στην τεκμηρίωση. Σαν ιστορικός η Ρεπούση έχει εκπαιδευτεί να λειτουργεί
ιατροδικαστικά –ν΄ανοίγει το ψυγείο, να τραβάει έξω το παγωμένο πτώμα και να το
πετσοκόβει. Δεν ασχολείται η επιστήμη της Ιστορίας με ζώσες κοινωνίες, δεν
κάνει δυναμική έρευνα αλλά στατική –και καλά κάνει. Αυτός ο «πάγος» λοιπόν,
αυτή η «ιατροδικαστική» ματιά στην εξέταση των γεγονότων είναι που ενοχλεί το (ας
το πούμε) κοινό αίσθημα. Και για να καταλάβεις καλύτερα τη συγκεκριμένη θέση
μου ψάξε να βρεις δηλώσεις της Ρεπούση για σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα
(συλλογικές συμβάσεις, απολύσεις κλπ).
Πέραν όλων αυτών το θέμα που έχει ανοίξει (όχι με
υπαιτιότητα της Ρεπούση, αλλά λόγω του νομοσχεδίου για το νέο Λύκειο) αφορά την
διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσας. Πρόσεξε –όχι τη διδασκαλία των
Αρχαίων Ελληνικών κειμένων την οποία χαρακτήρισε αναγκαία στην ομιλία της η
Ρεπούση αλλά από μετάφραση -τη
διδασκαλία της γλώσσας! Τι θα πει διδασκαλία Αρχαίων Ελληνικών; Αντιγράφω
ενδεικτικά από τα περιεχόμενα του βιβλίου Αρχαίων
Ελληνικών της Α’ Γυμνασίου:
Γ. Γραμματική: 1. Τόνοι και
πνεύματα 2. Μέρη του λόγου 3. Τα παρεπόμενα των πτωτικών 4. Τα παρεπόμενα του ρήματος
Γ. Γραμματική: 1. Οριστική
ενεστώτα ρ. εἰμί
2. Οριστική ενεστώτα και μέλλοντα ε.φ. βαρύτονων ρημάτων 3. Oριστική μέλλοντα ε.φ.
αφωνόληκτων βαρύτονων ρημάτων
Γ. Γραμματική: 1. Η αύξηση 2. Οριστική παρατατικού ρ. εἰμί 3. Οριστική
παρατατικού και αορίστου ε.φ. βαρύτονων ρημάτων 4.
Οριστική αορίστου ε.φ. αφωνόληκτων βαρύτονων ρημάτων
Γ. Γραμματική: 1. Ο αναδιπλασιασμός
2. Οριστική παρακειμένου και
υπερσυντελίκου ε.φ. βαρύτονων ρημάτων 3. Οριστική
παρακειμένου και υπερσυντελίκου ε.φ. αφωνόληκτων βαρύτονων ρημάτων
Γ1. Γραμματική: Γ΄ κλίση ουσιαστικών: α. καταληκτικά διπλόθεμα
φωνηεντόληκτα σε -ις (γεν. -εως) β. καταληκτικά μονόθεμα φωνηεντόληκτα σε -εύς (γεν. -έως) – ουδέτερα ακατάληκτα μονόθεμα
οδοντικόληκτα σε -α (γεν.
-ατος)
Γ. Γραμματική: 1. Γ΄ κλίση
ουσιαστικών: α. ακατάληκτα διπλόθεμα οδοντικόληκτα σε -ων (γεν. -οντος) β. καταληκτικά μονόθεμα οδοντικόληκτα σε -ας (γεν. -αντος) 2. Οριστική
ενεστώτα και μέλλοντα μ.φ. βαρύτονων ρημάτων 3.
Οριστική μέλλοντα ρ. εἰμί
Αυτά για να πάρεις μια πρώτη γεύση περί του τι σημαίνει Αρχαία Ελληνικά
για ένα παιδάκι το οποίο μόλις τελείωσε το Δημοτικό. Α ναι –μήπως θέλεις να
μάθεις πόσες ώρες Φυσική ή Χημεία κάνει αυτό το παιδάκι της Α΄Γυμνασίου το
οποίο μαθαίνει αφωνόληκτα βαρύτονα; 0 ώρες (ολογράφως ζερό μαύρο).
Κι αφού έκανες τον κόπο να τα διαβάσεις
τα παραπάνω –για πες μου (χωρίς να το γκουγκλίσεις) ποιος είναι ο
υπερσυντέλικος του λύω;
Αν δεν είσαι φιλόλογος (ή κολλημένος με τη μελέτη αρχαίων κειμένων) πάω
στοίχημα οτι δεν το ξέρεις. Αλλά το παιδί σου επιμένεις να το μάθει κι ας το ξεχάσει αμέσως όταν αποχωρήσει από
την αίθουσα των εξετάσεων!
Πάμε τώρα και στην
πρόσφατη διαφωνία Ρεπούση-Αρβαντιόπουλου για να εντοπίσουμε κάτι, συνταρακτικά
ενδιαφέρον, κατά την ταπεινή μου γνώμη:
«Νεκρές γλώσσες
λέγονται οι γλώσσες που δεν μιλιούνται και σε αυτές συγκαταλέγονται και τα Αρχαία
Ελληνικά και τα Λατινικά», υποστήριξε η Ρεπούση για να αντιτείνει ο
Αρβανιτόπουλος οτι: «Δεν είναι νεκρή
γλώσσα τα Αρχαία Ελληνικά, ενώ τα Λατινικά πράγματι είναι…. Η αρχαία ελληνική
γλώσσα διδάσκεται, εξελίσσεται και είναι μια γλώσσα διαφορετική από τα λατινικά
όσον αφορά την πορεία της».
