Πέμπτη, Ιανουαρίου 17, 2013

Stephen King- 22/11/63

Αυτό είναι ένα άρθρο που έγραψα για το Wild Thing:

Ο Stephen King είναι μεγάλος συγγραφέας. Μπορεί να παράγει μυθιστορήματα με καταιγιστικό ρυθμό ακολουθώντας την εμπορικά πετυχημένη (δική του) συνταγή των ιστοριών τρόμου (και πέφτοντας, συχνά, στην παγίδα της επανάληψης), μπορεί να κυκλοφορεί μέχρι και τις αδούλευτες προσπάθειές του υπο μορφή διηγημάτων αλλά παραμένει τεράστιος μυθοπλάστης. Αν αμφιβάλλεις, δεν έχεις παρά να διαβάσεις το Carrie (θαυμάσια αποτύπωση του τέλους της κοριτσίστικης παιδικότητας), το Shining (ο τρόμος του συγγραφικού μπλοκαρίσματος), το It (αναφορά στο οποίο γίνεται στο καινούργιο του βιβλίο) και το Stand by me (δυο συνταρακτικές περιγραφές της παιδικής φιλίας), το Dark half (η αγωνία του συγγραφέα σχετικά με την πρωτοτυπία των γραπτών του και με τη σχιζοφρένεια της αυθυπαρξίας των μυθιστορηματικών χαρακτήρων), το Green Mile και το Shawshank Redemption (δυο από τις καταπληκτικότερες ιστορίες της παγκόσμιας λογοτεχνίας), το Firestarter (μια συγκλονιστική αναφορά στη σχέση πατέρα-κόρης), το Summer of Corruption (συνταρακτική μελέτη για τα όρια μεταξύ της κτηνωδίας σε συλλογικό επίπεδο και της καλοσύνης σε προσωπικό επίπεδο) ή το Hearts in Atlantis (μια ημιτελή ελεγεία για τη χαμένη νεότητα και την επακόλουθη κατάρρευση της μέσης ηλικίας).  

Αναφέρθηκα ενδεικτικά στα βιβλία του King και πουθενά δεν χρησιμοποίησα τους χαρακτηρισμούς για τους οποίους ο συγγραφέας έγινε διάσημος, πουθενά δεν αναφέρθηκα σε τρόμο, αγωνία, μακάβριο, διαβόλους, τριβόλους, εξωγήινους και εκτοπλάσματα. Γιατί ο King χρησιμοποιεί το θρίλερ σαν βάση πάνω στην οποία στήνει τις αγωνίες της καθημερινότητας. Οι ήρωες του δεν είναι καθημερινοί άνθρωποι που τους συμβαίνουν τρομερά πράγματα, είναι άνθρωποι που βιώνουν τρομερές καταστάσεις και μέσα από αυτές προσπαθούν να διαχειριστούν την καθημερινότητα.  Γι’ αυτό άλλωστε ο King είναι μάστορας στη δημιουργία χαρακτήρων, εκεί που άλλοι γεμίζουν σελίδες αποτυγχάνοντας να αποδώσουν το χρώμα των μαλλιών ενός χαρακτήρα, στον King αρκούν δυο λέξεις για να μας κοινοποιήσει μέχρι και τον εσωτερικό κόσμο των επιμέρους συντελεστών της κάθε ιστορίας του.

