Αυτή η συνέντευξη έφτασε στα χέρια μου (ευχαριστώ πολύ, για μια ακόμα φορά) χειρόγραφη. Δεν υπήρχε το όνομα του δημοσιογράφου -αν κάποιος το ξέρει, ας βοηθήσει -μονάχα η σημείωση οτι θα δημοσιευτεί στο ΣΙΝΕΜΑ, δίπλα σε μια ημερομηνία του 1990 και κάτι τοπικούς προσδιορισμούς (Πάτρα - Αθήνα - Πάτρα). Είναι μια συνέντευξη που μου έλειπε -είχα, βλέπεις, την υπόνοια οτι ο Νίκος Νικολαϊδης αναφέρεται αρκετές φορές στη γενιά μου, αλλά θεωρούσα οτι πρόκειται απλώς για μύχιους πόθους ενός φανατικού θαυμαστή. Ε, λοιπόν δεν ήταν έτσι τα πράγματα!
Δεν ήμουν ποτέ καλός στο μέτρημα το χρόνου, ξέρω όμως οτι σήμερα συμπληρώνονται 4 χρόνια από τότε που ο Νίκος Νικολαϊδης σήκωσε τους γιακάδες του μπουφάν του, κοιτάχτηκε στον ολόσωμο καθρέφτη δίπλα στην εξώπορτα, μουρμούρισε "τι ωραίος που είμαι ο πούστης!" και έφυγε. Η αίσθηση της απώλειας είναι ακριβώς ίδια, όλα αυτά τα χρόνια -ευτυχώς που βρίσκονται ακόμα πράγματα δικά του, έτσι, για να ξεγελιόμαστε...
-Νίκο, πού και πότε γεννήθηκες;
Ν.Ν.: Λοιπόν... γεννήθηκα τέλη του ’39, εδώ στην Αθήνα σε μια κλινική της οδού Κυβέλης, σ΄ένα δρόμο δίπλα στο Μουσείο.
-Τι αναμνήσεις κουβαλάς από τα παιδικά σου χρόνια;
Ν.Ν.: Τα πρώτα μου χρόνια τα έχω περιγράψει στα «Παιδιά της οδού Κυβέλης», ένα ανέκδοτο μέχρι σήμερα κείμενο, που δεν ξέρω αν θα το εκδώσω ποτέ. Παραμονές Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Το πατρικό μου ήταν στα Εξάρχεια, γωνία Καλλιδρομίου και Εμμ. Μπενάκη. Εφιαλτικά χρόνια. Πρωτοείδα το φως μέσα στα Δεκεμβριανά. Παιδί 4-5 χρονών είδα φόνους να γίνονται δίπλα μου, ανατινάξεις κτιρίων, σφαγές. Όλα αυτά κάτω από το παράθυρό μου. Συνήθιζα, βλέπεις, να βγαίνω στο παράθυρό μου, γύρω στις εννιά το πρωί κι έτσι έβλεπα διάφορα. Παρελάσεις, επιθέσεις, πολυβόλα Εγγλέζων να περνάνε, γερμανοτσολιάδες, ότι θέλεις. Δεν υπήρχε αυτό που λέμε αίσθηση κινδύνου, ήμασταν πιτσιρικάδες, τρέχαμε κάτω κι ανακατευόμασταν σ΄όλα αυτά τα πράγματα. Κάποιοι από μας στάθηκαν τυχεροί και επέζησαν.
Χάνει πολύ νωρίς τη μητέρα του. «Θυμάμαι, βέβαια, αρκετά τις μικρές ώρες που πέρασα μαζί της». Όπως θυμάται πολύ έντονα και τον τελευταίο αποχαιρετισμό. Τον χαρακτηρίζει σαν «μια φοβερά εφιαλτική εικόνα μέσα σε μια έρημη, βομβαρδισμένη και ασθμαίνουσα Αθήνα. Μέσα από έρημους δρόμους που μύριζαν τελείως θάνατο, κάναμε κάτι διαδρομές για να την βρω. Θυμάμαι πάντως πως ήταν πολύ όμορφη». Ο πατέρας αναγκαστικά συμπληρώνει και τον ρόλο της μητέρας. Ανάμεσα στον πατέρα και στον γιο δημιουργούνται πολύ τρυφερές σχέσεις. Ο γιος χαρακτηρίζει τον πατέρα: «άνθρωπος πανέξυπνος, δεικτικός, είρων. Μπορώ να πω πως τον μίσησα λιγάκι για την υπερβολική του εξυπνάδα. Γίναμε από πολύ νωρίς φίλοι και του μετέδιδα όλα μου τα προβλήματα. Σίγουρα έκανε την αίσθηση της απουσίας της μητέρας μου λιγότερο οδυνηρή. Χρωστώ, νομίζω, μεγάλη χάρη στον πατέρα μου που με πήρε απ΄το χέρι και, σε ηλικία επτά ετών, με έβγαλε βόλτα στην ποίηση που αγαπούσαν εκείνη την εποχή. Έτσι γνωρίζω τον Καβάφη, τον Μαλακάση, τον Πορφύρα. Τον Καββαδία τον ανακαλύπτω αργότερα μόνος μου»...
