Μου αρέσει η παράδοση. Λατρεύω δηλαδή αυτό το παραδοσιακό το «Πάσχα είναι, χώσε κλαρίνα». Διότι παράδοση, αν θες να ξέρεις, σημαίνει αυτό ακριβώς –να παραδίνεσαι στα σίγουρα χέρια της επιτυχίας. Κακό; Καθόλου.
Έλα όμως που πρέπει να δικαιολογήσεις αυτή την άνευ όρων παράδοσή σου –σε ποιον; Πρώτα στον ευατό σου και μετά στο ψαγμένο κοινό σου το οποίο γουστάρει να ζει σε παράκρουση μπερδεύοντας το CBGB με το «Μπαράκι του Βασίλη» και τη Μαλακάσα με το Άσμπουρι Παρκ. Κι εδώ βρίσκεται το γελοίο του πράγματος.
Αντιγράφω (με πλάγια γράμματα) αποσπάσματα από αυτό εδώ το άρθρο του «Επτά» (Ελευθεροτυπία):
Αλλά η ιστορία ξεκινάει από παλιά. «Από τα πράγματα που με σημάδεψαν και με συγκίνησαν ήταν ο "Μπάλλος" και το "Βρώμικο ψωμί" στις αρχές του '70» θυμάται ο Νίκος Πορτοκάλογλου. «Γιατί εκεί υπήρχε ένα θαύμα που έδειχνε ότι μπορεί τελικά να συνυπάρχουν ο Ζάπα και ο Ντίλαν με τα θρακιώτικα και να βγει ένας υπέροχος ήχος. Θέλει όμως τόλμη, φαντασία και τρέλα».
Εδώ λοιπόν έχουμε την εφαρμογή της συλλογιστικής «παίζω ακουστική κιθάρα, έχω και κακή φωνή άρα είμαι ο Ντύλαν». Αυτό ενίοτε μπορεί να γίνει «βαράτε όλοι μαζί να γίνουμε Ζάπα». Ο αγαπητός Πορτοκάλογλου επιλέγει να ξεχνάει κάποια πραγματάκια –όπως το ότι ο Σαββόπουλος ποτέ δεν θεωρήθηκε ροκ στη δεκαετία του ’70 (για το ’80 δεν το συζητάμε –ο Σαββόπουλος θεωρείτο εντελώς σαχλαμάρας). Ξεχνάει επίσης οτι η συμμετοχή ροκ μουσικών στις δουλειές των καταξιωμένων συνθετών (Σαββόπουλος, Θεοδωράκης, Μαρκόπουλος) αντιμετωπιζόταν σαν «πάμε να κονομήσουμε τίποτα, επειδή με τη ροκ δε βγαίνει μεροκάματο». Ξεχνάει, τέλος, ο Πορτοκάλογλου οτι «Φλου» του Σιδηρόπουλου, την εποχή που κυκλοφόρησε, κατατάχτηκε άμεσα στα Σαββοπουλοειδή κατασκευάσματα και σαν τέτοιο έφαγε μπόλικο κράξιμο, με αποτέλεσμα να μην παιχτούν σε κανένα (σχεδόν) λάιβ τα κομμάτια με τη μορφή που είχαν στον δίσκο.
Η αποστροφή της ροκ σκηνής για την ελληνική παραδοσιακή μουσική δεν ήταν αδικαιολόγητη. «Αν σκεφτείς ότι μεγαλώσαμε βλέποντας τους χουντικούς να χορεύουν με κλαρίνα, πώς να ακούσουμε δημοτικά;» εξηγεί στο «7» ο Γιάννης Αγγελάκας. «Η πληροφορία που είχαμε πάρει ήταν λάθος, αλλά η παράδοση απορρίφθηκε».
