Αυτό το ποστ είναι παραγγελιά από τη Montressor. Και καλά έκανε που το ζήτησε, γιατί έτσι μπορώ να ταξινομήσω δυο-τρεις βασικές έννοιες που χρησιμοποιούνται ανάλογα με την όρεξη καθενός.
Οι έννοιες προσπαθούν να απαντήσουν στο ερώτημα: πως θα ήταν ένας καλύτερος κόσμος; Ερώτημα που έχει να κάνει κυρίως με το σύστημα διακυβέρνησης. Και στέκεται σε τρία άλλα ερωτήματα-ποδαράκια: ποια είναι η σημερινή κατάσταση, τι έχει προταθεί σε θεωρητικό επίπεδο και γιατί δεν εφαρμόστηκε;
Σήμερα λοιπόν κυριαρχεί ένα σύστημα του οποίου η θεωρητική υπόσταση παρουσιάστηκε πριν από αιώνες, από φιλοσόφους-οικονομολόγους, όπως ο Άνταμ Σμιθ. Τι έλεγε ο κύριος με το σπάνιο ονοματεπώνυμο;
«Κάθε άτομο αναγκαστικά εργάζεται για να καταστήσει τα ετήσια έσοδα της κοινωνίας όσο περισσότερα μπορεί. Γενικά δεν επιδιώκει να προωθήσει το κοινό συμφέρον, ούτε γνωρίζει πόσο πολύ το προάγει... Προτιμώντας την υποστήριξη της δικής του εργατικότητας παρά της ξένης, επιδιώκει μονάχα την δική του ασφάλεια και κατευθύνοντας αυτή την εργατικότητα κατά τέτοιο τρόπο ώστε το προϊόν της να έχει την μεγαλύτερη δυνατή αξία, επιδιώκει μονάχα το δικό του συμφέρον, και σε αυτήν όπως και άλλες περιπτώσεις, καθοδηγείται από ένα αόρατο χέρι να επιδιώξει έναν σκοπό που δεν αποτελούσε μέρος των προθέσεων του. Επιδιώκοντας το δικό του συμφέρον συχνά προωθεί αυτό της κοινωνίας πιο αποτελεσματικά απ' ότι όταν πραγματικά επιδιώκει να το προωθήσει».
Δεν θέλω ν’ ακούω γελάκια έτσι; Από κάτι τέτοιες θεωρίες ξεκίνησε το καπιταλιστικό σύστημα. Πρόσεξες το «αόρατο χέρι» που χρησιμοποιεί ο ποιητής; Αυτό το χέρι είναι οι μηχανισμοί αυτόματης ρύθμισης της ελεύθερης αγοράς. Να μην αναλύσω περισσότερο τις συνισταμένες του συγκεκριμένου συστήματος –αυτές είναι γνωστές σε όλους. Απλά να σημειώσω μερικά προβληματάκια που παρουσιάστηκαν στην εφαρμογή και δεν τα έλυσε το αόρατο χέρι:
- Συσσώρευση πλεονάσματος. Όταν ο ιδιοκτήτης των μέσων παραγωγής αγωνίζεται για να αυξήσει το κέρδος του (μικρότερο κόστος παραγωγής –μεγαλύτερη τιμή πώλησης) φτάνει σε ένα σημείο όπου οι δυο όροι αλληλεπιδρούν αρνητικά. Δηλαδή, βρίσκει φτηνά μηχανήματα και εργατικά χέρια (μείωση κόστους παραγωγής) και γι’ αυτό αρχίζει να παράγει ασύστολα. Αλλά όσο περισσότερο παράγει, τόσο ρίχνει την αξία του προϊόντος στην αγορά. Γιατί ισχύει ο νόμος προσφοράς-ζήτησης (όσο μεγαλώνει η προσφορά, τόσο μειώνεται η ζήτηση). Τι να κάνει λοιπόν ο άμοιρος καπιταλιστής; Να μειώσει την παραγωγή για να ανεβάσει την τιμή; Και το πλεόνασμα στις αποθήκες; Να το δώσει στους φτωχούς; Μα αν έκανε κάτι τέτοιο θα έριχνε πάλι την τιμή. Γι’ αυτό και για να μην πετάξει το πλεόνασμα στα σκουπίδια, ο καπιταλιστής χρειάζεται νέες αγορές. Που θα τις βρει; Σε άλλες χώρες. Πως; Με εφαρμογή επεκτατικής πολιτικής από το κράτος-σύμμαχό του. Έτσι, φτάσαμε στον ιμπεριαλισμό.
- Εξαθλίωση των εργαζομένων. Ο καπιταλιστής κάνει ένα πολύ κακό πραγματάκι. Αποκομίζει κέρδος από την παραγωγή χωρίς να παράγει τίποτα ο ίδιος. Οι εργαζόμενοι παράγουν και ο ιδιοκτήτης των μέσων παραγωγής εισπράττει. Από αυτά που εισπράττει –δίνει ένα μέρος στα λειτουργικά έξοδα (συντήρηση μηχανημάτων, μισθοί κ.λ.π.) και τα υπόλοιπα τα παντελονιάζει. Κι επειδή θέλει να μεγιστοποιεί το κέρδος, δίνει όλο και λιγότερα για λειτουργικά έξοδα. Και έτσι οδηγεί τους εργαζομένους στην εξαθλίωση. Θα μου πεις –μα είναι άδικο να βγάζει κάποια χρήματα και ο ιδιοκτήτης; Στο κάτω-κάτω ιδιοκτήτης είναι, χωρίς αυτόν δεν θα υπήρχε παραγωγή. Λάθος! Αν τα μέσα παραγωγής δεν αποτελούσαν ιδιοκτησία κανενός (αλλά ανήκαν συνολικά στην κοινωνία) η παραγωγή θα γινόταν κανονικά και πάλι. Και το ρίσκο; λένε πολλοί. Ο καπιταλιστής ρισκάρει τα περιουσιακά του στοιχεία για την παραγωγή προϊόντων. Εντάξει, αν είναι τόσο επώδυνο αυτό –ας μην τα ρισκάρει. Ας δώσει τα μέσα στην κοινωνία κι ας πιάσει μια δουλίτσα σαν κάθε άλλον. Ναι, αλλά τα μέσα παραγωγής είναι ιδιοκτησία. Γιατί κάποιος να χάσει την ιδιοκτησία του; Εντάξει, δες πως απέκτησε ο κάποιος την συγκεκριμένη ιδιοκτησία και θα έχεις την απάντηση στο ερώτημά σου.
- Αλλοτρίωση. Ο εργαζόμενος βλέπει ότι είναι αποκομμένος από την παραγωγική διαδικασία. Αποτελεί το γρανάζι μιας μηχανής της οποίας δεν βλέπει καν το τελικό, παραγώμενο προϊόν. Όσο κι αν δουλέψει δεν βελτιώνει τη θέση του, δεν έχει και τη χαρά της δημιουργίας. Οπότε, ο εργαζόμενος γίνεται αδιάφορος και εχθρικός. Κάπως έτσι, για να αντιμετωπιστούν τέτοια φαινόμενα, δημιουργήθηκε ο καταναλωτισμός.
Δεν χρειάζεται να σκεφτεί κανείς πολύ για να καταλήξει στο συμπέρασμα πως η διακυβέρνηση κοινωνιών με παρόμοια συστήματα καθορίζεται, σε μεγάλο βαθμό, από τα συμφέροντα των ιδιοκτητών των μέσων παραγωγής. Μόνο που αυτοί οι ιδιοκτήτες είναι λίγοι. Οπότε μιλάμε για μια οικονομική ολιγαρχία που, σε τελική ανάλυση, καθορίζει τους όρους του παιχνιδιού, όπως την εξυπηρετεί.
Και το παιχνίδι ονομάζεται Δημοκρατία. Είναι; Με την αρχαία έννοια του όρου, βεβαίως και όχι. Γιατί οι Αρχαίοι μιλούσαν για εξουσία του Δήμου. Άρα κοινωνικής ομάδας σε πρώτο επίπεδο, όπου θα ήταν δυνατή η άμεση αντιπροσώπευση των μελών-πολιτών. Αν στη θέση του Δήμου βάλεις μια ολόκληρη χώρα που καλείται να αποφασίσει συγκεντρωτικά (μέσω των εκλογών) και στη θέση της άμεσης αντιπροσώπευσης βάλεις τους βουλευτές-γερουσιαστές, τότε έχεις κάτι που μοιάζει με την αρχαία ελληνική δημοκρατία όσο ο ροφός με τη φάλαινα.
Και τελικά, όταν επιλέγεις (χωρίς δικαίωμα ελέγχου στην πορεία διακυβέρνησης) από έναν κατάλογο ατόμων τον οποίο δεν διαμόρφωσες, δεν μπορώ να βρω την παραμικρή σχέση με έννοιες όπως αντιπροσώπευση, ελευθερία, συμμετοχή στα κοινά.
Μελετώντας την καπιταλιστική κοινωνία ο φιλαράκος Καρλ Μαρξ (παρέα με τον Έγκελς) πρότεινε ένα διαφορετικό σύστημα. Αλλά για να το διαμορφώσει ξεκίνησε από δυο παραδοχές:
· Η ιστορία των κοινωνιών διαμέσου των αιώνων είναι η ιστορία της πάλης των τάξεων. Και συγκεκριμένα, μια τάξη που έχει συνειδητοποιήσει τα κοινά της χαρακτηριστικά (ταξική συνείδηση) αλλά δεν κατέχει τα μέσα παραγωγής, αγωνίζεται να τα πάρει από την κυρίαρχη τάξη. Όταν οι συνθήκες είναι ώριμες (εδώ πέφτει πολύ κουβέντα) πραγματοποιείται η αλλαγή της κατοχής των μέσων και η, άμεσα συνδεδεμένη, αλλαγή της εξουσιαστικής δομής.
· Οι κοινωνίες διαθέτουν μια οικονομική βάση και ένα εποικοδόμημα –στο οποίο εντάσσονται όλα τα υπόλοιπα. Αυτό σημαίνει πως, σε τελική ανάλυση (προσοχή –σε τελική ανάλυση λέει ο καλλιτέχνης!) η πορεία κάθε κοινωνίας καθορίζεται από το οικονομικό στοιχείο.