Ακόμα και το οτι έγινε σκηνοθέτης το χρωστάει στον πατέρα του. «Θυμάμαι βρισκόμουν στη Ζυρίχη τότε προσπαθώντας να σπουδάσω χημικός ή πολιτικός μηχανικός, κάτι τέτοιο. Μια μέρα πήρα τη μεγάλη απόφαση. Του γράφω οτι εγκαταλείπω τις σπουδές μου και θέλω να ασχοληθώ με τον κινηματογράφο. Δεν ήξερα τι ακριβώς ήθελα, αλλά ήθελα να κάνω κάτι που να έχει σχέση με τον κινηματογράφο». Στέλνει το γράμμα και περιμένει την πατρική έρκηξη.
Αντ΄αυτού λαμβάνει μια ολιγόλογη επιστολή: Παιδί μου είναι πάρα πολύ ευχαριστημένος που αποφάσισες την διασκέδασή σου να την κάνεις επάγγελμά σου. Ξεκίνα.
Επιστροφή στην Ελλάδα. Τα χρήματα δεν φθάνουν για σπουδές στο εξωτερικό. Αναγκαστικό ξεκίνημα στη μεγάλη του γένους σχολή (Σταυράκου).
-Αποφασίζεις να γίνεις σκηνοθέτης. Ποια ήταν τα πρώτα σου βήματα στον χώρο του κινηματογράφου;
Ν.Ν.: Εκείνη την εποχή ήταν πάρα πολύ δύσκολο να στήσεις ταινία μικρού μήκους. Νομίζω πως οι σημερινοί νεαροί σκηνοθέτες είναι προνομιούχοι. Σήμερα υπάρχει ένα Κέντρο που σου δίνει χρήματα, κάποιοι που αντί ενός τυπικού ποσού σου νοικιάζουν μηχανήματα, κάποιος που σου κάνει το μοντάζ, όταν είσαι νέος. Τότε δεν υπήρχαν τέτοια πράγματα. Κάποιος, λοιπόν, φίλος που ήταν μέσα στον ΦΙΝΟ κατάφερε κι έκλεψε τρία με τέσσερα κουτιά νεγκατίφ, ενώ ένα Σαββατοκύριακο διαρρήξαμε κάποιο γνωστό εργαστήρι και πήραμε μια μηχανή. Μπαταρία δεν είχαμε, πήραμε μια μπαταρία αυτοκινήτου. Κάτω απ΄αυτές τις συνθήκες κάνω την πρώτη μου δουλειά.
-Αναφέρεσαι στο LACRIMAE RERUM, την πρώτη σου μικρού μήκους ταινία.
Ν.Ν.: Ναι. Μια δουλειά που πιστεύω πώς, επειδή δεν είχε βγει κάτι ανάλογο στην εποχή της, τελικά υπερεκτιμήθηκε. Εκείνη την εποχή όταν λέγαμε ταινία μικρού μήκους, εννοούσαμε τα Σπήλαια της Μάνης, το Γιοφύρι της Άρτας, τέτοια πράγματα.
-Ενώ το LACRIMAE RERUM ήταν;
Ν.Ν.: Δεν είχα θέμα. Έτυχε να βρεθώ σ΄ένα παλιό Υδραίικο σπίτι με έντονα τα σημάδια της φθοράς και του θανάτου απ΄την μια και κάποιες χαμένες ευγένειες μιας αρχιτεκτονικής έντονα ζωντανής από την άλλη. Έχοντας την Ημιτελή του Σούμπερτ στο μυαλό μου, αφέθηκα να οδηγηθώ μέσα στον χώρο. Μια σχέση περίεργη κι ονειρική που κράτησε μια εβδομάδα. Έτσι βγήκε το LACRIMAE RERUM, ο τίτλος δανεισμένος από ποίημα του Πορφύρα. Η ταινία εκπροσώπησε την Ελλάδα στις Κάννες και δημιούργησε κάποιες συζητήσεις. Επίσης έβγαλε τα χρήματά της, αν σκεφτείς πως πήρε ένα βραβείο 30 καταπληκτικών (γελάει...) χρυσών λιρών από το Υπουργείο Βιομηχανίας.
Εκτός από τη Σχολή Σταυράκου πηγαίνει στο Ελεύθερο Σπουδαστήριο του Γιώργου και της Ελένης Βακαλό για να μάθει λίγο ζωγραφική, λίγο σκηνογραφία, λίγο συμπεριφορά χρωμάτων. Μένει στο Ελεύθερο Σπουδαστήριο τρία χρόνια και οργανώνει μάλιστα την πρώτη και μοναδική απεργία στην ιστορία του Σπουδαστηρίου.