Να και μια περίπτωση όπου η μισή αλήθεια είναι πιο ψεύτικη από το ξεκάθαρο ψέμα. Επειδή αλήθεια λέει ο Αγγελάκας –οι χουντικοί όντως χορεύανε στα κλαρίνα, όμως το πράγμα δεν τελείωνε εκεί. Εκπομπές σχετικές με την αθάνατη ελληνική παράδοση παίζονταν στην κρατική τηλεόραση, είχε θολώσει το μάτι μας από φουστανελάδες και κοντογουνιότισσες, ο (εκπαιδευτής των μπάτσων στις πολεμικές τέχνες) Καπαφλής κι ο γλοιώδης Μυλωνάς μάς ψυχαγωγούσαν τις Κυριακές –εμετό προκαλούσε η ασύστολη παραδοσιακή μαλακία που χρησιμοποιούσαν για παιδευτικούς, κυρίως, λόγους. Το ’70 (και στις αρχές του ’80) όπου ο κόσμος καιγόταν, εμείς εδώ μαθαίναμε περί «μάνα μου τα κλεφτόπουλα» και για «του αητού τον γιο» ή για το «φουλάρι του Γιάννη». Ενώ ο Θεοδωράκης απαγορευόταν, ο Κηλαηδόνης με τον Νεγρεπόντη λογοκρίνονταν κι ο Σαββόπουλος περνούσε μπάι τις Επιτροπές Λογοκρισίας διασκευάζοντας γερμανικά παιδικά τραγουδάκια, όπως η «Συννεφούλα» (πόσο Ζάπα ή πόσο Ντύλαν ήταν αυτό;) Η ολόκληρη αλήθεια είναι λοιπόν οτι η παραδοσιακή μουσική ήταν ένα από τα μέσα διαπαιδαγώγησης που χρησιμοποίησε η χούντα τη στιγμή που κάθε εν δυνάμει επικίνδυνο τραγούδι λογοκρινόταν –γι΄αυτό σιχάθηκε ο κόσμος την παράδοση. Και όχι –δεν ήταν «λάθος η πληροφορία», σωστή ολόσωστη ήταν. Παράδοση ίσον συντήρηση, οπισθοδρόμηση και καταπίεση –διαφωνεί κανείς;
«Για την γενιά μου», παραδέχεται ο Πορτοκάλογλου, «με τη χούντα δεν ταυτίστηκε μόνο το κλαρίνο και το καλαματιανό, αλλά ακόμα και το λαϊκό τραγούδι. Ουσιαστικά απορρίφθηκε όλη η πρώτη ύλη στην οποία ένας μουσικός θα μπορούσε να στηριχθεί για να βγάλει κάτι καινούριο. Και δεν ήταν μόνο η δική μας γενιά. Οι γονείς μου κουβαλούσαν μια μεγάλη παράδοση, αλλά στο σπίτι που μεγάλωσα δεν υπήρχε τίποτε από αυτό το παρελθόν. Η μουσική ήταν Χατζιδάκις, Θεοδωράκης, λίγη κλασική, λίγος Σινάτρα. Σαν μια γενιά Ελλήνων να προσπαθούσε να ξεχάσει την καταγωγή της».
Σωστά το ξεκινάει ο Πορτοκάλογλου –και το λαϊκό τραγούδι του ’70 μια από τα ίδια σκατά ήταν. Αμφιβάλλεις; Να σου πω τότε το πιο επαναστατικό λαϊκό της εποχής; «Θα πάω στη ζούγκλα με τον Ταρζάν»!!! Αυτό είχε κρυφά αντιστασιακά νοήματα, τα υπόλοιπα ήταν πιο συντηρητικά!!!! Δικαίως επίσης στεναχωριέται ο Πορτοκάλογλου για την «απόρριψη της πρώτης ύλης» -όντως η, λεγόμενη, ελαφρολαϊκή μουσική σε εκείνη την χουντοκρατούμενη περίοδο έχει τις ρίζες της (και στις αισχρές αντιγραφές ινδικών, αραβικών και τούρκικων σουξέ). Βέβαια το συγκεκριμένο μουσικό ιδίωμα ήταν μεν η κινητήρια δύναμη των μπουζουξίδικων και των σπασοπιατάδικων, όμως με τίποτα δεν ήταν ΜΟΝΑΔΙΚΟ. Ο Χατζιδάκης (ο οποίος έβγαλε μπόλικα ελαφρολαϊκά) κι ο Θεοδωράκης (που προτίμησε ν΄αρπάξει από αρχοντορεμπέτικο μεριά) –προκειμένου να «περάσουν στο ευρύ κοινό», όπως λένε οι εκάστοτε λιγουροελίτ –δεν μπορούμε να πούμε οτι οδηγούσαν στο να «ξεχάσουμε την καταγωγή μας» όπως ισχυρίζεται ο Πορτοκάλογλου. Εκτός αν η καταγωγή μας δεν περιλαμβάνει τους ποιητές τους οποίους οι δυο αυτοί μελοποίησαν. Το τρομακτικό βέβαια στην παραπάνω δήλωση είναι οι μνήμες ΚΝΕ που ανασύρει το συμπέρασμα «ακούς Σινάτρα άρα μοιάζει σα να προσπαθείς να ξεχάσεις την καταγωγή σου».