Άπαξ και τα βρήκε αυτά ο μακαρίτης κατέληξε στο συμπέρασμα πως υπάρχει μια τάξη (η εργατική) που είναι η πολυπληθέστερη αλλά δεν διαθέτει κατοχή των μέσων παραγωγής. Όταν αυτή η τάξη αποκτήσει την κυριότητα των μέσων παραγωγής θα αυτοκαταργηθεί. Γιατί; Διότι, αφού πρόκειται για την πλειοψηφία (υπολόγισε πως μέσα ή δίπλα σε αυτή την τάξη εντάσσονται εκτός από τους εργάτες και οι εργαζόμενοι στον τριτογενή και τα διευθυντικά στελέχη όλων των επιπέδων, αφού κι αυτά στην ίδια μοίρα βρίσκονται σε σχέση με τα μέσα παραγωγής) –δεν θα υπάρχει λόγος να συνεχιστεί η ταξική πάλη. Τα μέσα παραγωγής θα ανήκουν σε όλους και δεν θα υπάρχουν αντικρουόμενα συμφέροντα.
Χωρίς αντικρουόμενα συμφέροντα θα γίνει δυνατή η άμεση αντιπροσώπευση και θα επιτευχθεί η ισότητα μεταξύ των ανθρώπων. Και επειδή ο μακαρίτης είχε δει τις αντιφάσεις του καπιταλιστικού συστήματος (αναφέρονται παραπάνω), πίστευε πως η επικράτηση του κομμουνισμού θα γινόταν νομοτελειακά. Και το προλεταριάτο (η εργατική τάξη) θα έπαιρνε τα μέσα παραγωγής και την εξουσία (μέσα από τη δικτατορία του προλεταριάτου) –αλλά επειδή θα εξέφραζε το σύνολο των ανθρώπων θα αυτοκαταργούνταν σαν τάξη.
Σε εκείνες τις εποχές της κοινωνικής διανόησης έκαναν την εμφάνισή τους και οι αναρχικοί διανοητές. Η λέξη αναρχία δημιουργείται από το στερητικό «α» εφόσον το κολλήσουμε στην έννοια «αρχή», δηλαδή εξουσία. Οι αναρχικοί λοιπόν αντιτίθενται σε κάθε μορφή εξουσίας. Μια σούμα των απόψεων των Κροπότκιν, Μπακούνιν, Μαλατέστα κ.λ.π. οδηγεί στις βασικές θέσεις αυτής της θεωρίας.
Λένε λοιπόν πως δεν χρειάζεται να υπάρχει κυβέρνηση, ούτε και νόμοι για να λειτουργήσει μια κοινωνία. Αρκεί να γίνονται, σε καθεστώς ελευθερίας, συμφωνίες μεταξύ των μελών της κοινωνίας για τη διευθέτηση των κοινωνικών ζητημάτων. Οι διάφορες ομάδες (εδαφικές, επαγγελματικές κ.λ.π.) γνωρίζουν ότι το συμφέρον τους βρίσκεται στην συνεργασία για τη δημιουργία καλύτερων συνθηκών διαβίωσης. Οι βασικές λειτουργίες του κράτους θα υποκαθιστούνταν από εθελοντικές ενώσεις. Και φυσικά, αυτή η κοινωνική μορφή θα μεταβαλλόταν συνεχώς –προκειμένου να διατηρεί τη λειτουργικότητά της.
Με βάση αυτή τη λογική οι αναρχικοί αρνούνται να συμμετάσχουν στις κοινοβουλευτικές διαδικασίες και στο πολιτικό παιχνίδι με όρους προκαθορισμένους. Εκπροσωπούν κάτι εντελώς διαφορετικό και δεν θεωρούν πως αυτό μπορεί να επιτευχθεί με ομαλές διαδικασίες.
Αυτές είναι, σε γενικές, απλουστευτικές γραμμές οι βασικές κατευθύνσεις της κοινωνικής θεωρίας, αναφορικά με την εξουσία. Μένει να απαντηθούν κάποια πρακτικά ερωτήματα:
- Είναι εφικτή η εφαρμογή των θεωριών στην πράξη;
- Γιατί οι προσπάθειες δημιουργίας κομμουνιστικών και αναρχικών κοινωνιών δεν λειτούργησαν;
Η θεωρία είναι απλά ένας κατευθυντήριος άξονας. Η εφαρμογή της προϋποθέτει μεγάλες τροποποιήσεις και εξαρτάται από τις κοινωνικές δομές. Πάρε, για παράδειγμα, τη Σοβιετική επανάσταση. Ο Μαρξ είχε πει πως το πέρασμα στον κομμουνισμό θα ακολουθήσει το καπιταλιστικό στάδιο. Έλα όμως που οι Ρώσοι βρίσκονταν ακόμα στο φεουδαρχικό στάδιο όταν έγινε η επανάσταση! Άρα, δεν είχαν αποκτήσει την ταξική συνείδηση η οποία ήταν απαραίτητος παράγοντας μεταπήδησης κατά τον θείο Κάρολο. Έκανε λάθος λοιπόν ο Μαρξ; Γιατί και η Κίνα στο ίδιο στάδιο ήταν όταν ξεκίνησε ο Μάο.
Να ξεκαθαρίσω κάτι –ο θεωρητικός, κοινωνικός στοχαστής δεν γράφει εγχειρίδια χρήσης. Παρατηρεί και συμπεραίνει. Αν αυτό κι αυτό είναι έτσι τότε υπάρχει πιθανότητα να συμβεί εκείνο. Εντάξει;
Για την δημιουργία μιας καλύτερης κοινωνίας απαιτείται ένα διαφορετικό είδος ανθρώπων. Γιατί η πλειοψηφία αυτών που ζουν στις σημερινές κοινωνίες αποτελούν κατασκευάσματα ενός συγκεκριμένου συστήματος. Χρειάζεται πρώτα η συνειδητοποίηση πως το σύστημα πάσχει και υπάρχει αναγκαιότητα για κάτι καινούργιο. Υπήρξε αυτό ποτέ σε καθολικό επίπεδο; Όχι.
Ο Τσε Γκεβάρα μίλησε για τον «νέο άνθρωπο». Αυτόν που θα διαμορφωθεί μέσα από τις επαναστατικές διαδικασίες (οι οποίες θα έρθουν σαν απάντηση στις αντιφάσεις του καπιταλισμού). Τον άνθρωπο που θα διαπαιδαγωγηθεί σε ένα διαφορετικό κοινωνικό περιβάλλον και θα ξεπεράσει τη γάγγραινα της αλλοτρίωσης. Και έκανε τον εαυτό του πρώτο δείγμα αυτού του είδους ανθρώπου. Όμορφο ήταν αυτό. Πάρε τον Φιδέλ, τον Τσε, τον Καμίλο και τα άλλα παιδιά, πάρε τους Κουβανούς μετά την επανάσταση, πήγαινέ τους στη σελήνη και άστους να φτιάξουν ένα καλύτερο κόσμο. Μάλλον θα τα κατάφερναν.
Όταν όμως έχεις καθημερινό πόλεμο με στρατιωτικά μέσα και προπαγάνδα, δε νομίζω πως προλαβαίνεις να οικοδομήσεις τον «νέο άνθρωπο». Το πολύ να προλάβεις να σώσεις τον κώλο σου από την εισβολή. Και σε γενικότερο επίπεδο, σε συνθήκες ψυχρού πολέμου, χάνεις συνεχώς πόντους στον τομέα που ονομάζεται «κοινωνική δικαιοσύνη».
Τι σημαίνουν όλα αυτά; Πως από την μια πλευρά υπήρχε ένα σύστημα που δημιουργήθηκε σε συνθήκες κοινωνικής συνειδητοποίησης και μέσα από μια ειρηνική επανάσταση (καπιταλισμός-βιομηχανική επανάσταση) κι από την άλλη υπήρχαν αντίθετα συστήματα που προσπάθησαν να λειτουργήσουν μέσα στη διεθνή εμπόλεμη κατάσταση. Άρα, τα δεύτερα δεν κατόρθωσαν ποτέ να λειτουργήσουν απρόσκοπτα από την εξωτερική εμπόλεμη κατάσταση. Και μην ξεχνάς την κοινωνική συνειδητοποίηση που δεν υπήρχε.
Υπήρχαν βέβαια και οι προσπάθειες που πνίγηκαν στο αίμα. Θυμήσου τους αναρχικούς του Ισπανικού εμφύλιου, θυμήσου την Κομμούνα του Παρισιού, τους εργαζόμενους στο Σικάγο κ.λ.π.
Και υπήρχε το κεφαλαιώδες λάθος των μαρξιστικών θεωριών οι οποίες υποβάθμισαν τον ρόλο του εποικοδομήματος. Σε αυτό το ρημάδι το εποικοδόμημα ήταν όλα –θρησκείες, εθνικισμοί, καταναλωτισμοί και διάθεση επιδεικτικής κατανάλωσης. Οι θεωρητικοί δεν αντιλήφθηκαν το μέγεθος της επιρροής του καπιταλιστικού συστήματος σε ατομικό επίπεδο.
Και τώρα τι; Ο καλός καπιταλισμός αποφάσισε πως δεν υπάρχει άλλη κοινωνική θεωρία μετά την αποτυχία του «σοσιαλιστικού πειράματος». Ο αμερικανάκος Φουκουγιάμα είδε μέχρι και το τέλος της ιστορίας. Με λίγα λόγια, συνηθίστε τα σκατά γιατί εκεί θα μείνετε για πάντα. Είναι έτσι;
Όσο το καπιταλιστικό σύστημα εξαθλιώνει και κάνει πολέμους με σκοπό το κέρδος των λίγων –όχι. Όσο η ζωή των ανθρώπων σπαταλιέται χωρίς να παρέχει ατομική ικανοποίηση –όχι. Όσο οι άνθρωποι μπορούν να διακρίνουν την αδικία και αυτό τους ενοχλεί –όχι.
Και ο «νέος άνθρωπος»; Δεν πρόλαβε να γεννηθεί μέσα από τις επαναστάσεις. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως δεν θα γεννηθεί μέσα από την καθημερινή διαβίωση με τα σκουπίδια ενός συστήματος που αδιαφορεί για την πλειοψηφία του κόσμου. Αρκεί μόνο να διακρίνει λίγο δίπλα από την καθημερινή προπαγάνδα που υφίσταται.
Οι μεγάλες κοινωνικές θεωρίες της αλλαγής δεν εφαρμόστηκαν ακόμα. Αλλά αυτό δεν σημαίνει πολλά. Όσο υπάρχει έστω και ένας πολίτης που είδε πως η κοινωνική συμβίωση μπορεί να είναι κάτι διαφορετικό από τη ζωώδη επιβίωση μιας ζούγκλας του παραλόγου –οι θεωρίες θα διατηρούν την σημαντικότητά τους.