-Οι περισσότεροι σκηνοθέτες της γενιάς σου έμαθαν κινηματογράφο δουλεύοντας σαν βοηθοί στο εμπορικό κύκλωμα. Ποια ήταν η δική σου πορεία;
Ν.Ν.: Αν δεν εκμεταλλευόσουν αυτό το κύκλωμα η Σχολή από μόνη της δεν σε μάθαινε κινηματογράφο. Μετά το LACRIMAE RERUM δουλεύω σαν βοηθός σκηνοθέτη. Θεωρώ πως ο άνθρωπος που με έμπασε κάπως άγρια και με φοβερές ευθύνες στον κινηματογράφο ήταν ο Βασίλης Γεωργιάδης. Πολύ μεγάλος σκηνοθέτης για μένα. Δεν μπόρεσε λόγω εποχής να αποτυπώσει τις πραγματικές του αξίες πάνω στο φιλμ. Μαζί του δούλεψα στην ΚΑΤΑΡΑ ΤΗΣ ΜΑΝΑΣ, χωρίς να έχω ιδέα τι σημαίνει κινηματογράφος. Έκανα script, έκανα τα ρούχα της ταινίας, έκανα σκηνικά, χτένισα, έχτισα σκηνές σεναρίου. Έκανα όλες τις δουλειές και τα θαλάσσωσα σ΄όλες. Υπήρξαν πλάνα που στη μια οι ηθοποιοί τρέχαν με ρούχα, κοβόταν το πλάνο και έμπαινε άλλο κάδρο που είχαν αλλάξει τα μαλλιά και τα ρούχα τους. Δεν καταλάβαινα τι σημαίνει script, ή το ένα ή το άλλο. Τελικά εκεί κατάλαβα. Στη συνέχεια δούλεψα και σε ταινίες β’ ή και γ΄ κατηγορίας, όπως ΜΑΡΑ Η ΤΣΙΓΓΑΝΑ, ΔΙΑΜΑΝΤΩ Η ΠΟΝΕΜΕΝΗ ΤΣΕΛΙΓΚΟΠΟΥΛΑ. Εκεί οι εμπειρίες ήταν εκπληκτικές. Νομίζω πως αυτές οι λίγες ταινίες που σου ανέφερα ήταν, αν θέλεις, η εκπαίδευσή μου. Δεν δούλεψα σε περισσότερες γιατί δεν μπορούσα να έρθω σε επαφή με το σύστημα της αισχρής οργανωμένης παραγωγής. Ήμουν τελείως αντίθετος σ΄αυτό το σύστημα και το χρησιμοποίησα τόσο, όσο μου χρειαζόταν για να μάθω τα βασικά.
-Μετά απ΄αυτές τις ταινίες γύρισες άλλη μια μικρού μήκους, το ΑΝΕΥ ΟΡΩΝ.
Ν.Ν.: Το ΑΝΕΥ ΟΡΩΝ για την ακρίβεια είναι μια ταινία μεσαίου μήκους γύρω στα 40-45 λεπτά. Ήταν ένα ψάξιμο και δεν την θεωρώ ολοκληρωμένη ταινία. Ψάξιμο κυρίως πάνω στην αφήγηση, γιατί εκείνο που με απασχολούσε ήταν πως θα μπορέσεις να αφηγηθείς μια ιστορία με βάση ένα κακό σενάριο. Πιστεύω πως δεν τα έχω καταφέρει σαν σεναριογράφος. Μπορεί τα σενάριά μου σαν ιδέες να είναι πολύ καλά, δεν είναι όμως καλά σα σεναριακή έκφραση. Το πρόβλημα των σεναριογράφων στην Ελλάδα είναι γνωστό. Ας μην το θίξουμε τώρα.
Πρώτη μεγάλου μήκους ταινία η ΕΥΡΙΔΙΚΗ ΒΑ 2037 (Α΄Βραβείο Σκηνοθεσίας Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 1975). Κάποιος κριτικός κινηματογράφου θα τη συγκρίνει με την «Αποστροφή» του Ρομάν Πολάνσκι. Μάλλον δεν τον ενδιαφέρουν τέτοιες συγκρίσεις. «Όταν γύρισα τα Κουρέλια είπαν πως επηρεάστηκα από το ΕΝΤΙΜΟΤΑΤΟΙ ΦΙΛΟΙ ΜΟΥ. Αυτή την ταινία δεν την έχω δει ποτέ. Όταν προβλήθηκε η ΠΡΩΪΝΗ ΠΕΡΙΠΟΛΟΣ μίλησαν για επιρροή από το STALKER του Ταρκόφσκι. Μετά το ΑΝΤΡΕΪ ΡΟΥΜΠΛΙΩΦ δεν ξαναείδα ταινία του Ταρκόφσκι. Νομίζω πως εκεί είχε ολοκληρωθεί ο σκηνοθέτης».
-Πιστεύεις πως σήμερα υπάρχουν Κουρέλια που τραγουδάνε;
Ν.Ν.: Κοίταξε. Όταν λέμε σήμερα... Εγώ μίλησα συγκεκριμένα, πολύ συγκεκριμένα για μια γενιά, που, όπως είχα αναφερθεί σε κάποιο εισαγωγικό μου σημείωμα, ήταν μια γενιά φιμωμένη. Της είχε απαγορευθεί να μιλήσει και δεν ήταν τυχαίο πως αυτή η γενιά δεν έχει δώσει δείγματα στο θέατρο, στην λογοτεχνία, στον κινηματογράφο. Ψήγματα μόνο υπάρχουν, εδώ κι εκεί. Ήταν μια γενιά που έκανε σημαντικές επαναστάσεις πολύ πριν εμφανισθούν στην Αμερική ή στην Ευρώπη. Την κατηγόρησαν, βέβαια, πως εισήγαγε επανάσταση. Καθόλου. Είναι ανιστόρητοι όσοι πιστεύουν κάτι τέτοιο. Αυτή η γενιά έπρεπε να σιωπήσει. Μίλησα για κείνη ακριβώς τη συγκεκριμένη γενιά, που τραγουδούσε και τραγουδάει ακόμα, όποτε τη συναντάω. Για τις μετέπειτα γενιές δεν ξέρω. Τα ΚΟΥΡΕΛΙΑ αγκαλιάστηκαν από ένα μεικτό κοινό. Άτομα της δικής μου γενιάς, 40-45 χρονών, και πολύ νεότεροι, ηλικίας 16-20 χρονών. Αυτό σημαίνει πως αυτές οι δυο γενιές πρέπει να συνδέονται από κάποιες ιδιαιτερότητες. Πιστεύω οτι ακόμα υπάρχουν Κουρέλια, πιστεύω οτι ακόμα τραγουδάνε. Το θέμα είναι ποιος θα βγει να μιλήσει και να επικοινωνήσει με τις μετέπειτα γενιές τις κουρελιασμένες.