Χρειάζεται να επιχειρηματολογήσει κανένας περί της ορθότητας
της άποψης Ρεπούση; Αμφιβάλλει κανένας περί του πώς ορίζεται μια γλώσσα ως
νεκρή; Αμφιβάλλει κανένας οτι τα Αρχαία Ελληνικά δεν μιλιούνται πλέον;
Ας δούμε τώρα και τα επιχειρήματα Αρβανιτόπουλου περί
ζωντανής γλώσσας! Η αρχαία ελληνική
γλώσσα διδάσκεται, λέει ο κύριος αυτός. Μα, και τα λατινικά διδάσκονται και
τα σανσκριτικά και η γραμμική Β’. Είναι αυτό κριτήριο περί της «ζωντανότητας»
μιας γλώσσας; Αν ναι –τότε ούτε τα λατινικά είναι νεκρή γλώσσα!
Η αρχαία ελληνική
γλώσσα εξελίσσεται, λέει ο κύριος αυτός. Αλήθεια; Δηλαδή βγαίνουν
καινούργιες λέξεις στα Αρχαία Ελληνικά; Έχει κανένας υπόψη του έστω και μία τέτοια λέξη; Μήπως τα
Αρχαία Ελληνικά είναι γλώσσα που μιλιέται από κάποιους και δεν το ξέρω;
Είναι μια γλώσσα
διαφορετική από τα λατινικά όσον αφορά την πορεία της, λέει ο κύριος αυτός.
Εδώ έχουμε να κάνουμε με επιχείρημα τύπου «το μπουζούκι είναι όργανο, ο
αστυνομικός είναι όργανο άρα ο αστυνομικός είναι μπουζούκι». Επειδή δηλαδή τα
Αρχαία Ελληνικά είναι διαφορετικά από τα Λατινικά κι εφόσον δεχτήκαμε οτι τα Λατινικά
είναι νεκρή γλώσσα –άρα τα Αρχαία Ελληνικά είναι ζωντανή γλώσσα!!!
Να πω κάτι ακόμα –η γλώσσα των Ρομά είναι ή όχι ζωντανή
γλώσσα; Μιλιέται, εξελίσσεται –άρα, για ζωντανή μού κάνει. Γιατί δεν
διδάσκεται;
Το ενδιαφέρον στην παραπάνω παράγραφο δεν είναι βέβαια η
σαθρή επιχειρηματολογία Αρβαντιτόπουλου. Το ενδιαφέρον είναι η απροθυμία της επικρατούσας
άποψης να δεχτεί οτιδήποτε αρνητικό σε σχέση με την εθνική ταυτότητα. Τα Αρχαία
είναι συστατικό αυτής της (στρεβλής μεν αλλά κυρίαρχης) εθνικής ταυτότητας –άρα
τα Αρχαία δεν μπορεί να είναι νεκρή
γλώσσα. Ο Λεωνίδας είναι ήρωας –άρα απαγορεύεται
να είναι χωλός. Ο Κολοκοτρώνης είναι ήρωας άρα αποκλείεται να έκανε σφαγές. Πάω στοίχημα οτι τους πεις οτι ο
Όμηρος ήταν τυφλός θα σε κοιτάξουν στραβά και θα σε χαρακτηρίσουν εθνομηδενιστή! Αν πάλι τους πεις οτι ο
ήρωας Θεμιστοκλής κατέληξε μισθωτός στην αυλή του Πέρση Αρταξέρξη μπορεί και να
σε καταγγείλουν ως υπάλληλο του Σόρος!
Ας το πούμε απλά: η
κοινωνία η οποία δεν αποδέχεται την ιστορία της αλλά την τροποποιεί,
απαλείφοντας κάθε γεγονός που δεν ταιριάζει στον μεγαλοϊδεατισμό της είναι μια κομπλεξική
κοινωνία, ένα μόρφωμα στο οποίο η έννοια του όχλου έχει αντικαταστήσει την
έννοια του πολίτη.
Κι αφού το θέμα
αφορά την Αρχαία Ελληνική γλώσσα και τις απόψεις αυτών που την θεωρούν τόσο
σημαντική ώστε να καταδικάζουν χωρίς δεύτερη σκέψη τα παιδιά τους στην εκμάθησή
της, ας δούμε κάποιες θέσεις ενός μελετητή και λάτρη της Αρχαίας Ελληνικής σχετικά με τη συνέχεια της γλώσσας και την
μετεξέλιξή της δια μέσου των αιώνων –του Κορνήλιου Καστοριάδη:
«Αφού δημιούργησε –και έδωσε στους άλλους –τη φιλοσοφία (όπως
και την πολιτική και τη δημοκρατία), ο ελληνικός λαός έμεινε, για 15 αιώνες,
χωρίς φιλοσοφία….
…Για τη γλώσσα αυτή, για τον «υλικό»
(λεξιλογικό-σημασιακό) της πλούτο, μετά από τέσσερις, και είκοσι τρεις, αιώνες
φιλολογικής δουλειάς ο μεγάλος Γερμανός φιλόλογος και εκδότης των προσωκρατικών
Ντιλς διαπίστωνε το 1905 οτι ο πλούτος της (που τον υπολόγιζε, σταματώντας στον
5 π.Χ. αιώνα, δεκαπλάσιο της λατινικής) έκανε αδύνατη τη σύνταξη ενός ελληνικού
θησαυρού κι οτι ένας τέτοιος θησαυρός, αν μπορούσε να πραγματοποιηθεί, θα
έφτανε τους 120 τόμους και συνεπώς θα ήταν πρακτικά άχρηστος. Αυτή η γλώσσα,
σαν ζωντανή, ακατάπαυστη, δημιουργία του ελληνικού λαού εξακολούθησε να
πλουτίζεται, να αναπτύσσεται, να αλλοιώνεται, μένοντας ταυτόχρονα, κατά κάποιο
τρόπο, μια και η ίδια γλώσσα.