53 γκολ αυτοί, σέντρα εμείς.:
Καλά έχετε τρελαθεί...
Στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο ήρθαμε...
Το τυπώνω για το πρωί :P
Παρακαλώ -επειδή τέτοια ποστς δεν είναι η καλύτερή μου, όποιος περνάει από εδώ να πηγαίνει μετά κατευθείαν στη Montressor και να την βρίζει.
Άλλο που δεν ήθελες... :PPP
Όχι μωρέ -ήθελα να ρεφάρω με το προηγούμενο ποστ. Άντε να δούμε πότε θα το καταφέρω.
Θέλεις μερικά κιλά ποστ ακόμη...
Γύρω στα 10...
Το κακό είναι ότι αυτό, από ότι βλέπω, δεν έχει καθόλου σεξ και αίσθημα (μετράει η σειρά)...
Είναι σαν το ανέκδοτο με την ξανθιά που μπαίνει στην βιβλιοθήκη και λέει με νάζι:
- Πήρα ένα μεγάλο βιβλίο με πολλά ονόματα αλλά χωρίς πλοκή...
- Επιτέλους κυρία μου, εσείς μας πήρατε τον τηλεφωνικό κατάλογο!
πως φαίνονται σε κάποιους οι ιδεολογικές καταβολές...
Μπράβο πάντως, ότι γράφεται από αυτό το πρίσμα, καλό είναι. όλο και κάποιο μάτι θα περάσει να διαβάσει...
:)
Α, πα, πα, δεν μπορώ είναι κι απόγευμα. Αύριο το πρωί με τον καφέ.
(Montresor, θα σ' αρπάξω από το τσουλούφι!)
sigmund με χτυπάς στο αδύνατο σημείο μου. Είμαι εντελώς ανίκανος να περιγράψω σεξουαλικές σκηνές. Πάντως, παλιότερα, στην αρχή της καρριέρας μου ως μεταφραστή είχα επιμεληθεί το αριστούργημα "Σεξ και βια στον Ιράκ". Αν λάβεις υόψη σου οτι αυτό έγινε γύρω στο '88 καταλαβαίνεις πως το επικό αυτό έργο ήταν και προφητικό εκτός των άλλων (εκδόσεις ΣΟΝΟΡΑ -ένα κόσμημα στη βιβλιοθήκη σας).
Ροϊδη, είναι λίγο βαρετό αλλά κάποιες φορές πρέπει να γράφεις τα αυτονόητα για να υπάρχει κώδικας επικοινωνίας.
Λίτσα, όπως είπα και νωρίτερα -περάστε από τη Montressor και ξεσπάστε ασύστολα.
Υ.Γ.: sigmund τώρα που το ξανασκέφτομαι -όλο καπιταλιστές που πηδάνε εργάτες έχω μέσα (νάτο το σεξ). Επίσης, αναφέρω παθιασμένους με την επανάσταση (νάτο και το αίσθημα). Τζάμπα παραπονιέσαι.
σκηνές σεξ να γράψεις;το μόνο εύκολο καλέ.Να σου γράψω εγώ ότι θες και μετά το βάζεις για δικό σου.
Τέτοια διαφήμηση δεν την περίμενα ΜΒ! Από εδώ και πέρα είσαι ο αντζέντης μου κι ας προσπαθείς να δημιουργήσεις εντάσεις ανάμεσα στους συνμπλόγκερς όπως κάνει ο Ανδρέας Μικρούτσικος με τους παίκτες των reality!
Λίτσα θα φροντίσω να έχω κάνει τα μαλλιά μου κότσο όταν συναντηθούμε για να γλιτώσω τα τσουλούφια μου, διοτι τι είναι η Μοντρεσορ χωρίς τσουλούφια?
Και τώρα ας σχολιάσω και το ποστ! Την "φάρμα των ζώων" την έχετε διαβάσει???
Υστ. Ο άνθρωπος έχει πολλά περιθώρια εξέλιξης, ας ελπίσουμε οτι αυτό θα γίνει προς το καλύτερο.
cherry παιδί μου ωραία ιδέα θα ήταν. Θα μπορούσα να ποστάρω την πλοκή και να ποστάρεις τα διαπροσωπικά. Το μόνο πρόβληαμ είναι οτι δεν με χρειάζεσαι ούτε στο θέμα της πλοκής γιατί το κάνεις καλύτερα από μένα.
Άσωτε, ας μην ανοίξουμε την κουβέντα για τον Άσιμο. Και για πολλούς άλλους με τους οποίους διαφωνώ ως προς τη γενικότερη διάθεση παραίτησης. Σκέψου να μην υπήρχαν και αυτές οι θεωρίες. Όπως και να το δεις ήταν μια διέξοδος και ένας τρόπος για να οδηγηθούν πολλοί άνθρωποι σε δράση. Λέω πως και μόνο επειδή σε βοηθάνε να συνειδητοποιήσεις τα σκατά του υπάρχοντος συστήματος είναι σημαντικές.
Montressor η φάρμα των ζώων είναι κριτική του γραφειοκρατικού συστήματος στο οποίο οδηγήθηκε η Σοβιετική Ένωση. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα πως η θεωρία στην οποία στηρίχτηκε η Σοβιετική επανάσταση ήταν σκάρτη. Είναι σα να λες πως οι έρευνες του Αϊνστάιν για τη θεωρία της σχετικότητας ήταν σκάρτες επειδή οδήγησαν στην κατασκευή της ατομικής βόμβας.
Υ.Γ.: Και μην ανοίγεις καινούργια θέματα γιατί αν ποστάρω κι άλλα τέτοια θα σε ψήσουν ομαδικά την Πέμπτη.
Α ρε Mboy τι μου θύμισες!χρόοοονια πριν!
Χρόοονια; Κατάλαβα -είσαι τόσο girl όσο είμαι κι εγώ boy
Χε χε!όχι είμαι όντως girl (γκούχου-γκούχου!),απλώς από μικρή στα βάσανα!!
(μα καλά ούτε ένα κλικ στο προφίλ μου;;;;φτου!)
Δεν διαβάζω συχνά και δεν πιστεύω τα προφίλ. Και δεν μένω στο Ουλάν Μπατόρ (τουλάχιστον μόνιμα). Αλλά κατάλαβα το σχόλιό σου επιτέλους. Βασανισμένη παιδική ηλικία στην ΚΝΕ;
Χα!Με απογοήτευσες!Εγώ νόμιζα οτι από κανένα υψίπεδο πόσταρες!Εφηβική και φοιτητική.Μετά τα γνωστά:διαγραφές , υστερίες κτλ. κτλ.Σε παραπέμπω στο "Πωλούνται τα εντός" κείμενό μου.(γκρίζα διαφήμιση σε ξένο χωράφι κάνω!!)
Θα πάω να το δω. Μια χαρά είναι η γκρίζα διαφήμιση, αρκεί να μην ξεχνάμε την επιταγούλα των 100 ευρώ που κατατίθεται από τον διαφημιζόμενο στο λογαριασμό που διαχειρίζομαι προσωπικώς για την διάσωση του μπιέλα-μπιέλα (είναι άγιος ο σκοπός -ψυχικό κάνουτε)
ΜΒ συμφωνώ οτι οι θεωρίες είναι στα χέρια των ανθρώπων, Ο Τζωρτζ απλά έγραψε ένα από τα σενάρια. Αν και εγώ διαβάζοντας το βιβλίο αυτό ανακαλύπτω συνεχώς νέα νοήματα...
ΘΑ ΜΕ ΨΗΣΟΥΝ??? Αμάν σταματάω λίγο απότομα εδώ!
Θα το γράψω εδώ (αν και λίγο θέλω ακόμα να το κάνω σεντονοπόστ): Ο Όργουελ ήταν τροτσκιστής που είχε την πικρή εμπειρία του Ισπανικού Εμφύλιου και του γαμησιού που έφαγαν -τόσο από τους φασίστες, όσο και από τους κομμουνιστές (που υποκινούνταν από τη Σοβιετική Ένωση). Η φάρμα και το 1984 αφορούν το Σοβιετικό γραφειοκρατικό καρκίνωμα.
Το πρόβλημα όμως είναι πως με το πέρασμα των χρόνων ζηλέψανε και οι αποδώ και έφτιαξαν τις ίδιες ολοκληρωτικές ομορφιές με τους αποκεί. Οπότε, τα έργα του Όργουελ αφορούν και τις δυτικές κοινωνίες και δυστυχώς ο Μεγάλος Αδελφός λατρεύεται πλέον σαν τηλεπαιχνίδι και δεν θεωρείται εφιάλτης. Εκεί φτάσαμε αγαπητή.
Όχι μόνο τηλεπαιχνίδι, αλλά τρόπο ζωής. Δυστυχώς τα άρρωστα μυαλά είναι περισσότερα από τα υγειή κ αυτό είναι που με τρομάζει περισσότερο.
Εχμ.. ξαναπέρασα για να δώ αν ανάψαν τη φωτιά για τη σούβλα... :-)
Άραγε θα τον καταφέρω να γραψει κι άλλο σεντόνι...?
Δεν είναι άρρωστα -είναι αλλοτριωμένα. Έχει διαφορά. Σεντόνι περί του θέματος δεν βλέπεις που να σκάσεις. Τα έχω γράψει παλιά στο blogs.gr και θέλω να κάνω κάτι άλλο.
Καλά καλά... θα φέρω μαζί μου τα βιβλία όταν κατέβω και θα τα δείξω στη Λίτσα... κι αν αρνηθεί κι αυτή τότε στον DCD!!
Θα δείξεις βιβλίο στον DCD; Πρόσεξε παιδάκι μου μην το περάσει για τσιγαρόχαρτα κι αρχίσει να στρίβει!
Ωραίο ποστ.
Κοίτα να δεις τι βρήκα μέσα στα ποιήματα του D.H. Lawrence:
A sane revolution
If you make a revolution, make it for fun,
don't make it in ghastly seriousness,
don't do it in deadly earnest,
do it for fun.
Don't do it because you hate people,
do it just to spit in their eye.
Don't do it for the money,
do it and be damned to the money.
Don't do it for equality,
do it because we've got too much equality
and it would be fun to upset the apple-cart
and see which way the apples would go a-rolling.
Don't do it for the working classes.
Do it so that we can all of us be little aristocracies on our own
and kick our heels like jolly escaped asses.
Don't do it anyhow, for international Labour.