Η εμμονή του King με το παρελθόν (ειδικότερα με τη δεκαετία του ’60) είναι παραπάνω από εμφανής σε πλήθος βιβλίων του. Ήδη από το Hearts in Atlantis επιχείρησε το άλμα προς τα πίσω αφήνοντας όμως τους ήρωες μετέωρους. Τώρα, με το 22/11/63 προχωράει παραπέρα, δεν αρκείται σε ένα άλμα, αλλά μετατρέπει το παρελθόν σε ροντέο στο οποίο ο ήρωας μπαινοβγαίνει ασταμάτητα. Λοιπόν, τι έχουμε εδώ πέρα;
Έχουμε μια πολυφορεμένη ιδέα: το ταξίδι στο παρελθόν.  Και σα να μην ήταν αυτό αρκετό, σα να μην έφτανε η κοινοτυπία της ιδέας, ο μάστορας επιλέγει να χρησιμοποιήσει την αέναη επανάληψη των γεγονότων! Κάθε φορά που ο ήρωας της ιστορίας επιστρέφει στο παρελθόν όλες οι πράξεις των προηγούμενων ταξιδιών του μηδενίζονται, άρα, πρέπει να τα επαναλάβει όλα από την αρχή! Έχοντας αυτά σαν δεδομένα, έλα και πες μου τι πιθανότητες υπάρχουν να γραφτεί κάτι που δεν θα είναι βαρετό ή κοινότυπο! Ειδικά εφόσον, ο King επιλέγει να στήσει μια ακόμα παγίδα στον εαυτό του, αυτή της ορθόδοξης (διάβαζε κοινότυπης) εισαγωγής στην περιπέτεια. Έχεις αγοράσει το βιβλίο πιστεύοντας οτι πρόκειται για κάτι ξεχωριστό και βρίσκεσαι, στις πρώτες 100 σελίδες, να διαβάζεις μια καλογραμμένη απόδοσης της Μηχανής του Χρόνου του Χ.Τζ. Γουελς. Αλλά, παραδόξως, κάτι σε κρατάει στην ιστορία. Απογοητεύεσαι, όμως δεν αφήνεις το βιβλίο. Επειδή οι παγίδες που έχει βάλει στον εαυτό του ο King μπορεί τελικά και να είναι τεχνάσματα προκειμένου να σε πιάσει απροετοίμαστο και να σε κονιορτοποιήσει. Ποιος μπορεί να πει με βεβαιότητα γιατί επιλέγει αυτή τη μέθοδο ο King;
Θα χρησιμοποιήσω ένα παράδειγμα από τον χώρο του ποδοσφαίρου προσπαθώντας να προσεγγίσω την μοναδικότητα του King: Σε κάποιον αγώνα (στον οποίο δεν θυμάμαι καν τους αντιπάλους) ο μεγάλος ποδοσφαιριστής ονόματι Ριβάλντο βρίσκεται με τη μπάλα στα πόδια, λίγο έξω από την αντίπαλη μικρή περιοχή. Το πιο απλό είναι να σουτάρει χρησιμοποιώντας κάποιο από τα διάσημα φάλτσα του και να πετύχει ένα ακόμα γκολ. Όμως ο Ριβάλντο σταματάει! Κρατάει τη μπάλα στα πόδια και περιμένει! Ο κόσμος στις κερκίδες αγανακτεί αλλά ο Ριβάλντο αδιαφορεί. Όταν μάλιστα ένας, αντίπαλος, αμυντικός μπαίνει μπροστά του κλείνοντας το δρόμο προς την εστία ο κόσμος σιγουρεύεται οτι ο Ριβάλντο πάσχει από ναρκοληψία (κοινώς αποκοιμήθηκε όρθιος). Και τότε εκείνος, λειτουργώντας μάλλον σε κάποιο παράλληλο σύμπαν, επιλέγει να σουτάρει, πάνω από το κεφάλι του αμυντικού, στέλνοντας τη μπάλα στα δίχτυα! Γιατί το έκανε αυτό; Για να ξεφτιλίσει τους αντιπάλους; Για να εντυπωσιάσει τους θεατές; Για να περιορίσει την οπτική γωνία του αντίπαλου τερματοφύλακα; Επειδή σκεφτόταν τι φαγητό θα φάει μετά τον αγώνα; Λοιπόν, έχω την εντύπωση οτι η απάντηση του Ριβάλντο θα ήταν κάτι απλό, του τύπου: δεν ήταν ακόμα η ώρα να σουτάρω. Κι αυτό ακριβώς θα σου απαντούσε ο King αν τον ρωτούσες γιατί επέλεξε να χρησιμοποιήσει ένα κοινότυπο θέμα και να το ξεκινήσει τόσο συνηθισμένα: δεν ήταν ακόμα η ώρα να σουτάρω.