Και όμως: απ΄τη στιγμή που προσπαθεί κανείς να γράψει ένα
αφηρημένο κείμενο, διαπιστώνει την
τρομερή ένδεια της σύγχρονης ελληνικής γλώσσας, από την άποψη των όρων, του
λεξιλογίου. Αυτή η κατάσταση έχει έναν «εσωτερικό» και έναν «εξωτερικό» λόγο –και
οι δυο είναι προφανείς. Ο εσωτερικός είναι η σχεδόν πλήρης διακοπή, αφάνιση, της
αφηρημένης, φιλοσοφικής σκέψης, από τους τελευταίους νέο-πλατωνικούς του 4-5
αιώνα π.Χ. ως τη σημερινή εποχή. Η κληρονόμηση της ελληνικής φιλοσοφίας απ΄τη
Δύση και κατόπιν, η δυτικο-ευρωπαϊκή φιλοσοφική αναγέννηση και δημιουργία
βάδισαν, όπως είναι αυτονόητο, παράλληλα με τη δημιουργία και όρων και ιδεών,
αδιάκοπα από τον Ντανς Σκοτ μέχρι τον Χάιντεγκερ. Ελάχιστοι απ΄αυτούς τους όρους
μεταφράστηκαν ή αποδόθηκαν στα σύγχρονα ελληνικά –και σχεδόν πάντα από
ανθρώπους που δεν ήταν φιλόσοφοι, δηλαδή δεν σκέφτονταν φιλοσοφικά. Είναι
περιττό να ξαναϋπογραμμίσω οτι σκέψη και γλώσσα είναι αδιάσπαστες και αχώριστες.
Όσο δεν μπορεί να υπάρξει φιλοσοφική σκέψη χωρίς φιλοσοφική γλώσσα, άλλο τόσο
δεν μπορεί να υπάρξει φιλοσοφική γλώσσα χωρίς φιλοσοφική σκέψη –ούτε ανανέωση της
φιλοσοφικής ορολογίας χωρίς ανανέωση της φιλοσοφικής δημιουργίας. Κατά συνέπεια,
ήταν περισσότερο από απίθανο οι καθηγητές της «Φιλοσοφικής» Σχολής του Αθήνησι
Εθνικού και Καποδιστριακού να συντελέσουν στην αναγέννηση μιας σύγχρονης
ελληνικής φιλοσοφικής γλώσσας.
Ο «εξωτερικός» λόγος φαίνεται αμέσως, αν σκεφτούμε τη
μόνη άλλη γλώσσα που υπήρξε όργανο και φορέας μιας φιλοσοφικής δημιουργίας, που
να μπορεί να σταθεί, κατά κάποιο τρόπο, πλάι στην αρχαία Ελληνική: τη
γερμανική. Η γερμανική φιλοσοφική γλώσσα χρησιμοποιεί τρεις γλωσσικούς
θησαυρούς, τον γερμανικό, τον λατινικό και τον ελληνικό. Και γενικότερα: οι
ξένες γλώσσες έχουν πάρει και χρησιμοποιούν περίπου όλες τις (αρχαίες)
ελληνικές ρίζες, πλάι στις δικές τους (κι όσες δεν τις είχαν ήδη πάρει, τις παίρνουν
συνεχώς: κάθε χρόνο δημιουργούνται δεκάδες καινούργιοι, διεθνείς επιστημονικοί
και αφηρημένοι όροι, περίπου όλοι παράγωγα ελληνικών ριζών). Στην Ελλάδα
επικρατεί, για 150 χρόνια, ένας ανόητος πουρισμός, παλιότερα καθαρευουσιάνικος,
που απαγόρευε τη χρησιμοποίηση άλλων ριζών, εκτός από μερικές αρχαίες
ελληνικές, υστερότερα δημοτικιστικός, που απαγόρευε τη χρησιμοποίηση αρχαίων
ελληνικών ριζών. Έτσι γινήκαμε φιλοσοφικά κωφάλαλοι….
…. Λέμε πως είμαστε Έλληνες –και λέμε πώς το Βυζάντιο
είναι μια φάση της ελληνικής ιστορίας. Αν είναι έτσι, τότε και η γλώσσα του
είναι φάση της ελληνικής γλώσσας –ή όχι; Γιατί λοιπόν δεν λέμε ασηκρήτις, φίσκος κλπ; Γιατί πρέπει να
εξομβελισθούν απ΄την ελληνική γλώσσα οι χιλιάδες λατινικές λέξεις, που
πολιτογραφήθηκαν στα βυζαντινά ελληνικά; Και γιατί όχι όλες; Λίγη συνέπεια, Αύγουστε, ετούτο τον Οκτώβριο μήνα. Το σπίτι της λογικής σας μου
φαίνεται μάλλον μπορντέλο.
Και όταν θα πάτε στον
Παράδεισο, ζητήστε απ΄τον Παντοδύναμο να καταργήσει την περσική αυτή λέξη….
… Πότε μια λέξη είναι ελληνική; Όταν τη χρησιμοποιεί ο
ελληνικός λαός. Μα ο λαός δεν κάνει, άμεσα, φιλοσοφία και ούτε, άμεσα ούτε
έμμεσα, πυρηνική φυσική ή μοριακή βιολογία. Έλεγε ο αρχαίος ελληνικός λαός εντελέχεια ή μετακόσμια; Λέει ο ελληνικός λαός σήμερα, πρωτόνιο, θερμοδυναμική, χρωματόσωμα κλπ; -Όχι, αλλά αυτές οι
λέξεις είναι «ελληνικές»- Λάθος, οι λέξεις αυτές είναι φράγκικες. Δεν τις έφτιαξε ο ελληνικός λαός ούτε οι Έλληνες επιστήμονες.