-Πόσο πραγματικοί είναι οι ήρωες των ταινιών σου; Άραγε υπήρξαν ο Κώστας Μ., ο Γιώργος ο Σουίνγκ και η Βέρα;
Ν.Ν.: Σαν σεναριογράφος αδυνατώ να παίξω τον ρόλο του παραμυθά, να φτιάξω δηλαδή, ιστορίες από το μυαλό μου. Ότι έχω κάνει στο σινεμά είναι απόλυτα βιωμένο. Ο Γιώργος ο Σουίνγκ υπήρξε και πέθανε με τον τρόπο που αναφέρεται στα Κουρέλια. Το ίδιο και ο Κώστας Μ., που ήταν φίλος μου. Η Βέρα υπήρξε κάποτε. Γίνεται πρώτη φορά μνεία γι΄αυτή στην Ευριδίκη. Υπάρχει και στο Singapore Sling –μόνο που τώρα άλλαξε όνομα, για να μη σχηματοποιούμε, έστω και μ΄ένα όνομα, αυτή την γυναικεία μορφή. Ουσιαστικά η Βέρα είναι η Βέρα, που, όπως λέμε στα Κουρέλια, δεν έρχεται ποτέ. Αυτό το πρόσωπο που το βλέπεις να περνά μέσα από ένα τρένο την νύχτα και δεν προλαβαίνεις να δεις τα χαρακτηριστικά του (τραγούδι Λάουρα) ή ένα χαμόγελο, μια συνάντηση, μια ματιά, με μια κοπέλα που μέσα σε δευτερόλεπτα είπατε πολλά, πράγματα, αλλά χωρίσατε, γιατί έτσι έπρεπε να γίνει. Η Βέρα είναι μια σχέση ιδανική, που ξέρεις πως κάπου υπάρχει, που αντιλήφθηκες και συ και αυτή. Ότι θα μπορούσε να γίνει αυτό που λέμε ιδανικό, αλλά δεν έγινε ποτέ. Μου φαίνεται πως όλοι την ψάχνουμε κι όλοι την περιμένουμε. Στο Singapore Sling η Βέρα σχεδιάζεται με έναν τρόπο διαφορετικό από εκείνον των Κουρελιών και της Ευριδίκης.
-Πόσο σε ταλαιπώρησε ο θάνατος του James Dean;
Ν.Ν.: Θα ήθελα να απομυθοποιήσουμε λίγο τα πράγματα. Ο θάνατος του James Dean ήταν εμπορικός γιατί πουλούσε. Ήταν όμως αρμονικός και δίκαιος θάνατος. Εμένα τουλάχιστον δεν με απασχόλησε πάρα πολύ, πέρα από το οτι εκείνο το βράδυ ήμουν λιγάκι λυπημένος και κατέβασα τέσσερα απανωτά ποτά. Δεν θεωρούσα τον James Dean κάτι ιδανικό. Ήταν κάποιος άνθρωπος που εν αγνοία του είχε επιφορτισθεί να μεταφέρει μέσα απ΄την οθόνη τις εξάρσεις και τις εκρήξεις μας και να τις κοινοποιεί στο φοβισμένο κοινό εκείνης της εποχής. Ο James Dean έπρεπε να τελειώσει εκεί. Αντίθετα, θα με ταλαιπωρήσει ιδιαίτερα ο θάνατος του Ρόμπερτ Μήτσαμ.
-Αυτό γιατί;
Ν.Ν. Είναι έναν ηθοποιός που τον παρακολουθώ από εκείνη την εποχή και έχει ενσαρκώσει κι εμπλουτίσει τον Μάρλοου που τον θεωρώ έναν φοβερά θετικό σημερινό ήρωα, ίσως τον πιο ιδανικό και όμορφο, τον πιο απόλυτο από όσους έχω διαβάσει και δει. Ο Ρόμπερτ Μήτσαμ φέρνει ώριμα στοιχεία ενός James Dean, μόνο που, στην περίπτωση του Dean παραμείνανε γιατί πέθανε τότε. Μην ξεχνάς πως ο Μήτσαμ ξεκίνησε σαν ποιητής –πράγμα που κανείς δεν το ξέρει –σαν ποιητής άρχισε να υπάρχει. Ήταν αλκοολικός, καυγατζής και ταυτόχρονα ευγενής. Πήρε στοιχεία από τον Μάρλοου αλλά ταυτόχρονα πλούτισε με την προσωπικότητά του τον ήρωα του Τσάντλερ. Πέρα από όλα αυτά είχε μια φοβερή εξωτερική ομοιότητα με τον πατέρα μου.