Φτάνεις κάπου στη μέση του βιβλίου για να συνειδητοποιήσεις οτι, όχι μόνο δε σε ενοχλούν οι επαναλήψεις των πράξεων, αλλά τις επιθυμείς διακαώς προκειμένου να διαμορφωθεί καλύτερα η ιστορία. Κι ενώ απολαμβάνεις τις προσπάθειες του ήρωα να δημιουργήσει μια καινούργια ζωή (στο παρελθόν) κι ενώ έχεις διαβάσει καμιά εξακοσαριά από τις οχτακόσιες σελίδες του βιβλίου, έρχεται απροσδόκητα η αγωνία! Οι τελευταίες διακόσιες σελίδες του βιβλίου είναι παγίδα, όποιος φτάσει εκεί θα πρέπει να διαθέτει τον απαραίτητο χρόνο για να τις διαβάσει χωρίς διακοπή, αλλιώς καταστράφηκε. Μέχρι να ολοκληρώσει το βιβλίο οι μέρες του θα οριοθετούνται από την αγωνία του να μάθει τι έχει συμβεί! Θα χάσει ραντεβού, θα σταματήσει να βλέπει τηλεόραση, θα ψάξει ευκαιρίες να συνεχίσει την ανάγνωση αμελώντας τις δουλειές του… Αυτό είναι μια προειδοποίηση (και μιλάω εντελώς σοβαρά): όταν μπεις στις τελευταίες διακόσιες σελίδες του βιβλίου φρόντισε να έχεις εξασφαλίσει χρόνο, αλλιώς το βιβλίο θα τον εξασφαλίσει από μόνο του αδιαφορώντας για τις δικές σου υποχρεώσεις.

Τα αμερικάνικα στερεότυπα (κακοί Ρώσοι, άβουλοι Κουβανοί, επικίνδυνος κομμουνισμός, φωτισμένος JFK) υπάρχουν στο βιβλίο. Την ώρα όμως που ετοιμάζεσαι να αγανακτήσεις με την αμερικάνικη απλοϊκότητα (διαβάζεται και βλακεία) ο King τα κατεδαφίζει μπροστά στα μάτια σου, συνειδητοποιείς μάλιστα οτι σε όλη τη διάρκεια της ιστορίας έχωνε δυναμίτιδα στα θεμέλιά τους. Και η ιστορία ολοκληρώνεται με ένα από τα πικρότερα happy ends που έχουν γραφτεί ποτέ, ο King απαντάει στο δίλημμα: ‘εμπορικό ευτυχισμένο τέλος ή ποιοτικό ρεαλιστικό;’ με την επιλογή ‘φαντασιακά ρεαλιστικό’. Πράγμα το οποίο είναι απρόσμενη καινοτομία όταν προέρχεται από έναν συγγραφέα που θεωρείται mainstream. Ίσως κιόλας το mainstream να γίνεται καινοτόμο όταν τεντώνεται πέρα από τα όριά του, δεν ξέρω…
Ο Stephen King όμως ξέρει καλύτερα από όλους μας.

15 γκολ αυτοί, σέντρα εμείς.:

splap είπε...