Τις έφτιαξαν Φράγκοι χρησιμοποιώντας ελληνικές ρίζες –και τις ξαναδανειζόμαστε
σήμερα εμείς, δηλαδή οι ειδικοί. Οργανισμός
δεν είναι «ελληνική» λέξη –την έφτιαξαν οι Φράγκοι στον 18ο
αιώνα και την ξαναπήραν οι δικοί μας λόγιοι. Συμπέρασμα: έχουμε το δικαίωμα να
δανειζόμαστε απ΄τους ξένους ξένες λέξεις, με τον όρο να τις έχουν φτιάξει οι
ξένοι από ελληνικές ρίζες. Ειδ΄άλλως, όχι. Αποτέλεσμα: θα μας λείπουν πάντα
όροι. Γιατί βέβαια οι Γερμανοί π.χ. που έχουν ήδη Gestult, Form, Figur κλπ
δεν θα προσφύγουν στο ελληνικό μορφή,
παρά αν πρόκειται να του δώσουν διαφορετική σημασία ή απόχρωση απ΄αυτές τις λέξεις….
… Η «ελληνικότητα» του Ηροδότου βρίσκεται στη συμπάθεια,
στο σεβασμό, στο θαυμασμό που δείχνει για τους ξένους λαούς που περιγράφει,
στην αντικειμενικότητά του απέναντι στα πιο «εξωφρενικά», «τερατώδη», «ιδιόρρυθμα»
έθιμά τους. Δεν φοβάται ο Ηρόδοτος να πει κατηγορηματικά οτι «όλα τα ονόματα
των θεών τα πήραμε απ΄τους βαρβάρους», εννοώντας, όπως φαίνεται αμέσως απ΄τη
συνέχεια του κειμένου: όλα τα ονόματα των θεών και τους θεούς τους ίδιους τους πήραμε απ΄τους βαρβάρους (το αν
κάνει λάθος από φιλολογική και ιστορική άποψη, είναι άλλο θέμα). Γιατί δεν
φοβάται; Γιατί δεν έχει καμιά αμφιβολία για την «ταυτότητά» του την ελληνική.
Θα χρειαστεί να περάσουν 7 αιώνες, για να βρεθεί ένας υπήκοος της Ρώμης που η «ελληνική»
του ταυτότητα είναι κυρίως γραμματολογική –ο Πλούταρχος –να τον κατηγορήσει ως «φιλοβάρβαρο».
Έτσι και τώρα, στο μέτρο που οι σημερινοί γραικύλοι αμφιβάλλουν βαθιά –και δίκαια
–για την «ελληνική» τους ταυτότητα, φοβούνται να ζητήσουν στο καφενείο έναν
τούρκικο καφέ.»
(Η φαντασιακή
θέσμιση της κοινωνίας, Κορνήλιος Καστοριάδης, εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ, σελ. 519-524)
Συμπτωματικά (ή μπορεί και νομοτελειακά) η θέση της Ρεπούση
στο θέμα της διδασκαλίας της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσας κλείνει με την αναφορά στις Τρωάδες του Ευριπίδη.
Κατάλαβες;
Η Ρεπούση για το μάθημα των αρχαίων από CDemo83
13 γκολ αυτοί, σέντρα εμείς.:
den γκουγκλισα αλλα μαλλον ειναι "λελυκα"
το βρηκα?
τεσπα, να πουμε οτι αρχαια ειχα,κατοπιν συμφωνιας με την καθηγητρια,12,5 στα τριμηνα ωστε να μην κινδυνευω να μεινω..
Ημουν καλος βλεπεις στα αλλα θεωρητικα και ειχαμε και συντροφισα καθηγητρια φιλολογο στα Νεα/εκθεση/ιστορια οποτε ολα οκ!
Εδω στην Γερμανια βεβαια χτυπαω το κεφαλι μου που δεν εμαθα την ρημαδα την δοτικη και το πως συντασονται οι δευτερευσους προτασεις..Βλεπεις,τα γερμανικα ειναι ΟΜΟΙΑ!
Παντα θα ηθελα να μιλαω καλυτερα ελληνικα και μεταξυ μας,αν δεν ξερεις τι ειναι αυτο που μιλας και απο που ηρθε, δεν εχεις και πολλες ελπιδες να το κανεις.
Θα ηθελα να ειχα διδαχτει ιστορια των λεξεων,συντακτικου κλπ..
δεν πιστευω ρε φουστη οτι ο μονος τροπος να διδαχτεις αρχαια ειναι να μαθαινεις το τετελεσμενο μελλοντα και κατι τετοια..
Κοινως ειναι νεκρα τα αρχαια, συμφωνω..
δεν τα μιλαει κανεις.
Απλα αν μας τα διδασκαν αλλιως,θα μπορουσαν να μας εκαναν να μιλαμε λιγο καλυτερα μεταξυ μας σημερα..
Δεν ξέρω φίλε μου αν το βρήκες (πρέπει να το γκουγκλίσω κι εγώ) επειδή τα αρχαία τα απεχθάνομαι και αρνήθηκα μανιωδώς να τα μάθω ("γράψε μου ρε παιδί μου τον ενεστώτα του ειμί, να σου βάλω ένα 12", μου έλεγε η έρμη η φιλόλογος -ΚΚΕ κι αυτή σαν τη δικιά σου -επειδή ήμουνα καλός στην έκθεση).
Μπορεί τα Γερμανικά να μοιάζουν σε κάποια πράγματα με τα Αρχαία Ελληνικά -δεν με απασχολεί καθόλου αυτό. Άλλωστε, τα Γερμανικά μάλλον μοιάζουν και με τα λατινικά και με τα ρουνικά κι εγώ δεν ξέρω με τι άλλο. Κοντολογίς -αν θέλει κάποιος να μάθει Γερμανικά ας μάθει, αν θέλει να μάθει Αρχαία ας μάθει, αν θέλει να μάθει ζίου ζίτσου ας μάθει. Το να τον υποχρεώνεις όμως -το θεωρώ παράλογο.