Labour is the one thing a man has had too much of.
Let's abolish labour, let's have done with labouring!
Work can be fun, and men can enjoy it; then it's not labour.
Let's have it so! Let's make a revolution for fun!
Για την αντιγραφή,
placebo
Το διάβασα επιτέλους, τι καλύτερο ν' αρχίσεις τη μέρα σου;
Ο Όργουελ ήταν επίσης πράκτορας της CIA, και υπ' αυτό το πρίσμα τα έργα του διαβάζονται και ως έργα προπαγάνδας. Όμως, ευτυχώς έκαστος συγγραφέας γράφει μεν το κείμενο, αλλά δεν μπορεί να υπαγορεύσει και την ερμηνεία του. Μπορεί ο Τζωρτζ να είχε τη Σοβ. Ενωση υπόψη, αλλά ο αναγνώστης είναι ελεύθερος να βρει άλλες κυριολεξίες στην αλληγορία του.
placebo ήταν πολύ καλό. Έχω ποστάρει σχετικές απόψεις του κινήματος των yippies παλιότερα.
Έλα μωρέ Λίτσα -υπερβολική είσαι για τον Όργουελ. Τα ίδια πάνω-κάτω έγραφε κι ο Καστοριάδης και πολλοί άλλοι που αντιδρούσαν στη Σοβιετική γραφειοκρατία. Πάντως, πλέον ο Όργουελ είναι επίκαιρος περιισσότερο από παλιά.
Marx gia arxarious..?
1) O imperialismos opos ton orizeis sigoura den ksekinise gia ton logo aneuresis kainourgion agoron, alla gia allous logous. ("Teleiosane ta laxana edo, pame stin alli koilada na broume alla..")
2) H "sussoreusi pleonsmatos" den exei kammia sxesi me kammia oikonomiki theoria! To oti meioneis to kostos paragogis, den simainei automata oti parageis parapano, poios to leei auto?
3) Ksexnate eseis oi koumouno-outopistes oti to "kefalaio" emberiexei kai kapoio alfa risko. Auti einai i uperaksia, pou dikaios paei sto kefalaio! Ama eisai magkas, pas stin trapeza i se allous kefalaiodotes, tous les tin idea sou, briskeis 5-6 malakes na doulevoun gia sena - kai oi opoioi den exoun ta arxidia na riskaroun oi idioi - kai bazeis tin "uperaksia" stin tsepi sou.
4) Oso gia tin "allotriosi".. An o ergazomenos den ksynei ta arxidia tou oli ti mera, tha parei proagogi kai etsi tha dei kai autos xara! Tora, an esy theleis na se plironoun gia na kathesai, uparxei kai to thauma tou dimosiou.
5) Genika: Oraia tha itan na zousame oloi se ena nisaki, gymnoi, na tragoudame oloi mera, na rixnoume kai kana poutso apo do kai apo kei, na liazomastan kai na min mas enoiaze tipota.. Pou einai ta oria metaksi outopias kai pragmatikotitas..?
Oso kai na min einai teleio systima o kapitalismos, pote stin istoria tis anthropotitas den zousan tosoi polloi anthropoi se olon ton planiti me tosa polla agatha, toso poly kai toso kala. Pote!
Στέφανε
1. Το ίδιο λέμε -με άλλα λόγια. Εγώ λέω "νέες αγορές" εσύ λες "καινούργιες πλουτοπαραγωγικές πηγές". Πακέτο πάνε και τα δύο.
2. Στη μαρξιστική θεωρία αναφέρεται το θέμα του συσσωρευμένου πλεονάσματος (εκτός αν δεν την θεωρείς οικονομική θεωρία). Και στις φιλελεύθερες οικονομικές θεωρίες αναφέρονται "Αστοχίες της αγοράς" οι οποίες διορθώνονται αυτόματα ή (κατά Κέυνς) με την παρέμβαση του κράτους. Μιλάμε για οικονομική θεωρία -μακροοικονομία το λένε. Σε αυτές τις συνθήκες, εξετάζεις την κατάσταση απλουστευμένα. Κι αυτό, για να καταλήξεις σε θεωρητικά συμπεράσματα. Αν μειώσεις το κόστος παραγωγής -παράγοντας περισσότερο, αυξάνεις το κέρδος. Η αύξηση του οποίου είναι βασική καπιταλιστική επιδίωξη. Ποιός το λέει αυτό; Έλα ντε;
3. Δεν γουστάρω τους χαρακτρηρισμούς και την τυποποίηση.Γι΄αυτό όταν αναφέρεσαι σ' εμένα, θα σε παρακαλούσα να χρησιμοποιείς το id μου. Τα υπόλοιπα που γράφεις εδώ είναι (και συγνώμη κιόλας) αστεία. Ρισκάρει τα κεφάλαιά του ο καπιταλιστής γι' αυτό τσεπώνει την υπεραξία; Κατ' αρχάς, από που κι ως που κεφάλαιά του; Κλεμμένα τα έχει στις περισσότερες των περιπτώσεων. Κατά δεύτερον -πόσο το αποτιμάς το ρίσκο; Απόδοση 1.000 προς 1 (όσο δηλαδή τσιμπάει ο καπιταλιστής) δεν δίνει ούτε το διπλό ανάμεσα σε Μπαρτσελόνα - Αστέρας Εξαρχείων. Έλεος.
4. Εδώ γελάνε. Μάλλον ζεις σε άλλον πλανήτη.
5. Απαντάω στο τέλος του ποστ. Ξαναδιάβασέ το.
Oso kai na min einai teleio systima o kapitalismos, pote stin istoria tis anthropotitas den zousan tosoi polloi anthropoi se olon ton planiti me tosa polla agatha, toso poly kai toso kala. Pote!
Σε αυτό δεν έχω να πω τίποτα. Απλά, σιγουρεύτηκα οτι ζεις σε άλλον πλανήτη. Πάντως, αν θέλεις, μπορείς να κοιτάξεις στατιστικές (της Unisef, του ΟΗΕ, της Unesco, της Ε.Ε. κ.λ.π.) για να διαπιστώσεις πόσοι άνθρωποι ζουν με τόσα πολλά αγαθά. Και πόσο είναι το προσδόκιμο επιβίωσης γενικότερα (όχι στην Ελβετία και το Λουξεμβούργο έτσι;)
Mallon den me katalabes..
Kai ta perissotera pou grafeis einai asteia.. Den exete parei xambari oti eisaste pleon romantikoi, stin kalyteri ton periptosewn..
1) Den leme to idio. Allo kano polemo gia na bro kainourgies agores, allo pao allou na bro piges.
2) Tin "theoria" tin ksero. Apla den stekei. Oute parageis perissotera otan exeis xamilotero kostos aparaitita, oute peftei i zitisi otan auksanetai i paragogi.. kai ta dyo mporoun na sumboun - kai idiaitera se mia koinonia pou den basizetai se biomixanika paragomena eidi, alla perissotero stis upiresies..
3) Pou ta klepsane re megale? Sti Rosia, nai! Allou uparxoune kai anthropoi oi opoioi arxisane me TIPOTA, pirane lefta, ftiaksane petynimenes epixeiriseis kai tora apasxoloun xiliades anthropous. Kathikia kai kleftes kai autoi?? Eisai asteios re file!
4) den katalabaino giati gelane. Profanos isxyei auto pou eipa, i eisai toso skrapas - syggnomi diladi - sti douleia sou, pou den blepeis proagogi gia deigma.
5) Auto einai etsi an deis tin istoria. Pote den upirxan tosoi anthropoi me tosa agatha kai toso kales synthikes zois. Sigoura uparxoune kai ftoxoi, kaneis den to amfisbitei, opos kaneis kai den amfisbitei oti i dianomi tou ploutou tha mporouse na einai kalyteri. The thema einai oti to kapitalistiko systima, oso pipa kai an einai, einai to kalytero pou - realistika - yparxei.
Prospathise me epixeirimata na apantiseis filarako kai oxi me prosopikes epitheseis. Den eisai o monos pou exei diabasei ena bibliaraki oikonomikon. Petame kai ena Bakunin kai to riksame stin koultoura, e?
Na sai kala,
Stefanos
Ρε γαμώτο, έλεος! Ειλικρινά δεν μπορώ να σου απαντήσω με επιχειρήματα τη στιγμή που ξεχωρίζεις θεωρίες από "θεωρίες". Τέλος πάντων.
1. Allo kano polemo gia na bro kainourgies agores, allo pao allou na bro piges. Σωστά. Κι εκεί που πας να βρεις πηγές σε περιμένουν με ανοιχτές αγκάλες για να τους πηδήξεις (όχι εσύ έτσι; Γενικά μιλάμε). Γενοκτονίες σε όλη την αμερικάνικη ήπειρο, εμπόριο σκλάβων κ.λ.π.
2. Η μεταβιομηχανική κοινωνία στηρίζεται σε άλλα πράγματα που έχουν να κάνουν με την ψευδή δημιουργία αναγκών, την επιδεικτική κατανάλωση και την παραγωγή μητρόπολη-περιφέρεια (που είναι αποικιοκρατική). Μην ανοίξουμε αυτή την κουβέντα τώρα. Αλλά το ποστ είχε σχέση καθαρά με τις θεωρίες και θα το καταλα΄βαινες αν διάβαζες το ποστ της Montressor που το έκανε παραγγελιά (όπως αναφέρω στην αρχή).
3. Pou ta klepsane re megale? Sti Rosia, nai! Allou uparxoune kai anthropoi oi opoioi arxisane me TIPOTA, pirane lefta, ftiaksane petynimenes epixeiriseis kai tora apasxoloun xiliades anthropous. Kathikia kai kleftes kai autoi?? Eisai asteios re file! Όντως. Τώρα με ξεμπρόστιασες. Δεν είχα υπολογίσει τη βιομηχανία-πρότυπο στην ταινία "η κόρη μου η σοσιαλίστρια". Άκου τώρα μερικά ονόματα: Ωνάσης, Νιάρχος, Λάτσης. Ροκφέλερ, Φορντ, Χιουζ. Μπορώ να συνεχίζω ώρες έτσι;Έχεις να μου πεις ένα όνομα εσύ; Γνωστό, εννοώ, όχι τον κυρ Μήτσο απέναντι με τη βιοτεχνία υαλικών.
4. Αν δεν καταλαβαίνεις δεν πειράζει. Όταν δουλέψεις θα καταλάβεις -πάντως εγώ το αυτονόητο δεν μπορώ να στο εξηγήσω περισσότερο.