Το ΙΤ αποτελεί ένα εξωπραγματικό μυθιστόρημα.Το έχω διαβάσει πολλές φορές (εννοείται όπως και πολλά άλλα δικά του) αλλά ακόμα δεν μπορώ να βγάλω από πάνω του το πέπλο του "απόκοσμου".Δεν μπορώ να χωνέψω το εύρος της φαντασίας και της αφοσίωσης στο δημιούργημά της που απαιτείται για να γραφτεί κάτι τέτοιο.Γι αυτό το λόγο έχω αποφασίσει να το αντιμετωπίζω σαν αφήγηση μιας υπερφυσικής εμπειρίας.Έχω διαβάσει καμιά 20αριά ακόμα (το Ιnsomnia επίσης μου χει μείνει για λόγους σαν αυτούς που περιέγραψα παραπάνω). Για μένα η μεγαλοφυΐα του King δεν είναι στη δημιουργία χαρακτήρων...ο τύπος δημιουργεί κόσμους.Και το κάνει αριστοτεχνικά.Κόσμους που εύκολα θα μπορούσαν να επεκταθούν σε σύμπαντα ολόκληρα (βλέπε κα το The Mist), με τη δικιά τους ιστορία και τους δικούς τους φυσικούς νόμους.Και το κάνει σχεδόν "αβίαστα", στα ψιλά που λέμε.To 22/11/63 δεν έχει πέσει στα χέρια μου ακόμα αλλά ευχαριστώ για το άρθρο γιατί με "ξύπνησε" από πολλούς μήνες αποχής από το διάβασμα που άμεσα θα επανορθώσω...cheers!

The Motorcycle boy είπε...

Φίλε μου, αυτό είναι το μεγάλο λογοτεχνικό κόλπο του Κινγκ (κατά την ταπεινή μου γνώμη) οτι δηλαδή σε ψήνει πως έχει δημιουργήσει ένα δικό του σύμπαν (ας το πούμε αλλόκοσμο) φτιάχνοντας μέχρι και μια φανταστική πόλη στην οποία διαδραματίζονται σχεδόν όλα τα μυθιστορήματά του. Στ΄αλήθεια όμως όλα αυτά είναι αναπαραστάσεις της καθημερινότητας ανάλογης πιστότητας με τα βιβλία του Πελεκάνος, ας πούμε. Η ζωή στην αμερικάνικη επαρχία, οι ηλικιακοί φόβοι (αρρώστιες, εργασιακή κρίση, προβλήματα σχέσεων) έρχονται σε αντιπαράθεση με μια "ονειρική νεότητα". Και ο τρόμος, το εξωπραγματικό, χρησιμεύει απλά για να φέρει τους ήρωες στα όριά τους και να αναδείξει τις πλευρές του χαρακτήρα τους. Και βέβαια το προσωπικό στοιχείο είναι εμφανέστατο στις ιστορίες του (από το ατύχημά του με το φορτηγό, μέχρι τις φοβίες του για τον καρκίνο κλπ).
Εκτός των άλλων, ο Κινγκ έχει πλήρη αίσθηση του τι σημαίνει τρόμος -είχε δώσει κάποτε τον σαφέστερο ορισμό λέγοντας: "ξέρω βέβαια οτι δεν υπάρχουν τρομακτικά πλάσματα κάτω από το κρεβάτι μου που θα μου αρπάξουν το πόδι, αλλά τα βράδια φροντίζω να μη βγάζω ποτέ τα πόδια μου έξω τα σκεπάσματα". Nuff said, όπως θα έλεγε και ένας άλλος γίγαντας της μυθοπλασίας.

splap είπε...

Όλοι οι μυθοπλάστες προσπαθούν κάπως να μας "ψήσουν"(δε νομίζω ότι κανένας παίρνει π.χ. το μοιρογνωμόνιο ή κάνει ιστορική έρευνα σε χαρακτήρες και κοστούμια πριν αρχίσει να χύνει τα μυαλά του πάνω σε μια κόλλα χαρτί). Εκεί είναι και το στοίχημα όμως, στο πόσο καλά μπορεί ο άλλος να σε ψήσει.Και ο King σε πείθει χαλαρά ότι υπάρχει ιστορία και συνέχεια στα περιβάλλοντα που περιγράφει ακόμα και σε αυτά που όπως λες είναι ξεκάθαρο ότι αποτελούν αναπαραστάσεις της επαναληπτικής ανούσιας αμερικανικής καθημερινότητας (πράγμα που εκφράζεται και με την ανακύκλωση τοπωνυμίων για παράδειγμα, το Main το χει σκίσει).Ακόμα και στα πιο "νορμάλ" μυθιστορήματά του, ο χώρος και ο χρόνος είναι πάντα κάπως "πειραγμένα" έτσι για το γούστο ρε παιδί μου.Πάω καρφωτός για το 22/11/63..με την κουβέντα έρχεται η όρεξη χε χε

The Motorcycle boy είπε...