-Τόσο για τα Κουρέλια όσο και για τη Γλυκιά Συμμορία υπάρχουν έντονες κριτικές για τον τρόπο που ζουν οι ήρωές σου. Τι θα απαντούσες σε αυτές τις αρνητικές κριτικές;
Ν.Ν.: Να σου θυμίσω πως ο πρώην διευθυντής του Κέντρου εισηγήθηκε στην ΕΡΤ 1 να μην αγοράσει τη Γλυκιά Συμμορία (στην ουσία με εμπόδισε να ολοκληρώσω την ταινία), γιατί κατά τη γνώμη του η Γλυκιά Συμμορία ήταν ταινία που δεν έπρεπε να δει το ελληνικό κοινό και ειδικά η νεολαία. Το θέμα είναι από που προέρχονται οι ενστάσεις. Οι φιλολογικές ενστάσεις και οι ενστάσεις των καφενείων δεν έχουν καμιά σημασία. Αναγνωρίζω τις ενστάσεις που θα γίνουν από τα μέσα, από τους ανθρώπους των Κουρελιών και της Γλυκιάς Συμμορίας, και θα έχουν τη δύναμη να αποδείξουν αυτή την ένσταση με μια θέση ζωής, με μια στάση και δραστηριότητα πέρα από τις φιλολογικές συζητήσεις σε σαλονάκια. Θεαματοποιώ την προσωπική μου ζωή νιώθοντας την ανάγκη να επικοινωνήσω, να στηρίξω ανθρώπους και να στηριχθώ από αυτούς. Είναι λάθος να πιστεύει ο καθένας πως με 500 δρχ. εξαγοράζει την ταινία σου και μπορεί να μιλάει. Πιστεύω πως δεν μπορεί.
-Πόσο σε χαροποιεί το γεγονός πως πολλοί από το κοινό που φανατικά σε αγαπάει θα μπορούσαν να ήταν παιδιά σου;
Ν.Ν.: Αυτό το γεγονός μου δίνει μια δύναμη, γιατί μου αποδεικνύει πως εξακολουθώ να παραμένω νέος και μέσα στον βρασμό των γεγονότων. Αποδεικνύει οτι οι μάχες που έδωσα με τον εαυτό μου, αληθινές μάχες, κερδήθηκαν. Αν οι άνθρωποι αυτοί ήρθαν κοντά, είναι γιατί κατάλαβαν πως τους μιλάω ειλικρινά. Βέβαια από μόνη της η ειλικρίνεια δεν φτάνει. Πρέπει να ξέρεις να κάνεις σινεμά κι αυτό είναι σπουδαίο. Από την άλλη ξέρω πως δεν φέρθηκα σωστά απέναντι σε αυτό το κοινό. Μετά τα Κουρέλια και την Γλυκιά Συμμορία, ενώ το κοινό αυτό πίστευε πως είχε βρει τον σκηνοθέτη του, αποφασίζω για προσωπικούς λόγους να κάνω στροφή. Δεν μου αρέσει και φοβάμαι να είμαι σκηνοθέτης κάποιου συγκεκριμένου κοινού. Για μένα το κεφάλαιο των Κουρελιών και της Συμμορίας έχει κλείσει. Νομίζω πως αφού ήρθα σε επαφή με αυτό το κοινό, θα πρέπει να αρχίσει να με ακολουθεί. Εγώ του έδωσα το στίγμα μου, ας αναλάβει κι αυτό τις ευθύνες του. Τη Γλυκιά Συμμορία δεν την έκανα μόνο για μένα, την έκανα και για αυτούς. Τα Κουρέλια τα έκανα μόνο για μένα. Την Ευριδίκη το ίδιο. Τη Συμμορία και την Περίπολο τις έκανα για όλους μας. Η Συμμορία πήγε, η Περίπολος όχι. Τώρα μοντάρω μια νέα ταινία, το SINGAPORE SLING. Πάλι την κάνω περισσότερο για μένα. Πιστεύω πως πάλι τους λέω κάποια σοβαρά πράγματα, με κάποιο άλλο σχήμα, λιγότερο αναγνωρίσιμο και οικείο από εκείνο της Γλυκιάς Συμμορίας. Να δω τι θα γίνει.
-Τι είναι το SINGAPORE SLING;
Ν.Ν.: Το SINGAPORE SLING είναι μια προσωπική έκρηξη, πολύ βίαια. Θα το χαρακτήριζα φιλμικό εμετό, τον οποίο κανείς δεν είναι υποχρεωμένος να λουστεί. Μπορεί να είναι μαύρη κωμωδία με έντονο στοιχείο σεξ και σπλάττερ. Δεν κάνει καμιά υποχώρηση στην καθωσπρέπει αισθητική, οπτικά είναι οργισμένη ταινία και πιστεύω πως αντιπροσωπεύει την Ελλάδα της τελευταίας δεκαετίας. Απόλυτα. Εξωτερικά είναι η ιστορία ενός ανθρώπου που χωρίς φίλους κι οικογένεια ψάχνει να βρει μια κοπέλα που έχασε, μετά από χρόνια. Από κάποιες πληροφορίες που έχει, πιστεύει πως η κοπέλα που ψάχνει βρίσκεται σε κάποιο σπίτι που ζουν δυο παλαβές. Αποφασίζει να μπει σ΄αυτό τον χώρο ξέροντας εκ των προτέρων πως η γυναίκα που ψάχνει είναι νεκρή. Πολλά εξωτερικά στοιχεία της ταινίας έλκουν την καταγωγή τους από την ταινία ΛΑΟΥΡΑ του Ότο Πρέμινγκερ. Ουσιαστικά πάντως η κοπέλα πάλι η Βέρα είναι.