5. Auto einai etsi an deis tin istoria. Pote den upirxan tosoi anthropoi me tosa agatha kai toso kales synthikes zois. Λες δηλαδή οτι τον 18ο αιώνα υπήρχαν π.χ. 500.000 άνθρωποι που ζούσαν αξιοπρεπώς -τώρα είναι 500.000.000 (τυχαίο νούμερο) και άρα είμαστε καλύτερα. Ενδιαφέρουσα άποψη. Μόνο που είναι αντιεπιστημονική και δεν έχει καμιά χρησιμότητα διατυπωμένη έτσι. Sigoura uparxoune kai ftoxoi, kaneis den to amfisbitei, opos kaneis kai den amfisbitei oti i dianomi tou ploutou tha mporouse na einai kalyteri. Μάλιστα. Τι προτείνεις για να λυθεί αυτό το θέμα; Να δουλεύει περισσότερο ο κόσμος για να προκόψει; Γιατί όσοι πεθαίνουν από πείνα και αρρώστιες είναι τεμπέληδες; The thema einai oti to kapitalistiko systima, oso pipa kai an einai, einai to kalytero pou - realistika - yparxei.
Αυτό ειναι καταπληκτικό επιχείρημα. Της τάξης, λέει η Σούλα που δουλεύει πόρνη: Ο νταβατζής μου είναι ο καλύτερος που υπάρχει. Έτσι; Μια κοινωνία χωρίς νταβατζήδες απλά δεν πρέπει να υπάρχει ούτε σαν σκέψη, σωστά;
Prospathise me epixeirimata na apantiseis filarako kai oxi me prosopikes epitheseis. Den eisai o monos pou exei diabasei ena bibliaraki oikonomikon. Petame kai ena Bakunin kai to riksame stin koultoura, e? Η προηγούμενη απάντησή μου δεν είχε επιχειρήματα -ή τα αγνόησες επειδή διαφωνούσες, όπως κάνεις και με τις οικονομικές "θεωρίες"; Δεν διαφωνώ πως έχουν κι άλλοι διαβάσει οικονομία. Εσύ όμως, λυπάμαι, δεν ανήκεις σε αυτούς. Μπορεί να έχεις διαβάσει οικονομικά -όπως λες. Μόνο που τα οικονομικά δεν είναι οικονομία. Η οικονομία είναι θεωρία και τα οικονομικά πρακτική. Εντάξει; Αν διαβάσεις οικονομία τα ξαναλέμε. Πέταξα και Ανταμ Σμιθ και μπορεί να πετάξω και Ερικ Καντονά, εκτός από Μπακούνιν. Σε ζορίζει όταν λέω κάτι που λένε οι άλλοι και αναφέρω και ποιοί είναι οι άλλοι;
Malista, tora desame!!
Xaxaxaxaxaxaxaxa!!
Loipon, as ta paroume ena-ena.. Profanos edo exoume na kanoume kai me alla stereotypa pou profanos kai ego ta exo apenanti sou kai esy apenanti mou. Oi dyskolies tis ilektronikis epikoinonias.. telos panton, lets try.
1) Esy eipes oti o imperialismos genithike apo tin anangi na brethoun kainourgies agores. Auto aploustata den isxuei. Oi antropoi apo arxaiotaton xronon eixan tin anangi na epektathoun, kai auto oxi aparaitita eis baros allon.. To thema isos na einai pos orizeis imperialismo, apo mia poly steni kommunistiki apopsi, i genika os tin prospatheia anthropinon omadon na epektathoun geografika..?
2) Auta pou anafereis peri pseudis dimiourgias agathon kai tin epidiktiki katanalosi mou thymizoun bibliaraki tis KNE. Ta pisteveis eilikrina auta pou les? Diladi den theleis oute psygeio, oute stereo, oute autokinito, oute biblia, oute spiti, oute tipota, e? Opote to pio logiko einai na pame oloi sto nisi pou legame, gymnoi kai na tragoudame oli mera me mia kithara sto xeri. Auti i miksi yparktou sosialismou kai outopias pou ekfrazeis, exei endiaferon, apla den einai realistiki, toulaxiston os modello gia oli tin anthropotita. Ksero kati paidia stin india pou legane akribos ta idia, tora trone fidia kai o engefalos tous exei ginei axyro apo ta xorta..
3)Oraia ta onomata.. Mono pou einai apo ton pro-proigoumeno aiona.. Ena aplo paradeigma: O bill Gates sou leei tipota? Me tipota den arxise to palikari, pire daneio apo mia trapeza - simera uparxoun kai perissoteroi tropoi na breis kefalaia, alla auto einai alli koubenta - kai extise mia epixeirisi, pou apasxolei arketa atoma.. Kleftis ton laon, e? Paradeigmata alla? Para, ma para polla, apo anthropous, oi opoioi den eixan arxiko kefalaio, alla eixan mia idea, danisteikan xrimata, kai einai PARAGOGIKOI, anti na kynigane xeimaires kai na to exoun riksei sti filosofia..
4) File mou, milas me anthropo, pou doulevei toulaxiston 10 xronia, opote ase to paramythi. Ena apo auta pou anafereis stin arxi, einai oti oi kakomoirides oi ergates einai kleismenoi mia zoi se ena skoteino upogeio kai tous mastigonoun mia zoi. Den ksero an exeis tetoia douleia, an einai etsi lypamai eilikrina, alla pistepse me uparxoun kai alla. Gia to 1000 pros 1 pou aneferes ti na po, einai oxi asteio alla dramatiko an ontos to pisteveis. Tetoia apodosi mporei na eixe kapoios, an agoraze ti metoxi tis microsoft prin 15 xronia.. Kati pou parepiptontos kathenas mas mporei na kanei, akoma kai o "kakomoiris" o ergatis.
5) Tora ti na leme.. Ton 18 kai ton 19 aiona - gia na min pame parakato oi antropoi pethainane san tis muges kai ektos apo kammia dekaria oikogeneies se kathe xora pou zousan se palatia, oi upoloipoi zousan sto bothro.. Loipon, den einai proodos tora na einai toulaxiston to 1/5 tou plythismou tis gis na zei me oles, ma oles tis aneseis??
Gia tin dianomi tou ploutou prepei na ginoun polla.. Kai arxizei me tin boitheia se polles xores na anaptyxtoun, na ftiaksoun dromous, sxoleia, apoxeteuseis, ydrodotisi, ilektrismo.. Na katargithoun kapoia empodia pou exoun polles xores na mpoun stis dytikes agores me ta proionta tous.. k.o.k. Yparxoun lyseis - akomi kai mesa apo to kako "kapitalistiko" systima.
Kai sigoura i sizitisi gia to pos mporei na ginei to sistima kalytero einai aparaititi, apla exo barethei tis palies tis istories, pou exoun apodeiktei ek ton pragmaton - kai oxi mono sti sob. enosi - oti den leitourgoun, oso allios kai na ta ennouse o Hegel kai o Marx.
Genika exo tin aisthisi oti an ontos ta pisteveis auta pou les, eisai englobismenos stin ideologia mias allis epoxis, san kati gerontakia romantikous kommounistes, pou bgainoun me ti vodka stin kokkini plateia na giortasoun mia fora to xrono.
Na sai kala,
Stefanos
Y.G. Perepiptontos exoume kai ena PhD sta economics ama laxei (opos thes metefrase to), opote ase ta eironika ta sxolia file mou, ok?
na sou pw re PhD
to oti phre proagwgh sth douleia moy ayth pou kathise na thn phdhksei(kyriolektika) to afentiko kai oxi kapoia alla atoma poy kseskisthkan sth douleia pws na to eklavw? Ws ygeih antagwnismo? kai symvainei kata koro ayto (mallon ektos apo thn dikh sou douleia).
oti an de katseis ypoxrewtikh yperwria xwris na plhrwtheis giati diaforetika --> ypovivasmos --> apolysh pws sou fainetai?
a oso gia ta 10 xronia douleias sou, katse alla 20 kai meta exe apopsi.
na sai kala pou aneferes thn eygenh douleia toy koy Gates. To monopwleio fantazomai to vriskeis epishs ygeies.
to kinhto ths motorola se rozaki na ypothesw oti to vriskeis episis anagkaio agatho gia thn synexeia toy politismou mas? giati polles kopelitses to thewroun anagkaio otan me ta idia lefta ksereis posoi trwne.
sou eyxomai apla na mhn ksypnhseis
koimhsou ekei, wraia einai..
axxxxxxxxx, pos to iksera oti tha ton fate ton Gates.. Me to idio ilithio epixeirima. An itan toso mangas o Jobs, tha to eixe anoiksei to apple kai gia alla, alla ti na sizitame tora sto epipedo pou epelekses na kinitheis.
Kataramenos kapitalismos pou i poutana pidikse ton arxigo kai sou efage tin proagogi e?
Axxx, an ego koimamai file mou, esy eisai se allo sumban. Antropina einai auta, tha sumbainoun panta otan uparxei kapou dynami. Ta lege o kakomoiris o foucault kai poios ton akouge.. Opote, na eimaste oloi idioi, me tin idia dynami sto nisaki pou legame me tin kithara, e?
Tora to "epixeirima" oti me ta lefta pou kanei (? ..kostos? timi?) to roz kinito taizeis kosmo.. ti na po? Einai auta pou leei i giagia: "Fae tis fakes sou georgaki, uparxoun paidakia stin afriki pou peinane!" Safos kai uparxoun, kai anefera proigoumenos tropous pou mporoun makroprothesma na boithithoun polloi antropoi.. Auto den ginetai omos se mia mera kai den ginetai me to na min katanalonei pleon kaneis tipota. Auti einai filosofiki koubenta, alla den katalaba akribos ti antiproteineis tomboy? Pos mporoun autoi pou peinane simera na min peinane aurio? E? Tipota, e?
Allos gia India??
1. Δεν τα λέω εγώ -αυτή είναι η καταγεγραμμένη θεωρία. Τώρα, αν δεν μας γουστάρει, τι να κάνουμε; Να αλλάξουμε τα βιβλία;
2. Διάβασε Σχολή της Φρανκφούρτης (Αντόρνο, Χορχάιμ, Λόβενταλ κ.λ.π.) και Βεμπλέν "η θεωρία της αργόσχολης τάξης". Ο Βεμπλέν είναι αμερικάνος και δεν έχει καμιά σχέση με κομμουνισμό. Η σχολή της Φρανκφούρτης είναι άκρως αιρετική σε σχέση με τον ορθόδοξο κομμουνισμό. Μάλλον λοιπόν δεν είδες αυτά σε βιβλιαράκι της ΚΝΕ.