Καλά -μη νομίζεις -κάνουν και κάμποση ιστορική έρευνα, κι ο Κινγκ έχει κάνει για το 22/11/63 (κι ας μην φαίνεται) και παλιά, θυμάμαι, ο Έκο είχε κοντέψει να πνιγεί προσπαθώντας να κολυμπήσει σαν άνθρωπος του 18ου αιώνα από ένα σχετικό εγχειρίδιο για τις ανάγκες του "Ναυαγού της επόμενης μέρας".
Το Μέιν και το Μπανγκόρ και το Ντέρι που γράφει στις ιστορίες του ο Κινγκ δεν είναι πραγματικά μέρη, δεν υπάρχουν. Μόνος του τα έχει στήσει-επινοήσει όπως και τους παράπλευρους χαρακτήρες που ζουν εκεί και παίζουν σε πολλές ιστορίες του.

splap είπε...

Όχι ρε συ, γεννήθηκε στο Maine (Portland)

The Motorcycle boy είπε...

Δεν διαφωνώ -αλλά το Μέιν που περιγράφει στα βιβλία του είναι το Μέιν του Μπάνγκορ (τρέχα γύρευε) το οποίο είναι δίπλα στο μαγευτικά καταραμένο χωριό Ντέρι!
Έχει πάρει πραγματικά στοιχεία, τα έχει αναμείξει με φανταστικά και έχει φτιάξει μια άλλη, πραγματικότερη, πραγματικότητα.

Ο Καλος Λυκος είπε...

Πάντως η αποδόμηση της υπέροχης αμερικής του '63 είναι απόλυτη.
Ξεκινώντας από τις 'colored' τουαλέτες ενώ μιλάει γιά το πόσο φιλικοί είναι όλοι ένα γύρο και τελειώνωντας με την σφαλιάρα που σου ρίχνει με το που γυρίζει ο ήρωας πίσω στην εποχή του μετά το σώσιμο του Κέννεντυ. Αν ξέρεις ποιοί είναι οι διάφοροι που αναφέρει είναι ανατριχιαστικότερο, γιατί βλέπεις το potential και πόσο παρά τρίχα γλύτωσε η αμερική και ο κόσμος, αλλά κι άν δεν τους ξέρεις, την τρομάρα πάλι δεν την γλυτώνεις.
Γράφει σε τόσα πολλά επίπεδα ο Κίνγκ, που διαβάζεις και ξαναδιαβάζεις και δεν μειώνονται τα συναισθήματα που σου γεννά. Δεν ξέρω αν έχεις διαβάσει και τα "τρομακτικά" του, αλλά όσο και φανταστικό να είναι αυτό γράφει, αυτό που νιωθεις διαβάζοντας είναι το ίδιο.
Βέβαια έφτασε στα 60φεύγα γιά να γράψει και κάτι άλλο εκτός από διαβολοτρίβολους, αλλά ελπίζω να το πίστεψε πια κι εκείνος πως όποιος γράφει, γράφει - ό,τι και να γράφει.

The Motorcycle boy είπε...