-Πώς βλέπεις αυτόν τον ήρωα;
Ν.Ν.: Νομίζω πως αυτού του ήρωα περισσότερη τιμή του πρέπει, όπως θα έλεγε ο ποιητής. Ξέρει πως ψάχνει για ένα πράγμα που έχει πεθάνει, αλλά νοιώθει την υποχρέωση να συνεχίσει να ψάχνει. Γι΄αυτό και ο υπότιτλος της ταινίας είναι Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΑΓΑΠΗΣΕ ΕΝΑ ΠΤΩΜΑ. Σε αυτή την ταινία μέσα από τον ήρωα φθάνουμε στα σύνορα όπου συνειδητοποιούμε πως η Βέρα δεν υπάρχει τελικά. Αυτό δεν νομίζω πως είναι καμιά ήττα.
Με τον Νίκο Νικολαϊδη είπαμε πολύ περισσότερα από αυτά που θα βρουν τη θέση τους στις σελίδες του ΣΙΝΕΜΑ. Άλλωστε έτσι δεν γίνεται και με τις ταινίες; Στο τραπέζι του μοντάζ κόβεις υλικό που δεν είσαι απόλυτα σίγουρος πως έπρεπε να κοπεί. Για το SINGAPORE SLING σίγουρα θα επανέλθουμε.
ΚΟΥΡΕΛΙΑ ΠΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΑΤΕ, όπου κι αν είστε, την αγάπη μου.
32 γκολ αυτοί, σέντρα εμείς.:
σσσσ᾽πω... τάπες ρε κάθαρμα...ευχαριστώ...
Εγώ τα 'πα; Κι εσύ ευχαριστείς; Για να βάζουμε τα πράγματα στη θέση τους, εκείνος τα είπε κι εγώ σ΄ευχαριστώ.
καθε λεξη, ανασα,
ευχαριστουμε που μας χαρισες αυτην την στιγμη
Το "¨ευχαριστούμε" πάει στο άτομο που μου έδωσε τη συνέντευξη.
''Θεαματοποιώ την προσωπική μου ζωή νιώθοντας την ανάγκη να επικοινωνήσω, να στηρίξω ανθρώπους και να στηριχθώ από αυτούς. Είναι λάθος να πιστεύει ο καθένας πως με 500 δρχ. εξαγοράζει την ταινία σου και μπορεί να μιλάει. Πιστεύω πως δεν μπορεί.''
Μεγάλη κουβέντα -έτσι; Για να μπαίνουν κάποια πράγματα στη θέση τους, επειδή η άποψη έχει καταλήξει να σημαίνει φασιστική επιβολή πλέον.
Εμένα γιατί με πήραν τα ζουμιά?Τέλος πάντων, ενας υπέροχος ευθαίσθητος ο ΝΝ. Νομιίζω και ολοι εσείς εδω μέσα, τετοιοι πρεπει να είστε η θέλω να πιστεύω
Παντελής
Ελσίνκι
Μπα -είμαστε αναίσθητοι προβοκάτορες σε διατεταταγμένη υπηρεσία ή έτσι θα σου πουν πολλοί και διάφοροι, χεχεχεχεχε.
Υ.Γ.: Όσο τον θυμόμαστε θα είναι εδώ φίλε Παντελή. Και το εδώ θα φτάνει μέχρι το Ελσίνσκι.
ωραίο το Helsinki, πριν κανένα μήνα ήμουν εκεί...
Ρε ρεμάλι,
δεν έχω υπολογιστή, είμαι στις μαύρες μου, έκλεψα ΝΝ για να το χρησιμοποιήσω σε κάτι που έγραψα και αισθάνομαι Τυμβωρύχος πασχίζοντας να πείσω τον εαυτό μου να μην αισθάνομαι ενοχές (αν και μάλλον ο ίδιος θα το γούσταρε) ψάχνω να μαζέψω τα κομμάτια μου μπας και ξαναξεκινήσω, προσπαθώ μπας και καταφέρω να περάσω κανένα υποτυπώδες χαλινάρι στο γαμημένο Μάσταγκ του μυαλού(μπορεί και Πίντο, ωραία είναι κι αυτά) να βγάλουμε τις μέρες (αφού τις νύχτες τις γαμήσαμε), δεν έχω όρεξη ούτε να βρίσω, σέρνομαι, αλλά ο νόμος του Μέρφυ έχει πάντα ισχύ, αφού είμαι που είμαι σκατά, μπήκα κι εδώ και έπεσα στο νέο μαυρο λουκ(ωραίο έιναι, ταιριαστό), έπεσα πάνω στην συγκεκριμένη ανάρτηση.
Τράβα να δεις αν έρχομαι ρε, δεν θα σχολιάσω τίποτα, δεν το διάβασα καν, θα το κάνω βράδυ μόνος μου με αλκοόλ και μουσική, κι όλα τα φώτα σβηστά, να ξεσχίζονται οι σκιές στις γωνιές και τα φυλλώματα, και απαραίτητα θα πρέπει να βρέχει και να ρίχνει καντάρια, αλλιώς δεν θα είχε νόημα.