Ουσιαστικά πρώτα η επαφή με τη λαϊκή μουσική και τα ρεμπέτικα οδήγησε στην κληρονομιά των δημοτικών τραγουδιών. Και μαζί η ανάγκη να ξεπεραστεί το παγιωμένο μεταπολιτευτικό έντεχνο τραγούδι. «Βρήκα την σχέση μου με το λαϊκό τραγούδι πιο νωρίς» θυμάται ο Πορτοκάλογλου για την εποχή των Φατμέ. «Αγόραζα δίσκους του Ακη Πάνου, του Τσιτσάνη, τους παλιούς ρεμπέτες. Γι' αυτό και οι Φατμέ φέρανε σε αμηχανία και τους ροκάδες και τους λαϊκούς. Κάναμε μια σύνθεση των δυο κόσμων. Και σιγά σιγά ανακάλυψα τα δημοτικά»
Τι ωραία πράγματα! Κι αυτό το «παγιωμένο μεταπολιτευτικό έντεχνο τραγούδι» ποιο ήταν; Το «Άξιον Εστί» με τον Σερ Μπιθί; Τα δημοτικοηλεκτρικά του Μαρκόπουλου; Τα ελαφρολαϊκά του Ανδρεόπουλου; Ευτυχώς που βρήκε τη σχέση του με τη μπουζουκλερί νωρίς ο Παπάζογλου –αλλά ποιος του είπε οτι έφερε σε αμηχανία τους ροκάδες όταν έβγαζε τους δίσκους των Φατμέ; Θυμάμαι πως, όταν πρωτακούσαμε τον δίσκο του, σκεφτήκαμε «τι λες ρε παιδί μου –υπάρχει συγκρότημα που μιμείται τους Χάνομαι Γιατί Ρεμβάζω;» και αδιαφορήσαμε για τα περαιτέρω. Αν (χρόνια αργότερα) έτυχε ο Πορτοκάλογλου ν΄ανοίξει τους Γιου Φτου και ν΄ακούσει το πρόγραμμά τους και στη συνέχεια να εμπνευστεί το «Κάποιος μ΄έστειλε δω κάτω/ κάποιος μου ΄πε να σε βρω/ να βουλιάξουμε στον πάτο/ για να βρούμε ουρανό», αυτό δεν σημαίνει οτι μετατράπηκε σε Μπόνο ο Πορτοκάλης! Όπως και το οτι ρίχνουμε μια ηλεκτρική κιθάρα δεν σημαίνει οτι κάνουμε ροκ –αν ήταν έτσι, η Βίσση που είχε 2 ηλεκτρικές, 1 άταστο και τον Κουβατσέα θα ήταν η Τζόαν Τζετ.
Μια παρόμοια διαδρομή αφηγείται και ο Αγγελάκας. «Ακούγοντας πολλά προπολεμικά ρεμπέτικα βλέπεις ποσο εκπληκτικά κουβαλάνε όλη την παράδοση, τα Βαλκάνια, τα ηπειρώτικα, τα σμυρναίικα. Το ρεμπέτικο είναι μεγάλη στιγμή για τον πολιτισμό μας - όλη η λαϊκή μουσική εκεί πατάει. Κουβαλούσε όλη τη μνήμη και συγχρόνως ήταν καινούριος».