Κανονικά ρε παλιοκιαρατά έπρεπε να σου σβήσω το μισό σχόλιο γιατί αποκαλύπτεις στοιχεία από την πλοκή και θα τη χαλάσεις σε όσους πάνε τώρα να το πάρουν (έχε χάρη όμως που ελάχιστοι διαβάζουν τα σχόλια εδώ μέσα).
Πάντως διαφωνώ -ο Κινγκ χρόνια τώρα γράφει και για άλλα πράγματα εκτός από διαβόλια και τριβόλια, ας πούμε τα βιβλία που είχε κάνει ως Μπάχμαν δεν είχανε τέτοια. Και η Ρίτα Χέιγουορθ συν το Καλοκαίρι της Διαφθοράς δεν είχαν διαβόλια, ούτε το Στάσου πλάι μου είχε. Η μαγκιά του τύπου είναι οτι σε παραμυθιάζει με τα τριβόλια κι όταν παίρνεις χαμπάρι οτι μιλάει για την καθημερινότητα είναι αργά!

Ο Καλος Λυκος είπε...

δίκιο έχεις, ούτε ο Μπάκμαν έγραφε διαβόλους, ούτε το "καλοκαίρι" ήταν διαβολικό. Καλά κάνεις και διαφωνείς, τσάμπα είναι.
Και δεν πά' να με σβήσεις! Λές και δεν ξέρουμε τι λογοκριτής είσαι!

The Motorcycle boy είπε...

Αυταρχικός, αντιδημοκράτης, πατερναλιστής και οπορτούνα μη σου πω!

Ο Καλος Λυκος είπε...

το "ρεβιζιόνα" ξέχασες...

The Motorcycle boy είπε...

Θα το αποδεχτώ και θα προσθέσω το "σταχανοβίτης".

xylokopos είπε...

η λάμψη δεν είναι βιβλίο για το συγγραφικό μπλοκάρισμα, αλλά για το μπουκάλι.

ωραίο είναι και το on writing που έχει διάφορα χρήσιμα περί γραφής.

Κινγκ στα 80ς, Μπάρκερ στα 90ς, Λιγκότι στα 00ς. Αυτά.

The Motorcycle boy είπε...

Γιατρέ μου, υπήρξε μια εποχή κατά την οποία το μπουκάλι και η γραφομηχανή πήγαιναν σετάκι -πάντως η Λάμψη είναι, κατά την ταπεινή μου γνώμη, ένα από τα 4 ή 5 δυνατότερα βιβλία στο θέμα: "συγγραφέας είσαι, όλες τις προϋποθέσεις τις έχεις, γράφτο το γαμημένο!" Το "Περί συγγραφής" (άτσα η μετάφραση του τίτλου στα ελληνικά) είναι το ΜΟΝΑΔΙΚΟ εγχειρίδιο που δίνει οδηγίες περί γραψίματος λογοτεχνικού κειμένου -ότι άλλο έχει εκδοθεί εξαντλείται στη φιγούρα τού "κοίτα πώς το κάνω και θαύμασέ με" χωρίς να δίνει καμιά χρηστική οδηγία (σαν τις συνταγές για βόμβες που έδινε ο Τρυποκάρυδος, από τις οποίες έλειπε το βασικό συστατικό). Θα μου πεις -χρειάζονται οδηγίες περί συγγραφής; Δεν ξέρω. Αυτό που ξέρω είναι οτι άμα βγάζεις τον τσελεμεντέ, καλό είναι να τρώγονται τα φαγητά που περιγράφεις.
Ο Μπάρκερ δεν μου αρέσει -δεν θεωρώ οτι πλησιάζει καν την προσέγγιση του Κινγκ στην καθημερινότητα. Τον άλλο που λες δεν τον γνωρίζω τον κύριο.

Ανώνυμος είπε...

Το διάβασα, όπως ακριβώς λες, αφήνοντας όλα τα άλλα στην άκρη... Και θέλω κι άλλο!

Νίκος

Δημοσίευση σχολίου

Άσε κάτι για το γκαρσόνι ρε!

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Tomboy | Υπάρχουν δύο κατηγορίες ανθρώπων: Αυτοί που χωρίζουν τους ανθρώπους σε δύο κατηγορίες και οι άλλοι