Κι ούτε ψευδώνυμο θα βάλω, ανώνυμα θα το γράψω κι όσοι καταλάβουν κατάλαβαν (άλλωστε δεν θα είναι και πολλοί, δεν χρειάζονται πολλοί, ποτέ δεν χρειάζονταν)
Τα 'πα ρε πούστη μου και στα αρχίδια σου
Τα λέμε
Τελικά Λύκε είναι χωρίς δεύτερο σίγμα το Ελσίνκι; Είμαι κάπως αταξίδευτος ο πούστης! Αλλά με τη σκατοζέστη που έχουμε εδώ πέρα, σίγουρα πρόκειται περί παραδείσου όσα σίγμα κι αν του βάλεις.
Ανώνυμε, πήγα και είδα και μάλλον έρχεσαι. Αλλά από βροχή δεν το κόβω να σε βολεύω, περνάμε ένα από "εκείνα τα καλοκαίρια που πέθαιναν άνυδρες οι σαύρες στις στέρνες". Ή κάπως έτσι. Άι'β γκοτ δε λουκ ρε συ!
Υ.Γ.: Αγκαλιές δεν έστειλες -τι τρέχει; Κανονίζετε τίποτα πίσω από την πλάτη μου; Κοίτα μην γίνω ΠΚ από την αγανάκτησή -έτσι;
Ξεκίνησα να σου γράφω κάτι ξενέρωτα και τα έσβησα φτύνοντας σάλια στην οθόνη και στα μούτρα μου.
Δώσε ΣΦΙΧΤΕΣ ΑΓΚΑΛΙΕΣ ΚΑΙ ΦΙΛΙΑ και πες της να του πει εκεί που πήγε ο μπαγάσας να κάνει κάτι να βρέξει να μην τα γαμήσω όλα
(Τον αγαπάω τον ΠΚ, αλλά δεν είναι θέμα αγανάκτησης πλεον. Είναι θέμα λύσσας...)
Ναι, εντάξει -αν δε βρέξει θα χιονίσει.
Υ.Γ.: Ποιος λύσσαξε καλέ; Να φυλάγομαι μη με δαγκάσει!
Για κάτι άμοιρα σκηνοθετάκια το επισήμανα(που δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο ταλέντο τους δυστυχώς),ξέρεις απο αυτό το είδος που πέφτουν στα τέσσερα μπροστά στον σπόνσορα-εφοπλιστή-πρόεδρο ΕΚΚ κτλ. ''εσύ είσαι ο προστάτης μας''.
Δεν την είχα δει αυτή ειδικά τη συν/ξη και δε δημοσιεύτηκε στο ΣΙΝΕΜΑ,τουλάχιστον εκείνη την εποχή το αγόραζα ανελλιπώς.Είχε δημοσιευτεί μια άλλη εκτενέστερη πιο πριν απο το ξεκίνημα του Σινγκαπουρ όπου εστίαζε στα Γουρούνια.
Αυτή όμως εδώ είναι εξίσου χρήσιμη για να μαθαίνουμε για τον κύριο πρόεδρο του ΕΚΚ που δεν ήθελε τη Συμμορία(και μαζί κι άλλες ταινίες στην εισήγηση που λέει ο Ν.Ν.).
Τι να συζητήσω;
Όλο μπροστά μου τον έχω,να χαμογελάει πονηρά και να φεύγει απο την πόρτα κουνώντας μου το χέρι και θολώνουν τα μάτια μου στο άκουσμα του 'η λύπη είναι δική σου,όχι δική μου κορόιδο'.
Δεν έχω να προσθέσω πολλά σε όσα είπες Γιώργο. Μονάχα, τυχαίνει να ξέρω την ιστορία περί του πώς μεταπείστηκε τελικά ο πρώην διευθυντής του ΕΚΚ και έδωσε τα λεφτά που χρωστάγανε στον Νικολαϊδη κραυγάζοντας: "Δώστε τα στον τρελό να ησυχάσουμε, έτσι που μπλέξαμε". Αλλά δεν θέλω να την πω την ιστορία -δεν είναι δική μου.
Δεν είχε κακό καιρό φιλάκι... δροσούλα είχε - κάτι σαν Απρίλης δικός μας. Κάθισα γιά καφεδάκι, ψώνισα από ένα μαγαζί που είχε αφίσες σοσιαλιστικού ρεαλισμού, αγόρασα και κάτι σουβενίρ.
Χωρίς δεύτρο "σ"... όπως λέμε "με χωρίς τζατζίκι"
Φίλε,αν εννοούμε την ίδια ιστορία που αφηγείται σε μια απο τις πιο Νικολαϊδικές συνεντεύξεις(απο πλευράς περιεχομένου και ύφους)που έχουν δωθεί ποτέ,τότε όντως μιλάμε για πολύ γέλιο.
Τη συνέντευξη την έχω αποθηκευμένη,ήταν επί Χαμένου κι ακόμα και με ρυθμίσεις μικρού μεγέθους είναι ογκωδέστατη.Δεν έχω το λινκ πρόχειρο αλλά αξίζει με χίλια.