Κι αυτά που λέει ο Αγγελάκας μια χαρά μου φαίνονται (καμιά σχέση με ροκ μουσική βέβαια). Συγχωρείται λοιπόν (λόγω νεανικού ενθουσιασμού) η ασχετοσύνη του περί λαϊκής μουσικής η οποία, και καλά, πατάει στο ρεμπέτικο –ακόμα χειρότερα από την προηγούμενη περίπτωση της ηλεκτρικής κιθάρας (που σηματοδοτεί καλά και σώνει το ροκ) εδώ πέρα μέχρι και περισσότερες χορδές είχε το μπουζούκι των ελαφρολαϊκατζήδων (βλέπε Χιώτης), άσε που τα ινδικά και τα παρόμοια αραβικά κλαψομούνικα δεν έχουν σχέση με το ρεμπέτικο. Αλλά είπαμε –το ρεμπέτικο είναι το μεγάλο καθαρτήριο!
«Μετά τον Σαββόπουλο μόνο η επόμενη φουρνιά, ο Μάλαμας, ο Πιερίδης, ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου έχουν μια σύνδεση με την παράδοση» λέει ο Πορτοκάλογλου. «Στην Αμερική οι πιτσιρικάδες που παίρνουν τις κιθάρες από τα 18 τους και παίζουν, ηχούν σύγχρονοι αλλά είναι παραδοσιακοί. Παίζουν τα μοτίβα του μπλουζ, της κάντρι, του ροκ. Την δική τους παράδοση την έχουν κάνει παγκόσμια. Αλλα και μικρότερες χώρες μεταφράζουν την παράδοση στη σύγχρονη γλώσσα, όπως η Τζαμάικα που με τη ρέγκε επηρέασε τους πάντες. Ακόμα ονειρεύομαι πιτσιρικάδες από τα Γιάννενα να παίζουν ένα μείγμα ψυχεδέλειας και ηπειρώτικων ή Κρητικούς που να παίζουν ρέιβ κρητικά. Αντί γι' αυτό υπάρχει τώρα ο ενθουσιασμός για την αγγλόφωνη σκηνή, που κρύβει απλώς το φόβο για την καταγωγή μας».
Ρε κακός μπελάς που μας βρήκε με τον φόβο για την καταγωγή μας! Λοιπόν για να το ξεκαθαρίσω, εγώ κρατάω από Αιγυπτιακές ρίζες (αλλιώς γύφτικες) και εκφυλισμένες Μαλτέζικες ανακατεμένες με Μικρασιάτικες –αυτή είναι η καταγωγή μου και χέστηκα εφόσον δεν μπορώ να την αλλάξω. Τι πρέπει ν΄ακούω; Τονίνο Καροτόνε, Ντομένικο Μοντούνιο, Ρόζα Εσκενάζι και Ουμ Καλθούμ; Δε γαμιόμαστε, ν΄ασπρίσουμε καλύτερα;
Δίκιο έχει ο Πορτοκάλογλου –πιτσιρικάδες πήραν τα μοτίβα της μπλουζ και της κάντρι και φτιάξανε ροκ. Κι άλλοι πήρανε τα μοτίβα της τζαμαϊκανής μουσικής και φτιάξανε ρέγκε. Και άλλοι πήραν αφρικάνικα μοτίβα και φτιάξανε σάλσα, μάμπο, ξέρω ΄γω... Αυτό είναι η μουσική δημιουργία –παίρνεις ένα μοτίβο και το εξελίσσεις. Από που κι ως που απαιτείται εντοπιότητα για να πάρεις κάποιο μουσικό μοτίβο; Δηλαδή οι Στόουνς που πήρανε αμερικάνικες μπλουζ φόρμες δεν το είχαν το δικαίωμα επειδή τύγχαναν Εγγλέζοι; Έπρεπε καλά και σώνει να παίζουν γκάιντες οι Στόουνς και οι Άνιμαλς;
Κι αυτό το όνειρο περί «ηπειρώτικης ψυχεδέλειας» ή «κρητικού ρέιβ» μάλλον σε εφιάλτη μου κάνει. Επειδή πρέπει να είσαι πολύ παπάρας μουσικά για να υποθέσεις οτι μπορείς να αναμείξεις αυτά τα είδη –καμιά σχέση δεν έχει το χάλκινο και ο ζουρνάς με τα χαωτικά καλειδοσκοπικά ψυχεδελικά μοτίβα και η ελληνική γλώσσα (όπως και η κρητική διάλεκτος) είναι εντελώς ακατάλληλη για ραπάρισμα.