Αν διάβασες το κείμενο του Καστοριάδη θα πρόσεξες την παρατήρησή του περί πλούτου της αρχαίας ελληνικής ο οποίος καθιστά ΑΔΥΝΑΤΗ τη σύνταξη λεξικού. Λέω λοιπόν οτι μια γλώσσα που δεν μπορεί καν να χαρτογραφηθεί σε λεξικό δεν μπορεί και να διδαχτεί γραμματικά (και συντακτικά). Όταν έχεις καταγράψει το (πόσο;) 20%, 50% των λέξεων και σου προκύπτουν 50 γραμματικοί κανόνες και από 10 εξαιρέσεις σε κάθε κανόνα, τότε άστο καλύτερα! Είναι σα να προσπαθείς να κάνεις εγχειρίδιο ιατρικής στο οποίο δεν θα περιλαμβάνεις όλες τις ασθένειες κι από πάνω θα αναφέρεις οτι η Χ κατηγορία ασθενειών θεραπεύεται με ξεχωριστούς τρόπους για κάθε ασθένεια. Κι εκτός των άλλων οτι οι ασθένειες αυτές δεν υπάρχουν πια στη μορφή μου τις αναφέρει το εγχειρίδιο -έχουν εξελιχθεί! Δεν είναι επιστήμη αυτό -για να πω το λιγότερο.
Κάτι ακόμα: οι αρχαίοι μας πρόγονοι γράφανε με κεφαλαία και χωρίς τόνους σε ότι έχει βρεθεί από τις ανασκαφές. Έλα και πες μου εσύ ΠΟΙΟΣ έγραφε με τον τρόπο που μας διδάσκουν στα σχολεία;
Η απάντηση βρίσκεται και πάλι στο κείμενο του Καστοριάδη -πήραμε μια έκδοση της αρχαίας ελληνικής η οποία δεν έχει σχέση με αρχαία Ελλάδα (δεν γραφόταν και μπορεί ούτε καν να μιλιόταν έτσι) και την αναγάγαμε σε ισχύουσα.
Συμφωνώ μαζί σου -ΟΠΟΙΟΣ ΘΕΛΕΙ (προαιρετικά) θα πρέπει να μαθαίνει για την πορεία της γλώσσας διαμέσου των αιώνων. Αυτό σημαίνει βέβαια να μάθεις αρχαία και βυζαντινά και τούρκικα και λατινικά κι ότι σκατά έχει διαμορφώσει τη γλώσσα που μιλάμε σήμερα. Γιατί εγραψα -όποιος θέλει; Επειδή η γλώσσα είναι ζωντανό πράγμα και ο χειρισμός της σήμερα δεν προϋποθέτει απαραίτητη γνώση της ιστορικής της εξέλιξης. Δεν μας κάνουν ιστορία της φυσικής και της μηχανολογίας προκειμένου να οδηγήσουμε ένα αυτοκίνητο -έχω λάθος;
Παραπέρα -αν υποθέσουμε οτι τα παιδιά των σχολείων πρέπει να μαθαίνουν την ιστορία της γλώσσας τους, αυτό λέγεται γλωσσολογία -δεν λέγεται γραμματική και συντακτικό των Αρχαίων Ελληνικών! Αλλά άντε να αφήσεις τόσους φιλόλογους χωρίς δουλειά και να ψάχνεις γλωσσολόγους!
O Yπερσυντέλικος είναι ο ιδιοκτήτης του πολύ γνωστού μπαρ-Λύω, πολύ καλός φίλος και λαμπρός επιστήμονας. Και άμα δεν είναι αυτό, είσαι πράχτορας του Σόρος.
Πολύ μανούρα για το τίποτα κατά τη γνώμη μου. Κι εγώ έκανα Αρχαία στο σχολείο και δεν έπαθα τίποτα.
Και πολλά πράγματα μάθαμε στο σχολείο και δεν τα χρησιμοποιούμε.
Άμα σε βάλω να διαιρέσεις το 679 με το 13 με χαρτί και μολύβι, δεν θα θυμάσαι να το κάνεις. Θα πάρεις το calculator, γιατί έτσι κάνουμε πλέον και αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να σταματήσει να διδάσκεται η αριθμητική στο Δημοτικό.
Όυτε θα θυμάσαι τον χημικό τύπο του χλωριούχου Νάτριου, απέξω. Εδώ δεν τον θυμάμαι εγώ κι έγραψα ένα 20αράκι ξερό στις πανελλήνιες. Ούτε σε καμιά δεξίωση που παραθέτεις σε φίλους σου είπες ποτέ "μου δίνεται το χλωριούχο νάτριο παρακαλώ;"
Κάτι σε "πιάσε ρε μαλάκα τ' αλάτι ν' αλατίσω τις μπριζόλες" ακούγεται πιο λογικό.
Η πλάκα είναι ότι στα μαθηματικά της Τρίτης Γυμνασίου, υπήρχε ένα κεφάλαιο, που εξηγούσε τους τύπους των επιτοκίων, ανατοκισμών και λοιπών τέτοιων κακών. Διδασκόταν όμως κατά τον Απρίλιο - Μάιο και δεν έδινε κανένας σημασία τότε. Ένα πράγμα που είναι εργαλείο στην καθημερινή ζωή.
Εν κατακλείδι. Δεν ξέρω πως θα είναι το Νέο Λύκειο, δεν έχω και παιδιά για να έχω λόγο να το ψάξω.
Για μένα ότι μαθαίνεις καλό είναι, όπως λέγαμαι πιο παλιά.
Πλυν όμως, αυτό το "ότι μαθαίνεις καλό είναι", να μην είναι υποχρεωμένος να το πληρώνει καμιά 500αριά αφρό, κάθε μήνα. σε φροντιστήρια ο έρημος γονιός που έχει παιδί που πάει σε δωρεάν δημόσιο σχολείο.
Γιατί τότε το πρώτο πράγμα που μπορώ να σκεφτώ είναι ότι δεν μαθαίνει και πάει κάπου άλλου να τα μάθει.