3. Μπιλ Γκέιτς μάλιστα. Έχει καταδικαστεί ακόμα κι από την αμερικανική δικαιοσύνη γιατί λειτουργεί την επιχείρησή του με σκοπό τη δημιουργία μονοπωλίου. Δεν σου λέει κάτι αυτό;
4. Θέλουν κι άλλους στη δουλειά σου; Αν ισχύουν αυτά που λες δουλεύεις σε ιδανικές συνθήκες (ούτε σε ταινίες δεν υπάρχουν).
5. Δεν έχει επιστημονική αξία το επιχείρημά σου. Δεν μετριέται έτσι η βελτίωση της ποιότητας ζωής.
Gia tin dianomi tou ploutou prepei na ginoun polla.. Kai arxizei me tin boitheia se polles xores na anaptyxtoun, na ftiaksoun dromous, sxoleia, apoxeteuseis, ydrodotisi, ilektrismo.. Γιατί δεν έχουν γίνει αυτά μέχρι τώρα; Έχεις καμιά ιδέα; Na katargithoun kapoia empodia pou exoun polles xores na mpoun stis dytikes agores me ta proionta tous.. k.o.k. Όπως έγινε με τη NAFTA ας πούμε; Που ξεσηκώθηκε η μισή Λατινική Αμερική; Yparxoun lyseis - akomi kai mesa apo to kako "kapitalistiko" systima. Δεν είναι λύσεις -είναι η προσπάθεια εκτόνωσης ενός συστήματος για να μην γίνει έκρηξη (κοιωνική εννοώ). Ούτε αυτό το λέω εγώ, έτσι;
Εγκλωβισμένος σε μια θεωρία άλλης εποχής, λες. Μάλιστα. Η καπιταλιστική θεωρία όμως (ΠΡΟΣΕΞΕ -ΘΕΩΡΙΑ ΛΕΩ) είναι πολύ παλιότερη. Ναι, είμαι εγκλωβισμένος -το βρήκες. Σαν τους Ζαπατίστας ας πούμε και σαν τους οπαδούς του Τσάβες και του Μοράλες. Ευτυχώς όμως θα κάνουν απόβαση οι Αμερικάνοι και θα τους σώσουν (με το ζόρι όπου νάναι) και θα απεγκλωβιστώ κι εγώ.
Δεν αμφισβητώ τις γνώσεις σου. Επαναλαμβάνω όμως -άλλο οικονομικά και άλλο οικονομικές θεωρίες. Εγώ μιλάω για το δεύτερο (στο βαθμό που το ξέρω). Από οικονομικά δεν σκαμπάζω γι' αυτό και δεν μιλάω. Και δεν ειρωνεύομαι -απλά ξεχωρίζω δυο πράγματα για να μην μπερδευόμαστε.
Υ.Γ.: Έχεις απόλυτο δίκιο -η αντιπαράθεση μέσω δικτύου γίνεται πολλές φορές μπουρδέλο παρεξηγήσεων. Όπως και νάχει -ευχαριστώ για την συμμετοχή και την προσπάθεια.
Κι εσύ να είσαι καλά
Συνεχίζω από την καινούργια απάντησή σου:
Ηλίθιο το επιχείρημα για τον Γκέιτς; Κι αν ήταν μάγκας ας το έκανε κι ο άλλος; Κοίτα να δεις: Σκοτώνω 10 συνταξιούχους, βουτάω τις συντάξεις και ανοίγω μαγαζί. Αν είναι μάγκας ας το κάνει και άλλος. Πως; Αυτό είναι παράνομο; Κι αυτό που έκανε ο Γκέιτς το ίδιο. Αν σου αρέσει το σύστημα -εσύ τουλάχιστον, σεβάσου τους νόμους του.
Μιας και μιλάς για Φουκώ -πες μου τι λέει για τις φυλακές; Γιατί νομίζω πως θεωρεί την κοινωνία υπεύθυνη για τα εγκλήματα που αναγκάζονται να κάνουν τα άτομα. Άρα -σκέψου τι θα έλεγε για την "πουτάνα" και το αφεντικό.
Ποιός σου ανέφερε το επιχείρημα "με τα λεφτά του κινητού ταϊζεις κόσμο;". Το επιχείρημα είναι "σου τα παίρνουν με ψεύτικες ανάγκες"
Τα προσωπικά παραδείγματα από Ινδία είναι ενδιαφέροντα για καμιά φορά που θα πίνουμε ούζα -αλλά δεν στέκουν σε θεωρητικό επίπεδο (δεν έχουν αντιπροσωπευτικό χαρακτήρα). Οπότε, μην τα χρησιμοποιείς
gia thn apple sy eipes, egw den eipa tipota. to pws me denei omws ws katalalwti? den apantas gia thn monopwliakh politiki.
kai pali vgazeis monos sou symperasmata. proswpika de mou fagane kamia proagwgh. apo thn allh esy milhses gia arxhgoys kai gia dynameis. vevaia gia sena yparxei mono to nhsaki me thn kithara h kapitalismos. Tipota allo.
to epixeirhma me to kinhto den phgaine ekei poy poly tha htheles na paei. Phgaine sto oti o agaphtos soy kapitalismos gia na zhsei, xreiazetai plasmatikes anagkes. kai to roz kinhto einai mia apo aytes.
telos an tha ekanes ligo kopo parapanw na diavaseis ti grafoume toso kairo edw mesa, tha evlepes (kai milaw gia ton eayto mou) oti den proteinoume kamia thewria oute kanoyme propaganda.
den exw kamia politiki tampela. den me ekpropwpei kamia politiki thesi. Mh zhtas omws na yposthriksw ena systhma to opoio exei apodeiksei mexri twra oti sygkentrwnei plouto sta xeria ligwn katadynasteyontas toys ligotero dynatous mono kai mono epeidh einai to mono poy kata th gnwmh sou leitourgei.
sorry an hmoun epithetiki alla to aradiasma ptyxiwm, empeirias kai onomatwn mono se complexismo toy "ela na doyme poios thn exei pio megalh" mou kanei.
to epixeirima to anefere o tomboy..
telos panton, einai dyskolo na to analysoune dieksodika edo mesa auto..
O Gates einai englimatias, e? Pes mou esy mia epixeirisi, i opoia den prospathei na dimiourgisei ena monopolio stin agora tis - diaforopoiontas auta pou prosferei. Autos einai o profaneis stoxos! Kai i microsoft ekane orismena pragmata sosta, edose ena standard kai ekane apo polles pleures ti zoi mas eukoloteri. Tora apo koinonikoanatreptiki skopia to ksero, kathiki kapitalistis o Gates.. (Xoria ta disekatomuria dollaria pou dinei o anthropos gia na xtistoun sxoleia kai nosokomeia stin afriki.. Alitheia palikaria mou eseis, posa lefta exete dosei gia tetoia pragmata? H to sizitate mono?)
Theories uparxoun polles, to thema einai an einai realistikes gia emas kai ton kosmo pou zoume, i tha mporousame na zoume.. Polles fores einai outopies.. to opoio ep oudeni simainei oti einai axristes, apla den einai dedomenes opos tis parousiases sto arxiko sou post.
Sti douleia mou psaxnoume panta kala atoma.. An theleis steile mou to biografiko sou (tha sou doso email).
Kai safos kai den metrietai i poiotita zois, alla theoro oti polloi perissoteri anisotita upirxe prin apo kana dyo aiones se sxesi me simera. Mporouses prin apo 100 xronia na ksekiniseis apo ta gidia, na kseksisteis stis panelladikes, na beis se kali sxoli, na pareis upotrofia gia ameriki, na pareis douleia sto ny kai na bgazeis arxiko 140 xiliarika? Oxi. Oi dynatotites yparxoun. Kai o antagonismos einai megalos. Profanos an ta grafeis ola sta arxidia sou, se auto to gamimeno (pardon) to kapitalistiko systima prokopi den tha deis.
Opote mallon eimaste pio konta se mia protestantiki ithiki ergasias, para ston smith..
Xairomai pou ta leme,
Stefanos
tomboy, den ta diabasa, kai isos na eimai adikos, alla tin logiki auti - viva la revolution - tin exo akousei polles fores kai apla den tin theoro - gia emena - apodotiki.
Emena mou aresei na skeftomai se lyseis. Exeis na proteineis kati kalytero, i apla paratireis kai griniazeis gia otidipote gyro sou, xoris na exeis na antiproteineis kati.
To "aradiasma" pou les, den exei na kanei me epidiksi. Apla, epidi den gnorizomaste, dino ena-dyo stoixeia gia ton eauto mou, apla na kseroume ligo me poion exoume na kanoume.
Koita, den theoro ton kapitalismo sti kathari tou morfi to idaniko systima giati ontos polloi anthropoi xanontai sta misa tou dromou, kai auto theoro oti einai megalo timima gia mia koinonia, dysbastaxto malista.. Alla den blepo, pos mporei na allaksei auto an oxi meso allagon entos tou sistimatos. Tora na epanalambanoume ton Marx 100 xronia meta, nomizo oti den boithaei..
Mporei se orismena xronia i anisotita pou uparxei adiamfisbitita ston planiti mas na odigisei se mia megalu krisi, meso tis opoias na anadythei ena kainourgio modelo diakubernisis kai dianomis tou ploutou..
Τώρα μιλάς σωστά: O Gates einai englimatias, e? Pes mou esy mia epixeirisi, i opoia den prospathei na dimiourgisei ena monopolio stin agora tis - diaforopoiontas auta pou prosferei. Autos einai o profaneis stoxos! Γιατί κάποιος θέλει να κάνει μονοπώλιο αν όχι για να μεγιστοποιήσει το κέρδος του; Στα ίδια ερχόμαστε. Αν για σένα αυτό είναι καλό, για πολλούς άλλους (μέσα και οι νομοθέτες των καπιταλιστικών κρατών) είναι ολέθριο.
Για τις θεωρίες μην τα ξαναλέμε. Τα λέω στο ποστ.
Στο ερώτημα με τα γίδια πάλι δεν βγαίνει συμπέρασμα. Συγκρίνεις αυγά με πορτοκάλια. Άσε που και το παράδειγμα δεν είναι χαρακτηριστικό της σημερινής κατάστασης.
Προτέσταντικη ηθική; Διάβασε το "Προτεσταντική ηθική και το πνεύμα του καπιταλισμού" του Βέμπερ (μόνο κομμουνιστής δεν ήταν και αυτός).