Αλλωστε, όπως συμπληρώνει ο Αγγελάκας, «υπάρχει ένας δρόμος ανάμεσα στο χιπ χοπ και την παραδοσιακή ρυθμολογία. Η ηλεκτρονική μουσική έδειξε ότι μπορεί να ξυπνήσει η παράδοσή μας μέσα από σύγχρονους ρυθμούς, αφού η τελετουργία της ρέιβ παραπέμπει σε αρχέγονα ακούσματα. Ετσι ξύπνησε και μέσα μου η ανάγκη για μια ολόκληρη ορχήστρα, με λύρα, μπουζούκι και χάλκινα, τους Επισκέπτες, που να παίζει και με το παρελθόν και με το μέλλον και με τα ηλεκτρονικά και με τους ρυθμούς που έχουμε από πιτσιρίκια στο αίμα μας».
Εδώ λοιπόν κυρίες και κύριοι (και αγαπητά παιδιά) έχουμε το φαινόμενο που κορόιδευε μέχρι και η Βαρντάλος στο «Μπιγκ Φατ Γκρικ Γουέντινγκ», τουτέστιν το «όλα από την Ελλάδα προέρχονται». Πώς έλεγε ο πατέρας της πρωταγωνίστριας οτι το όνομα Μίλλερ προέρχεται από το "μήλο"; Έτσι κι ο Αγγελάκας βρίσκει αρχέγονα, παραδοσιακά ακούσματα (ελληνικά υποθέτω –αλλιώς δεν υπάρχει λόγος να τα αναφέρει) στο χιπ χοπ και τη ρέιβ.
Εντάξει, η μουσική είναι μια αέναη εξέλιξη με κοινή ρίζα τον πρωτόγονο που κοπάναγε δυο κοκάλα –όμως αυτό είναι τόσο γενικό που δεν σημαίνει απολύτως τίποτα. Αν τώρα ο Αγγελάκας νομίζει οτι παίζει ρέιβ ή χιπ χοπ με το συγκρότημά του –ας το νομίζει, ποιος είμαι εγώ που θα του χαλάσω την ψευδαίσθηση; Ο ίδιος παλιότερα νόμιζε οτι το συγκρότημά του έγραψε τη μουσική για την «Ταξιδιάρα Ψυχή» –στο ρέιβ και στη χιπ χοπ θα κωλώσουμε τώρα;
Η σύνθεση γίνεται ασυνείδητα. «Στην φετινή παράστασή μας, το "Remix"» λέει ο Πορτοκάλογλου «καταλαβαίνω, τώρα μετά από πολλές συναυλίες, ότι είχα την ανάγκη να ξεγυμνώσω τα τραγούδια από τις ενορχηστρώσεις και να τα ξαναπαίξω με έναν πρωταρχικό ήχο μόνο με κοντραμπάσο, βιολί, την κιθάρα μου και ένα μουσικό που παίζει τζουρά, μπουζούκι και ούτι. Ηθελα να βρω τις ρίζες μου και να φανερώσω την καταγωγή των τραγουδιών μου».