Γεια σου Μότορα μετα απο καιρό. Το retwittara διοτι είναι σπουδαίο κείμενο. Η πλάκα είναι οτι εισαι retwittarimenos πάρα πολύ. Βρήκα απο αυτά ένα κείμενο σου εκπληκτικό στο οποίο εχω κάνει σχόλια πολλά, τα οποία κολλάνε και με το σημερινό. Απ\την άλλη σε αυτά τα σχόλια αναφέρω τις pussy riot, δεν ξερω πως μου ήρθε, απλώς μου κάνει εντύπωση οτι αυτά που έγραφα εκεί δεν θα ξαναγραφόντουσαν τόσο καλά αν έγραφα τώρα εδώ. Ιδού το link:
http://themotorcycleboy.blogspot.fr/2012/03/blog-post_27.html
ϊσως να έχω να γράψω απο τότε:)
Παντελής
Β.Β. -δεν πάει έτσι ρε φίλε, "ότι μαθαίνεις καλό είναι"! Τι είναι τα παιδιά -σκουπιδοτενεκέδες της γνώσης; Να τους μάθουμε τότε και σανσκριτικά, να τα λένε μεταξύ τους με ιδεογράμματα! Και το "δεν έπαθα και τίποτα" το λες τώρα -όταν τότε σου γινόταν η σούφρα να, για να μάθεις που μπαίνει η βαρεία (η οποία έμπαινε μονίμως στον κώλο μας) δεν σκεφτόσουν έτσι! Γαμώ τους πούστηδες τους φιλοσόφους και τους τραγικούς, έλεγες τότε -με αποτέλεσμα να σου μείνει (αν όχι εσένα, σίγουρα σε πολλούς άλλους) μια απέχθεια για την αρχαία φιλοσοφία και την αρχαία γραμματεία. Ε, δεν γουστάρω ρε φίλε να μη μαθαίνουν τα παιδιά τον Προμηθέα Δεσμώτη, την Ιλιάδα ή την Αντιγόνη επειδή κάποιοι μαλάκες έχουν κόλλημα με την αττική σύνταξη! Να αποφασίσουν τα παιδιά ότι δεν τους λένε τίποτα όλα αυτά -αλλά από μόνα τους, κι εγώ μαζί τους! Γιατί εδώ μιλάμε για κοινωνική μόρφωση -όχι για καράτε!
Στα άλλα που λες, ο σκοπός δεν ήταν να βγάζεις τεφτέρι για να υπολογίσεις πόσο κάνει 135Χ237 αλλά να μάθεις ΠΩΣ διάολο γίνεται ο υπολογισμός και το έμαθες. Ούτε σκοπός ήταν να μάθεις χημικές συστάσεις απέξω -αλλά να μάθεις τι σκατά μάς δίνει το οξύ με τη βάση -το οποίο επίσης το έμαθες. Όχι καλά, θα μου πεις. Συμφωνώ. Πρέπει αυτά τα μαθήματα να διδάσκονται καλύτερα και με παραδείγματα, πειράματα, διαδραστικούς πίνακες, μαζορέτες και ξανθούς σαμάνους -μαζί σου. Άλλο αυτό όμως κι άλλο να γαμάμε τα παιδιά με τον υπερσυντέλικο του λύω (ο οποίος είναι προφανώς λιώμα και όχι μπαρ ρε άσχετε!)
Παραπέρα, κι αφού μιλάνε για νέο Λύκειο -θα συμφωνήσω μαζί σου οτι δεν είναι κατάσταση αυτή με τα φροντιστήρια. Άσε ρε μάστορα τα πανεπιστήμια να διαλέγουν μόνα τους με εξετάσεις ποιους θέλουν να πάρουν! Ή ακόμα καλύτερα -κάντο όπως όλη σχεδόν η Ευρώπη στην οποία η εισαγωγή στο ΑΕΙ είναι τζάμπα (άνευ εξετάσεων) κι εκεί μέσα σου κόβουν τον κώλο. Αλλά έτσι πώς θα ζήσει η συμπαθής ομάδα των φροντιστών -σωστά;
Γεια σου ρε Παντελή -χρόνια και ζαμάνια! Δεν το κατέχω το τουίτ, μου μοιάζει σαν να τσιτσιρίζει σπουργίτι και το σνομπάρω. Ήταν σημαδιακό το κείμενο εκείνο -Τζαμέλ Αμπντούμ βλέπεις!
Ναι εκείνο το κείμενο ήταν tip top που λενε και οι εγγλέζοι, και στα σχολια ειχαν γράψει όλα τα κομάντα, μπεραρντινα και σια!
Ελσίνκι πάντα
Π.
Ε ρε και να είχα ένα ευρώ για κάθε σάλο. ΟΚ ας μην είχα για όλους τους σάλους ας είχα ένα ευρώ για κάθε σάλο που προκαλείτε όταν φρικάρουν οι σαλεμένοι μόνιμα ανησυΧούντες για την εθνική μας υπόσταση. Ξέρετε όταν απειλείτε η ελλας η ορθοδοξία ο μουσακάς η θέση μας στην eurovision τέτοια. Θα είχα τον παρά να υποστηρίξω την διαφυγή μου και την μετοίκηση μου σε χώρα μακρινή όσο πιο μακρινή γίνεται. Τόκιο ναι ρε Τόκιο εκεί θα πάγενα να μείνω και θα είχα τα γκα φρα να την περνάω μπέικα. Για χρόνια και μαλακίες τύπου ρεπουσιάδα vol .xxx θα διάβαζα μόνο άμα με έπιανε νοσταλγία για τα σουβλάκια ή διάθεση για παρακμή. Α ρε και να είχα ένα ευρώ.....
Εγώ αρχαία δεν διδάχθηκα. Όταν πήγα γυμνάσιο ήταν εκτός ύλης και λύκειο πήγα σε τεχνικό όπως τα λέγανε τότενες ψάχνοντας για μπελάδες (epic fail :)) περίπου την εποχή που ο Μητσοτάκης έβαζε ξανά την μητρική του γλώσσα να διδάσκεται στα γυμνάσια. Έχασα έτσι την ευκαιρία να συνομιλώ με τον υπολογιστή μου ( τα αρχαία ελληνικά είναι η μόνη γλώσσα που καταλαβαίνουν οι υπολογιστές - bill gates) να μεγαλώσει ο εγκέφαλός μου (τα αρχαία σου μεγαλώνουν τον εγκέφαλο – κάποια μοντέλα) και όλες τις άλλες ευεργετικές επιδράσεις που έχουν τα αρχαία ελληνικά στον άνθρωπο. Πάλι καλά που μπορείς να διαβάσεις/να δεις όλα όσα έχουν ενδιαφέρον μεταφρασμένα στην πτωχή νέα ελληνική και ας μένει μικρός ο εγκέφαλος σου.