Συμφωνώ οτι πρέπει να σκεφτόμαστε σε λύσεις αλλά το ποστ ήταν καθαρά θεωρητικό. Επαναλαμβάνουμε τον Μαρξ μετά από 100 χρόνια και τους Σμιθ, Ρικάρντο μετά από 150 χρόνια. Έτσι γίνεται.
..kai ton Platona meta apo 2500.
Profanos kai milousa gia ton Webber.. To eixa diabasei prin apo 10 xronia, thanks pantos..
Giati ftiaxneis mia epixeirisi sto kapitalistiko systima, an oxi gia na megistopoiiseis to kerdos sou? Milame panta sto "katharo" kapitalistiko systima. Oi etairies yparxoun gia na kanoun megista kerdi. Tora an sti skandinavia - idiaiteros - kai se alles xores uparxoun kai alloi paragontes pou paizoun rolo, opos symboulia ergatika kai "prosfores stin topiki koinonia", auta mallon leitourgoun opos les kai esy gia na elatosoune tin piesi pou dimiourgeitai apo tis paragomenes koinonikes anisotites. Tora auta ta pragmata mpainoune se kapoio kaloupi me ola ta "social responsibility" kai "corporate governance" karagiozilikia, pou einai kat eme mesobezikes lyseis.
Se poia xora plironei i etairia mou tous ligoterous forous? Slobakia? Ekei tha pao. Pou einai pio ftino to back office? Stin India? Ekei tha pao. An den pao, kai eimai kai eisigmenos se xrimatistirio kai me parakolouthoun kapoioi analytes, tha poune, giati o malakas den ta kanei auta? Opote "sell" i metoxi, partin kato. Den mporo na bro lefta kai xrimatodotisi gia na kano anangaies ependyseis, giati kai i standard & poors kapoia stigmi tha me kanei downgrade, opote xese mesa. To kleinoume to magazi kai sto dromo kai ta 100 palikaria pou eixa proslabei. Etsi leitourgei..
Alitheia, den mou eipes.. O Gates dinei disekatomuria dollaria gia na boithisei tin afriki p.x. Esy?
Einai poly eukolo na leme ti den paei kala, poly pio dyskolo na broume mia leitourgiki lisi!!
Xaireto,
Stefanos
Ευχαριστώ πολύ -δεν θα μπορούσα να παρουσιάσω χειρότερα το καπιταλιστικό σύστημα, από ότι το κάνεις εσύ. Αυτό που περιγράφεις λέγεται επιστροφή στη βαρβαρότητα. Κάποτε ο συχωρεμένος ο Καστοριάδης έλεγε πως η κοινωνικές ανακατατάξεις θα καταλήξουν στον σοσιαλισμό ή στη βαρβαρότητα. Μάντεψε τι έχουμε τώρα.
Δεν δίνω λεφτά στις ανθρωπιστικές οργανώσεις και δεν δίνω λεφτά στους ζητιάνους. Θεωρώ πως η ελεημοσύνη είναι η χείριστη μορφή ανθρώπινου εξευτελισμού και δεν διορθώνει τίποτα. Ψέμματα -διορθώνει το ύψος φοροαπαλλαγών του ελεήμονα.
Υ.Γ.1.: Αν διάβασες το βιβλίο του Βέμπερ τι κατάλαβες; Πως το καπιταλιστικό σύστημα είναι ένα καλό σύστημα για την ανθρωπότητα;
Υ.Γ.2.: Δεν έχω λειτουργική λύση. Ούτε έχω βρει κάτι που να με εκφράζει απόλυτα. Ξέρω ποιές είναι οι κατευθύνσεις (ή πιστεύω οτι ξέρω). Μέχρι εκεί. Αυτό σημαίνει πως επειδή δεν έχω έτοιμη λύση πρέπει να τρώω τα σκατά αδιαμαρτύρητα;
Oxi file mou den einai epistrofi sti barbarotita.. alla isos mia epibiosi tou pio dynatou opos einai sti fysi..
Kai ta lefta tou gates den pane se eleimosuni, ftiaxnoune sxoleia, nosokomeia kai alla erga upodomis se diafores afrikanikes xores.
To kapitalistiko systima exoume, den simainei oti trome ola ta skata, apla mporoume o kathenas mas na sunisferei to kommati tou gia to kalo tis anthropotitas.
Na filosofoume tora oti ti oraia pou tha itane mia marxistiki outopia kai na brizoume ton kapitalismo kai to "kefalaio" nomizo den odigei pouthena.
Kalo sab/ko!
Stefanos
Oxi file mou den einai epistrofi sti barbarotita.. alla isos mia epibiosi tou pio dynatou opos einai sti fysi.. Αυτό ακριβώς ονομάζεται επιστροφή στη βαρβαρότητα.
Μπορείς να μου δώσεις κάποια στοιχεία που αποδεικνύουν πως το ΑΕΠ των χωρών που πλήρωσε ο Γκέιτς ανέβηκε; Έχεις μήπως ποιοτικά στοιχεία για την αναβάθμιση του επιπέδου ζωής των χωρών αυτών; Γιατί αν δεν έγινε τίποτα από αυτά -μιλάμε για ελεημοσύνη. Πως το έλεγε ο κινέζος; "Μη δώσεις στον φτωχό ένα ψάρι -μάθε τον να ψαρεύει για να έχει ψάρια μια ζωή". Αλλά αυτό δεν συμφέρει να γίνεται στις υποανάπτυκτες χώρες. Το γιατί νομίζω είναι φανερό.
Το συγκεκριμένο σύστημα είναι λάθος προσανατολισμένο από τη βάση του γι' αυτό οδηγεί στα σκατά. Ότι και να κάνεις, απλά το μόνο που μπορείς να καταφέρεις είναι να ρίξεις λίγο άρωμα στα σκατά για να μη βρωμάνε τόσο.
Ο καπιταλισμός που οδηγεί; Γιατί εγώ βλέπω μόνο πολέμους, μονοκρατορίες, πείνα, εξαθλίωση στο μεγαλύτερο κομμάτι του πληθυσμού και αποβλάκωση των πολιτών (βλέπε τηλεόραση).
Akribos auto kanei to Gates Foundation.. Den tous dinoun psaria, alla tous mathainoune na psarevoune. Boitheia gia autoboitheia..
Oso gia to an i epibiosi tou pio dynatou einai epistrofi sti barbarotita den to katalabaino. Pote stin anthropotita DEN itane etsi? Se KATHE systima. Auti einai i fusi tou anthropou, giauto kalytera na eisai dynatos para kakomoiris..
Opos episeis kai oi polemoi, oi monokratories, i peina kai i eksathliosi pou anafereis einai proionta polyplokon diergasion, pou posos einai sysxetismena me to kapitalistiko systima katheauto, alla ypirxan, yparxoun kai tha yparxoun panta. Ektos kai an ontos paroume tis kithares kai pame se keini tin paralia pou legame..
Piase mou kai mena mia kali thesi kato apo kana foinikodentro, ok? :-))
Τι λες βρε παιδί μου! Όλα αυτά τα κάνει ο Μπιλ; Τώρα δηλαδή εσύ τα πιστεύεις; Θα με εξυπηρετούσε αν μου έλεγες κάποια στοιχεία που να τα αποδεικνύουν κιόλας.
Αυτά για τη φύση του ανθρώπου τα πιστεύεις; Δηλαδή, σε τέτοιον κόσμο σου αρέσει να ζεις; Αν είναι έτσι διαφωνείς με αυτό που λες οτι κάνει ο Γκέιτς. Πάντως, η βαρβαρότητα είναι αυτό που περιγράφεις.
Ή πόλεμοι ή στην παραλία, λες. Εγώ θα διαλέξω την παραλία. Εσύ;
Άντε, θα σου κρατήσω θέση -τι να σε κάνω -φίλος είσαι, μην πάθεις και καμιά ηλίαση.
O bill kanei polla, oso nerd kai malakas kai an einai. Kai den einai mono autos. Eidika stin ameriki - kai sigoura auto exei kai forologikous logous - uparxoun polles kales prospathies ANTHROPON na boithisoun, eidika tin afriki. Ta stoixeia einai sto annual report tis Gates Foundation. Den piga kai sti kenia na do ta plakakia sto nosokomeio pou ftiaksane.
Auto gia ti fusi mou aresei, nai. Goustaro!! Para poly.
Oso gia to polemos i paralia, katalabaineis oti gurname stin arxi auton pou legame.. den uparxei alli lusi, oloi stin paralia.. mono pou meta apo kana xrono tha theloun kai alloi ti thesi kato apo to kalo foinikodentro kai konta sta katsikakia pou mexri tote tha sunithisame na trome sti soubla kathe brady. Ti nomizeis oti tha ginei? Tha suspeirothoun ta palikaria pou brikane thesi mono kato apo kati thamnous kai tha mas to kanoun to ntou gia na mas paroun tin kali ti thesi.. ti sou kanei o kapitalismos, e? Ligo paralia, ligo foinika kai ligo katsikakia thelame kai kataliksame na paizoume mpounies..
Για να τελειώνουμε με τον Μπιλ -που τον βαριέμαι κιόλας: Έχεις στοιχεία οτι η ζωή της περιοχής-χώρας στην οποία έστησε το ίδρυμά του αναβαθμίστηκε; Γιατί κάτι μου λέει πως δεν έγινε κάτι τέτοιο; Θα μου πεις -μόνος του να το κάνει; Αλλά τόσοι φιλάνθρωποι υπάρχουν στην Αμερική βρε αδερφάκι μου -και παγκοσμίως δηλαδή. Ποιά χώρα έβγαλαν από την εξαθλίωση; Ή έστω ποιά περιοχή του κόσμου;
Τα νοσοκομεία τους πάντως είναι σαν τα ταμπόν. Ματώσατε κυρία μου που σας πηδήξαμε με το ζόρι; Πάρτε ένα ταμπονάκι να μην λερώσετε. Αν το ψάξεις θα το βρεις.
Κοίτα -στο έχω ξαναγράψει. Κοντράρεις τη μαρξιστική θεωρία σαν απαρχαιωμένη και υποστηρίζεις τη θεωρία του Δαρβίνου που είναι ακόμα πιο παλιά και έχει καταρριφθεί κιόλας.
Όντως, αν πηγαίναμε σε μια παραλία θα σφαζόμασταν άμεσα -γιατί είμαστε προϊόντα ενός απάνθρωπου συστήματος (το γράφω και στο ποστ).