Ξεπερνάω αθώα την έμμεση διαφήμιση της παράστασης κι αναρωτιέμαι –ο Πορτοκάλογλου δεν λύσσαγε στις παραπάνω παραγράφους με την καταγωγή μας; Τι σκατά πρωταρχικός ήχος είναι αυτός με κοντραμπάσο και βιολί; Από που κατάγεται τέλος πάντων ο Πορτοκάλογλου –από την Βιέννη, το Παρίσι ή το Βερολίνο;
Η σκηνή φαίνεται να γεμίζει από πειραματισμούς με την παράδοση. Από τη μια οι τζαζ μουσικοί όπως ο Τάκης Μπαρμπέρης που βουτάει σε αυτοσχεδιασμούς στον δίσκο «In Parallel» με το κλαρίνο του Πετρολούκα Χαλκιά. Από την άλλη νέοι μουσικοί όπως ο Biomass, που μπερδεύουν την ελεκτρόνικα με τους δημοτικούς και νησιώτικους σκοπούς και η May Roosevelt που με το θέρεμιν στο «Haunted» παίζει ζωναράδικο και τσάμικο.
Για να είμαι τίμιος θα πρέπει να σου πω οτι στο άρθρο αναφέρεται και η περίπτωση «Μάουντεϊνς» με τη γνωστή δήλωση του Σπάθα περί ηπειρώτικων –αν κάποιος δεν ξέρει τους Σόκρατες θα τους περάσει για τίποτα παραδοσιακούς ορκισμένους και μπορεί να είναι κι έτσι, επειδή είχα διαβάσει οτι την τελευταία φορά που προσπαθήσανε να κάνουν καριέρα στο εξωτερικό πολύς κόσμος νόμιζε οτι επρόκειτο περί καθαρόαιμου σάουθερν ροκ συγκροτήματος!
Τουτέστιν, υπάρχει το έτσι, υπάρχει το γιουβέτσι ενώ κάποιες φορές (λιγότερες αναλογικά) εμφανίζεται και το κοκορέτσι. Το οτι κάποτε οι Πρόξις παίζανε το «Άι γουίλ τέικ α φίσιν μπόουτ» (όταν πούλαγε τρελά ο διπλός δίσκος του Πάριου με τα «Νησιώτικα») δεν σημαίνει οτι ανακαλύφθηκε η χρυσή σύνδεση μεταξύ ροκ και μπάλλου. Κι ο σαχλαμάρας ο Σκορδίλης έπαιζε στα Εξάρχεια το «Άι πέι δε άις δατ άι λαβ» και οι Ταξιαρχίες παίζανε τον «Τεκέ» -τι θα πουν όλα αυτά; Απολύτως τίποτα, πέρα από μια διάθεση χοντροκομμένου χαβαλέ. Αυτό ήταν τότε κι αν σήμερα ψάχνουμε κάτι άλλο δεν νομίζω οτι θα το βρούμε.
Από την άλλη, αναντίρητα, όσοι είχαν την ατυχία να παίξουν ροκ στην Ελλάδα μεγάλωσαν με επιρροές από ελαφρολαϊκά, δημοτικά και άλλα συναφή. Σαφέστατα όμως επηρεάστηκαν ΣΕ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΒΑΘΜΟ από την αμερικάνικη και την αγγλική ποπ, ροκ (χέβι, πανκ, νιου γουέιβ, χιπ χοπ, ηλεκτρονική κ.λ.π.) μουσική. Γι΄αυτό άλλωστε επέλεξαν να παίξουν ηλεκτρική κιθάρα κι όχι κλαρίνο ή μπουζούκι. Το να εμφανίζονται κάποιες απόπειρες μείξης δημοτικών ή ρεμπέτικων ή λαϊκών (ή της Αρλέτας ξέρω ΄γω..) μουσικών κομματιών με τη ροκ δεν σημαίνει τίποτα περισσότερο από το οτι κάποιος αποφάσισε να κάνει ένα κοκτέιλ –και τα κοκτέιλ δεν πίνονται πάντα με ευχαρίστηση, ενίοτε προκαλούν εμετικά συμπτώματα.
Αν όμως έχεις αποφασίσει να παίξεις κάτι που βασίζεται στην δημοτική (ή την λαϊκή) μουσική χρησιμοποιώντας ηλεκτρικά όργανα και χώνοντας δυο τρία μπίτια έτσι για ποικιλία, αυτό δεν σε κάνει οργισμένο και αποκαλυπτικό ροκερ –Δέσποινα Βανδή σε κάνει στις περισσότερες των περιπτώσεων.