Με το μικρό μου το μυαλό έχω απο χρόνια καταλάβει πως όλη η φάση αρχαιολατρία είναι συγκεκαλυμμένος (ή σεμνοκαυλωμένος) ρατσισμός εθνικισμός. Dear all i've got news for you με δύο λέξεις Χρυσά Αβγά. Κάτι πρέπει να λέει αυτό για το εκπαιδευτικό σύστημα κάτι πρέπει να λέει αυτό σχετικά με το τι πιστεύει η ελληνική κοινωνία για τον εαυτό της και δεν υπάρχει λόγος πια να κρύβονται πίσω απ τις λέξεις οι ναζιστικές αντιλήψεις.
Τα αρχαία δεν είναι νεκρή γλώσσα. Είναι η μόνη γλώσσα φάντασμα. Θα ήταν προτιμότερο να μην μας στοιχειώνει αλλά στην τελική αν είχα τέκνα θα προτιμούσα στον όχι άπειρο χρόνο που περνάνε στα σχολεία να μαθαίνουν πράματα με πιο άμεση χρήση. Αν το πάμε σε γλώσσες; Θα προτιμούσα αν είχα τέκνα να μαθαίνουν καλά αγγλικά (ας είναι οι άγγλοι γκειζ και οι αμερικάνοι ιμπεριαλιστές) που μπορεί είναι βάρβαρα αλλά τα μιλούν πολλοί και διαδικτιακώς και θα μένουν για μια ζωή.
Ε ρε και να είχα ένα ευρώ κάθε φορά που ήθελα να υπάρχει κοινή λογική......
Ωραία όλα αυτά, αλλά ο σάλος δεν είναι για τις δηλώσεις Ρεπούση -άσχετα που τόσο όμορφα και βολικά επικεντρώνεται εκεί. Ο σάλος είναι για τα υποχρεωτικά Αρχαία στο Λύκειο. Κι απορώ γιατί η τιμημένη Αριστερά δεν έχει κάνει μέτωπο ενάντια σ΄αυτό αλλά το παίζει παγώνι ή διαχωρίζει τη θέση της από τη Ρεπούση. Τι φοβούνται -μην τους πουν ανθέλληνες;
Υ.Γ.: Άμα σου δώσει κανένας ευρώ, δώσμου κι εμένα ένα σέντσι. Αλλά το βλέπω να σου ζητάνε κάθε φορά που γίνεται σάλος. Για την κοινή λογική δεν το συζητάω! Ένας την έψαχνε και τον κάνανε δρόμο.
Η Αριστερά; Μα είναι πατριωτική η Αριστερά και ολίγον νεκρόφιλη. Τι περιμένεις; Άσε που έχω την υποψία πως πέθανε στα πρόσφατα Δεκεμβριανά και έχει βρικολακιάσει.
Οι μόνοι που αμφισβητούν ανοιχτά την κωμικοτραγική αφήγηση περί έθνους είναι οι Αναρχικοί (με όση σοβαρότητα έχει αυτός ο χώρος-μικρή) και διάφοροι ξέμπαρκοι που δεν έχουν καμία τύχη απέναντι στην υστερία των analυτικων δελτίων. Ειδικά αυτόν τον καιρό που η ισχυρή ελλας έχει ταπεινωθεί. Την Ρεπούση την έχουν βρει χαζή και την επεξεργάζονται κολοσσοί του πνεύματος όπως η Παναγιωταρέα ή ο Μπαμπινιώτης και όμορφα όμορφα φτάνουμε στο ο εθνικισμός δεν είναι ντροπή που είπε ο τιτανοτεράστιος ο Μπάμπης που ψάχνει τα σοβαρά αβγά να σώσουν τον τόπο.
Αριστερά και πατριωτική δεν υπάρχει αδερφέ -αυτό το πείραμα μόνο στη Λατινική Αμερική δοκιμάστηκε, αλλά ακόμα κι εκεί, όταν έλεγαν "πατρίδα" εννοούσαν όλη την ήπειρο -πατρίδα Λατινοαμερικάνα.
Τα Δεκεμβριανά ήταν άλλη υπόθεση -η Αριστερά χώθηκε για να βγάλει κέρδος (κλασσικός Αλαβάνας) όμως δεν είχε σχέση με την οργή των μαθητών που βγήκαν στους δρόμους, έσπασαν τα μούτρα τους και κατέληξαν... άντε να μην πω τι κατέληξαν.
Οι Αναρχικοί (οι κανονικοί) είναι ελάχιστοι και χαμένοι κάτω από τον τζερτζελέ που κάνουν οι μπαχαλάκηδες οι οποίοι λατρεύουν κάτι ψυχοπαθή αρχιδάκια τύπου Νετσάγιεφ και δεν ντρέπονται να το παραδεχτούν κιόλας!
Παναγιωταρέα, Μπαμπινιώτης!!! Καταπληκτικά ανέκδοτα αυτοί οι δύο! Και πόσο καλά το παίζουν το αγανάκτηση!!!
Δεν είναι ντροπή ο εθνικισμός -δίκιο έχει ο Μπάμπης -έγκλημα είναι. Γι΄αυτό τον θέλει ο Μπάμπης, στις δομικές κρίσεις του συστήματος τα κουμπούρια δίνουν το φιλί της ζωής.