Αυτό που δε γνωρίζει ο κόσμος είναι ότι οι προστάτες της νεολαίας απο τη Συμμορία(κι άλλες ταινίες-μη το υποβαθμίζουμε)ταυτόχρονα κάνουν την πάπια αν τους ρωτήσεις 'γιατί παίρνουν λεφτά άτομα που γνωρίζουμε τι είδους ταινία θα παράγουν(αποτυχημένη ως επι το πλείστον);.Η αποστομωτική απάντηση; 'Είναι επώνυμοι'.
Κι ο Νικολαϊδης τι ήταν το '83 ρε παιδιά,με τόσα βραβεία στις πλάτες του;Ανώνυμος;
Όποιος (ξανα)ερθει κερνάω μπυρα στο μαγαζι του καουρισμάκι υπο το βλεμμα του τερaστιου Μάττι Πελονπαα (Matti Pelonpää)
http://www.youtube.com/watch?v=98KRPMIX3Is&feature=results_main&playnext=1&list=PL2C9857D00B71FD70
ο ταξιτζης στο Ελσίνκι στη τανία του τζαρμους.
επισης και την ίδια βόλτα με το ταξι!
Παντελης
Γιώργο, ναι -γι΄αυτό μιλάω και επειδή έχω διαβάσει τη συνέντευξη το έγραψα, δεν λέω ποτέ πράγματα που δεν έχουν πρωτοαναφερθεί κάπου αλλού.
Ο Νικολαϊδης δεν ήταν επώνυμος, ούτε ανώνυμος -ήταν ενοχλητικόνημος. Γιατί αν ήταν έστω ανώνυμος θα του δίνανε χρήματα για τις ταινίες του.
Λύκε, αυτόν τον καιρό που λες λαχταράω κι εγώ που κοιμάμαι ακόμα με αιρ κοντίσιον, γαμώ την υγρασία μου μέσα -έχει καταντήσει Μαϊάμι η Αθήνα!
Παντελή, όντως τεράστιος ο Μάτι -τρομερή μούρη, τον έχω δει και σε ταινία του Καουρισμάκι ή κάνω λάθος; Πάντως η σκηνή που βάζεις από το Νάιτ ον Έρθ εμένε με είχε φρικάρει άσχημα. Γι΄αυτό και θα γούσταρα να δω τα κανονικά μέρη. Να είσαι καλά
Εχει παίξει πολύ Κάουρισμάκι. ολο το σκετς είναι βαρύ αλλά έχει και χιούμορ ψιλοκαννιβαλλιστικό που δεν μεταφράζεται. Αμα ζεις στο Ελσίνκι σου βγάζει μια γλύκα. Βεβαια αυτη η Φιλανδία τελειωσε, ισως στη επαρχία. Υπάρχει διάχυτη γιαπιά που δεν υπήρχε όταν πρςτοήρθα (2004).
Για την ιστορία, ο Ματτι πεθανε απο αλκοόλ.
Ελα και θα κανουμε την ίδια διαδρομη:)
Παντελης
Βασικά αυτό που με τρόμαξε στο συγκεκριμένο σκετς ήταν μια υποχθόνια κακία που έβοσκε πέριξ των φιλικών σχέσεων της παρέας και σε σχέση με τον ταξιτζή. Πολύ έντονο!
Καλό του ταξίδι του μάγκα.
Ευχαριστώ και πάλι για την πρόσκληση.
Καλώς εχόντων των πραγμάτων, του χρόνου μάλλον θα ξανάρθω, Παντελή... Μότορ, ψήνεσαι;
Εγώ μονίμως ψημμένος είμαι -ο οικονομικός μου διαχειριστής έχει κάποιες διαφωνίες γιατί δεν μπορεί να ισοσκελίσει τον οικογενειακό μου προϋπολογισμό.
Έβρεξε σήμερα σε μας!!
Η βροχή, μας βρήκε στη θάλασσα κι αφού
βραχήκαμε λίγο αποφασίσαμε να φύγουμε...
Καλά ήταν, πλύθηκε και η μηχανή...
Εμείς... απλά.. ξεπλυθήκαμε...
miliokas aka skylos_mayros
ΥΓ: Άσχετο σχόλιο...
απλά βάζω τη βροχή για ατμόσφαιρα!!
_
Σωστός νομίζω
Δεν τη στέλνεις κατά δω την πουτάνα τη βροχή που έχουμε γανιάσει;
Υ.Γ.: Και φυσικά "με λένε Ελένη και θα βρέξει"
Xε χε χε.
Έβρεξε...
Μάλλον του έστειλε το μήνυμα
Είπες κάτι ρεμάλι;
Πού έβρεξε ρε συ; Εδώ το μόνο που βρέχει είναι οι μαλακίες από τα δελτία ειδήσεων.
ελάτε παιδες, θα πάμε και σινεμα στο κινηματογραφικο αρχειο, σινεμα για προβολες ταινιων τυπου λάουρα, βελούδα, πολυελαιοι, οχι ποπκορν και λοιπα. Ειμαι εδω μόνιμα, σαν σε μόνιμες διακοπές.
Παντελης
Αδιάκοπες διακοπές! Θα έρθουμε όταν θα κάνει πολλή νύχτα για να ταιριάζει με τα νουάρ.
καλοκαιράκι ρε μότορ... την πολλή νύχτα κάνει και πολύ κρύο!
Ωραίο πράμα το κρύο!
Δημοσίευση σχολίου
Άσε κάτι για το γκαρσόνι ρε!