Ακολουθούν κάποιες δηλώσεις των εμπνευσμένων μας δημιουργών, για καθαρά χιουμοριστικούς λόγους:
«Το ζήτημα είναι ότι την παράδοσή μας την ταριχεύουμε μέσα στο μουσείο» επισημαίνει ο Πορτοκάλογλου. «Την αντιμετωπίζουμε με μια σοβαροφάνεια και μια υποκρισία, ότι δηλαδή είναι κάτι πολύ σημαντικό για τους λαογράφους και τους διάφορους κλειδοκράτορες. Και αν παίζεις δημοτικά με ηλεκτρικά όργανα είναι ιεροσυλία. Ομως η παράδοση έμεινε ζωντανή τόσους αιώνες χάρη στο ζωντανό δημιουργικό πνεύμα του μουσικού που πήρε κάποτε το κλαρίνο από τη Συμφωνική του Βερολίνου και το έβαλε στα δημοτικά»
Πρόκειται για ένα όμορφο σενάριο που εμπνεύστηκε ο Πορτοκάλογλου από τη δυσφορία των φίλων της κάντρι για τον ηλεκτρικό ήχο και το μετέφερε στα ελληνικά πράγματα. Αυτό όμως που με σκοτώνει είναι ο δημιουργικός μουσικός ο οποίος πήρε το κλαρίνο από τη Συμφωνική του Βερολίνου και το έβαλε στα δημοτικά! Το εικονοποιώ: ένας καράβλαχος με τσαρούχια και βρακαρόλα ο οποίος παραμονεύει πότε θα πάει ο κλαρινετίστας για κατούρημα για να του σουφρώσει το όργανο –ταινιάρα μιλάμε!
«Η παράδοση συνεχίζει να είναι ζωντανό πράγμα» συμφωνεί ο Αγγελάκας. «Εχω βρεθεί σε πανηγύρια στην Ηπειρο όπου κυριαρχεί ένας ψυχεδελικός ήχος σαν μια ροκ συναυλία, όπου ο κλαριτζής και ο κόσμος που χορεύει συνδέονται σε μια διονυσιακή έκσταση. Τώρα υπάρχουν παιδιά που προχωράνε, έχουν ιδέες που συγκινούν, η παράδοση έχει μια δυναμική, μια μνήμη που απελευθερώνει, δίνει ζωτικότητα, μεταφέρει πληροφορίες. Τα είχαμε ξεχάσει όλα αυτά. Τώρα που οι νέοι μουσικοί ασχολούνται με πιο βιωματικό τρόπο με την παράδοση, θα πάμε καλά».
Γαμώ το διονυσιασμό στα πανηγύρια μου μέσα! Θα πρέπει να είσαι εντελώς κάτοικος πόλης για να βλέπεις διονυσιασμό σ΄αυτό το συνονθύλευμα ιδρωμένων χοντρών (στα πρόθυρα του εμφράγματος) που κουνιούνται με κίνδυνο ν΄ανατιναχτούν τα ρούχα τους, προσπαθώντας να πάρουν μάτι τις πιτσιρίκες κι έτσι να έχουν λίγο υλικό για το βράδυ που θα πηδήξουν τις γυναίκες τους. Γαμώ τις διονυσιακές εκστάσεις –πού να δεις τι γίνεται στα μπαράκια των χωριών ή στα στριπτιζάδικα! Όσο για τη σύνδεση ψυχεδέλειας με την ψητή γουρουνοπούλα και την ιδρωτίλα που κυριαρχεί στα πανηγύρια, ομολογώ οτι αδυνατώ να την κατανοήσω. Και για να τελειώνουμε –μονάχα ο έρμος ο Τζιμ Μόρισον προσπάθησε να εισάγει τον διονυσιασμό στις συναυλίες του και απέτυχε παταγωδώς –το κλίμα στις ροκ συναυλίες είναι επιθετικό, συντροφικό, επιδεικτικό, ότι σκατά θέλεις είναι εκτός από διονυσιακό. Εκτός αν κυκλοφόρησαν σε καμιά συναυλία καβλωμένοι τύποι που τον χώνανε σε εκστασιασμένες υπάρξεις κι εγώ το έχασα το όλο πράγμα –έχει ακουστεί κάτι τέτοιο;