Γενικα αντιπαθητικη εδω σωστα γραφει νομιζω http://www.protagon.gr/?i=protagon.el.paideia&id=27587
Φίλε μου, θα αστειεύεσαι βέβαια! Κάπου είχα γράψει σχετικά -το αντιγράφω εδώ:
Θέλει η Σώτη να κρυφτεί κι η χαρά δεν την αφήνει:
1. "H κ. Ρεπούση, εγχώρια εκπρόσωπος μιας παρωχημένης σχολής ιστορικών, προτείνει την κατάργηση των αρχαίων ελληνικών στο σχολείο. Η στάση αυτή είναι από τη μία πλευρά δήθεν προκλητική (του τύπου épater le bourgeois) κι από την άλλη λαϊκιστική εφόσον γονείς, μαθητές και μέρος των καθηγητών επιζητούν την ελάφρυνση από τα μαθητικά βάρη." (Παρωχημένη η σχολή της "ουδέτερης ιστορίας" και προοδευτική ποια σχολή; Μήπως αυτή της "πλαστής ιστορίας στην οποία πάντα εμείς έχουμε δίκιο και οι άλλοι άδικο"; Λαϊκιστική η στάση της Ρεπούση επειδή γονείς και μαθητές θέλουν να γλιτώσουν ένα επιπλέον οικονομικό βάρος εξωσχολικού φροντιστηρίου;)
2. "Ήδη, μετά τα γεγονότα του Μαΐου 1968, οι ανθρωπιστικές επιστήμες σε όλον τον κόσμο υπέστησαν μεγάλη ήττα ακριβώς μέσα από τον υποτιθέμενο θρίαμβό τους: η γνώση εκλαϊκεύτηκε, το επίπεδο των σπουδών έπεσε ώστε να αντιστοιχεί στην κοινωνική ισοπέδωση. Το κύρος των διδασκόντων κατέρρευσε και το μάθημα έγινε «διάλογος» χωρίς ωστόσο να μπορεί, εκ των πραγμάτων, να γίνει διάλογος ανάμεσα σε κάποιον που «ξέρει» και σε κάποιον που «δεν ξέρει»." (Δηλαδή ο διάλογος με ίσους όρους μεταξύ καθηγητών και φοιτητών και η μη αποδοχή της καθηγητικής αυθεντίας είναι κοινωνική ισοπέδωση!!!!)
3. "Πολλά παιδιά, ακριβώς διότι οι ενήλικες δεν παίζουν σωστά τον ρόλο τους, πιστεύουν ότι τα μαθηματικά «δεν χρειάζονται» ακριβώς όπως πιστεύουν ότι τα αρχαία ελληνικά και τα λατινικά είναι «νεκρές γλώσσες». Πρόκειται για ζήτημα φιλοσοφίας της εκπαίδευσης στο οποίο πρέπει να ενσωματώνεται μια διαδικασία πειθούς: τα σχολικά μαθήματα δεν χρησιμεύουν ούτε ως αυτά καθεαυτά, ούτε ως ύλη και μέσον για τις πανελλήνιες εξετάσεις – χρησιμεύουν για να μαθαίνουμε πώς να σκεφτόμαστε, πώς να οργανώνουμε τη σκέψη και τον λόγο. Τα σχολικά μαθήματα απευθύνονται σε ανθρώπους εν εξελίξει μέσα σ’ έναν μεταβαλλόμενο κόσμο." (Σε μια επίδειξη διπλού άξελ εξομειώνεται μια άποψη "τα μαθηματικά δεν χρειάζονται" με ένα επιστημονικό συμπέρασμα "τα αρχαία ελληνικά είναι νεκρή γλώσσα"!!!! Όντως, μαθαίνεις πώς να σκέφτεσαι όταν παπαγαλίζεις τις εξαιρέσεις στην κλίση των ρημάτων 3ης συζυγίας!!!)
4. "Τα αρχαία ελληνικά δεν διδάσκονται για να μιλάμε μεταξύ μας: διδάσκονται ως σύστημα σημειωτικής και ως ιστορικό προϊόν μοναδικό στον κόσμο." (Τα σανσκριτικά δεν είναι σύστημα σημειωτικής δηλαδή; Αμ η γραμμική Β' και Γ; Δεν είναι κι αυτά μοναδικά προιόντα; Άκου, προϊόντα! Προϊόν είναι το εξαγώμενο της παραγωγικής διαδικασίας το οποίο έχει ανταλλακτική και χρηστική αξία. Οι γλώσσες, απ΄ότι ήξερα ως σήμερα ήταν κώδικες επικοινωνίας, όχι μαρούλια ή παπούτσια!)
5. "Προς το παρόν, το ελληνικό σχολείο, παρά τις προσπάθειες ορισμένων διδασκόντων, τείνει στη δημιουργία αντιγράφων είτε ενός γελοίου πατρογονόπληκτου κατεστημένου (με επικίνδυνη ροπή προς δήθεν ελληνοπρεπείς συμμορίες), είτε ενός αριστερού κατεστημένου που απαξιώνει τη λεγόμενη «αστική γνώση» παραβλέποντας ολόκληρη την επιστήμη της εκπαίδευσης. Πριν από το 1974, η αριστερά υποστήριζε τη μάθηση και τον πολιτισμό, σήμερα υποστηρίζει τον αναλφαβητισμό, τις υπεραπλουστευμένες ιδέες του λούμπεν προλεταριάτου." (Το γελοίο πατρογονόπληκτο κατεστημένο το αντιλαμβάνομαι -είναι αυτό που επιβάλλει τη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών -το αριστερό κατεστημένο στην εκπαίδευση δεν το βλέπω! Ποιο είναι; Μήπως αυτό που ζητάει τη διδασκαλία των κοινωνικών επιστημών; Αν ναι -τα χαιρετίσματά μου!)
Τελικά το μόνο σωστό που γράφει αυτή η γυναίκα είναι το όνομά της νομίζω...
Δημοσίευση σχολίου
Άσε κάτι για το γκαρσόνι ρε!