Ένας καλύτερος κόσμος θα γινόταν από καλύτερους ανθρώπους (μπορείς να αλλάξεις το καλύτερος με το διαφορετικός). Πως όμως θα υπάρξουν αυτοί οι καλύτεροι-διαφορετικοί άνθρωποι; Το καπιταλιστικό σύστημα έχει αποτύχει σε αυτόν τον τομέα (δεν πιστεύω να διαφωνείς). Και έχει αποτύχει γιατί στηρίζεται σε ένα νόμο της ζούγκλας που τον ονομάζει νόμο της φύσης και που στην πραγματικότητα δεν ισχύει ούτε στη φύση. Είδες ποτέ λιοντάρι να σκοτώνει ελάφι για πλάκα; Είδες ποτέ τίγρη να πνίγει αλεπού για να της πάρει τη γούνα;
Λέω πως βλέποντας τα πράγματα από μια διαφορετική οπτική διαμορφώνεις έναν διαφορετικό χαρακτήρα. Ο οποίος είναι μακροπρόθεσμα χρήσιμος για την ύπαρξη μιας άλλης μορφής κοινωνίας.
Τώρα, αν εσύ είσαι ευχαριστημένος με αυτά που υπάρχουν εδώ που ζεις, ή αν πιστεύεις πως τα πράγματα θα πάνε καλύτερα για τον κόσμο με το υπάρχον σύστημα -μπράβο σου. Είσαι ευτυχισμένος άνθρωπος. Κι εγώ θα ήθελα να τα πιστεύω, αλλά δεν έχω κανένα δείγμα που να με πείθει.
Kala den mporoume na sunnenoithoume apo oti fainetai sto thema gates.. O typos kat eme einai arximalakas, ok? Alla to idrima tou exei boithisei poly kosmo, psaxto kai tha to breis. Einai poly eukolo to oxaderfistiko "ela more tora, ti ekane kai autos, koroideuvoun ton kosmaki" tis plateias.. theoro oti milao me noimon anthropo..
Kai an milame gia diaforetikous "typous" antropou, tote einai poly dyskolo na sunnenoithoume. POTE upirxe autos o typos anthropou diladi gia na katalabo? Pote upirxe o altrouistis, kalokagathos athropos, pou thelei ton geitona tou xaroumeno? Pote kai pou? Ektos apo kana nisaki stin Polynisia, etsi?
Kai pote katarriftike i theoria tou Darbinou? Se kana sunedrio tis KNE? Sti fusi etsi einai, i eisai o dynatos kai tros ta elafia kai ti bgazeis kala i eisai o ittimenos, opote suntomevei to perasma sou se auton ton kosmo. Den uparxei endiameso, i fusi einai ameilikti me tous losers.. Mia xara sustima einai, kai den blepo allo..
Kai POIA einai auti i alli koinonia pou sunexos euaggelesai?? POS leitourgei akribos? Mporeis na mou tin perigrapseis i einai opos auta pou elege o andreas? Paramuthia tis xalimas..
Επειδή θεωρώ πως είμαστε νοήμονες γι' αυτό δεν σου είπα "έλα μωρέ και τι έκανε ο τύπος". Εγώ πιστεύω πως δεν έκανε τίποτα. Αν νομίζεις πως κάτι έκανε απέδειξέ το με στοιχεία για την αύξηση της ευημερίας στις χώρες που δραστηριοποιείται το ίδρυμά του.
Κάθε κοινωνία έχει έναν κυρίαρχο τύπο ανθρώπου (εννοώ, έναν τύπο ανθρώπου που συγκεντρώνει τον μέσο όρο των κοινωνικών χαρακτηριστικών). Γιατί αυτός ο διαφορετικός τύπος ανθρώπου θα πρέπει να υπήρξε σε κάποια άλλη κοινωνία; Υπήρξε ο φεουδάρχης και ο δουλοπάροικος στην αρχαία κοινωνία; Υπήρξε ο αστός και ο εργάτης στην φεουδαρχική κοινωνία; Οι τύποι ανθρώπων δεν υπάρχουν σε ένα κουτί για να τους βγάζουμε κατά βούληση. Διαμορφώνονται και διαμορφώνουν τις κοινωνικές συνθήκες. Φυσικά ο τύπος ανθρώπου για τον οποίο μιλάω δεν υπήρξε. Αλλά αυτό δεν σημαίνει πως είναι αδύνατο να υπάρξει.
Επειδή έχω κάποια ψυχολογικά παιδικής ηλικίας (διάβαζε ξυλοφόρτωμα) μην μου αναφέρεις την ΚΝΕ. Ο Δαρβίνος καταρρίφθηκε από τον 19ο αιώνα ήδη. Η εξελικτική θεωρία του δεν στέκει πουθενά και δεν έχει αποδειχθεί τίποτα από αυτά που υποστηρίζει. Α, ναι -καταρρίφθηκε από βιολόγους και ανθρωπολόγους -οι οποίοι δεν είχαν καμιά σχέση με κομμουνισμό. Συγκεκριμένα καταρρίφθηκε από Αμερικάνους.
Sti fusi etsi einai, i eisai o dynatos kai tros ta elafia kai ti bgazeis kala i eisai o ittimenos, opote suntomevei to perasma sou se auton ton kosmo. Den uparxei endiameso, i fusi einai ameilikti me tous losers.. Mia xara sustima einai, kai den blepo allo.. Αυτό δεν το σχολιάζω καν. Είναι απλά δήλωση κτηνωδίας. Το λέει κι ο ΟΗΕ και η Ουνέσκο, αν ενδιαφέρεσαι. Και φυσικά δεν απαντάς στο ερώτημα -τι δουλειά έχει το ανθρώπινο κατασκεύασμα που λέγεται "νόμος του ισχυροτέρου" με τις διαδικασίες που ακολουθούνται στη φύση.
Εγώ δεν ευαγγελίζομαι καμιά καινούργια κοινωνία. Τύπου καινούργιων κοινωνιών παρουσιάζονται στις θεωρίες που ανέφερα στο ποστ μου. Εγώ απλά λέω πως, κατά τη γνώμη μου, είναι καλύτερο να αγωνίζεται η ανθρωπότητα για μια κοινωνία ισότιμων ανθρώπων παρά να αγωνίζεται για το πως θα κονομήσει καλύτερα ο κάθε καπιταλιστής. Αυτό λέω μόνο.
..mou aresei pos anafereis os dedomena pragmata ta opoia den exoun ginei. Uparxoun anthropoi pou amfisbitoun ton Darbino. Nai. Metaksi tous kai kati palikaria stin ameriki pou den pistevoun oti katagomaste apo tous pithikous, alla oti auta pou grafei i palaia diathiki isxyoun 100%.. To oti i ekseliksi sti fusi basizetai stin epibiosi tou pio dynatou einai dedomeno kai den "katariftike" pote!!
Kai epidi blepo ton anthropo os meros tis fusis, to theoro logiko na isxuoun oi idioi nomoi.. poly apla.
Sto teleutaio kommati sumfonoume.. Kai auto akribos leo kai ego, oxi omos se epipedo theorion, alla psaxno na bro ton praktiko tropo, pos mporei auto na ginei stin pragmatikotita.. Giati an den mporei na ginei, paramenei outopia, opote vavkalizomaste..
na sai kala,
Stefanos
Μάλιστα. Δεν ξέρω ποιά πράγματα εννοείς πως δεν έχουν γίνει -πάντως αν μιλάς για την κατάρριψη της θεωρία τους Δαρβίνου ΑΠΟ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΟΧΙ ΑΠΟ ΧΡΙΣΤΟΠΛΗΚΤΟΥΣ -είσαι λάθος. Διάβασε σχολικά βιβλία βιολογίας.
Ο άνθρωπος είναι μέρος της φύσης -σωστά. Αλλά η κοινωνία των ανθρώπων είναι ανθρώπινο κατασκεύασμα και δνε εντάσσεται στους γενικότερους φυσικούς νόμους. Γιατί; Διότι αυτοί καθορίζουν τα βασικά και απαραίτητα για την επιβίωση. Οι κοινωνίες των ανθρώπων δεν κάνουν μόνο αυτό. Με λίγα λόγια -σε οποιονδήποτε ιστορικό τύποκοινωνίας οι άνθρωποι ζούσαν. Όπως ζουν και οι λύκοι στις αγέλες, τα πουλιά στα σμήνη κ.λ.π. Ενώ όμως στις άλλες ζωικές μορφές δεν φαίνεται να υπάρχει μεταβολή -στις κοινωνίες των ανθρώπων υπάρχει. Καταλαβαίνεις τη διαφορά;
Ωραία, όλοι θέλουμε έναν καλύτερο κόσμο. Οι θεωρίες βοηθάνε στον προσανατολισμό. Να στο εξηγήσω πιο απλά: Αν είμαι θρησκευόμενος θεωρώ πως ο κόσμος θα γίνει καλύτερος όταν όλοι πιστέψουν στον θεό μου. Αν είμαι αναρχικός θεωρώ πως ο κόσμος θα γίνει καλύτερος όταν καταργηθεί κάθε εξουσία. Μην ψάχνεις εφαρμογές και καθοδηγητές. Εγώ απλά παρουσίασα κάποιες θεωρίες. Είναι στο χέρι των ανθρώπων να δράσουν με γνώμονα αυτές τις θεωρίες.
Όμως, αν ο χριστιανός δεν δουλεύει ιεροκήρυκας ή σταυροφόρος δεν σημαίνει πως είναι λιγότερο χριστιανός έτσι; Και ο αναρχικός αν δεν βάζει βόμβες σε υπουργεία δεν σημαίνει πως είναι λιγότερο αναρχικός.
Υποθέτω πως πρέπει κάποια μέρα να τα πούμε από κοντά γιατί τέτοιες κουβέντες οδηγούνται πουθενά από το δίκτυο.
Χάρηκα για τη γνωριμία πάντως
agreed.
..an kai pistevo oti ontos o anarxikos pou den bazei bombes einai ligotero anarxikos giati eite pisteveis kati kai pratteis analoga, eite apla auta pou les (genika, etsi?) einai logia tou aera..
Kai nai, to anthropino eidos upotithetai oti ekselissetai, ara kai oi koinwnies.. Ante na doume.
..kai go xarika, perimeno na mou eksigiseis kai alla! :-))
Xaireto,
Stefanos
Από κοντά. Κράτα επαφή και δεν θα χαθούμε.
Δημοσίευση σχολίου
Άσε κάτι για το γκαρσόνι ρε!