Ενώ ο Πορτοκάλογλου συνοψίζει: «Οι ζωντανές κοινωνίες μπορούν να χειρίζονται την παράδοσή τους, να ξέρουν τι να πετάξουν και τι να κρατήσουν. Εμείς ή τα αγιογραφούμε ή τα αγνοούμε και παρ' όλο που είμαστε βαθιά αντιαμερικανοί, καταναλώνουμε τα χειρότερα σκουπίδια της Αμερικής. Είμαστε αμήχανοι τελικά μπροστά στην παράδοση και μόνο μερικοί μουσικοί ξεπερνούν την αμηχανία με την έμπνευσή τους»
Καλά κάνει και τα συνοψίζει ο Πορτοκάλογλου –σε λίγο θ΄ακούσουμε ξανά για «γενίτσαρους της ροκ» και για «πολυεθνικά κέντρα που αποβλακώνουν τη νεολαία». Αλλά καλύτερα θα ήταν να μάς έλεγαν κάποτε την αλήθεια, καλύτερα θα ήταν να παραδέχονταν χωρίς κόμπλεξ οτι το δημοτικό και το ελαφρολαϊκό έφερναν πάντα την χαρτούρα –γκαραντί.
Επειδή πρόβλημα κανένα δεν έχω με όσους θέλουν να τα κονομήσουν, αλλά όχι και να με βγάλεις εμένα μαλάκα επειδή εσύ γουστάρεις «νινανάι γιάβρουμ»!
Νίναναϊ!
Να!
Egidio Gherlizza- Τζέφυ και Τσέρυ
-
Ο Egidio Gherlizza είναι ένας καλλιτέχνης για τον οποίο μιλούν ελάχιστα,
ωστόσο ο πιο τυχερός χαρακτήρας του, ο αλήτης Σεραφίνο, κατάφερε να γίνει
μια μ...
Πριν από 5 μήνες
26 γκολ αυτοί, σέντρα εμείς.:
εγω θα φτιάξω πάντως ένα συγκρότημα που να παίζει κρητικό μέταλ που θα και ένα που να παίζει παραδοσιακό ηπειρώτικο πανκ με κλαρίνα! αχαχαχαχαα!!
Θα σου προτείνω για το συγκρότημα με το κρητικό μέταλ να διασκευάσετε το "Καλάσνικοφ και μπράουνιγκ για πάρτη τση επήρα/ κι όπου κι αν πάω τη κρατώ διπλή τη γεμιστήρα" σε στυλ "Έις οφ Σπέιντς" των Μότορχεντ και για το ηπειρώτικο πανκ το "Γιάννη μου το μαντήλι σου" σε στυλ "Τζόνι Γοζ" στην εκτέλεση των Στιφ Λιτλ Φίνγκερς όμως.
Και πού ξέρεις; Μπορεί με κάποιο από τα δύο σχήματα ν΄ανοίξεις κάναν Παπακωνσταντίνου.
Πάντως το Γιάννη μου το μαντήλι σου το εχουν κανει διασκευή οι De Facto, να διαλέξεις άλλο σουξε!!
http://www.youtube.com/watch?v=evMhnoVDf64
(ανατρίχιασες -έτσι??)
O Αγγεβλάκας πήρε τα βουνά της Κρήτης για να βρεί την χαμένη ταυτότητα/καταγωγή του Πορτοκάλογλου (μεγαλος μαΐντανός ο κύριος)??
Εντάξει -θα το αλλάξω τότε, θα βάλω το "του Κίτσου η μάνα κάθονταν" και θα προτείνω ντεθ μέταλ διασκευή.
Ο Αγγελάκας είναι καλοφαγάς γι΄αυτό πήρε τα βουνά της Κρήτης για βραστό ριφάκι.
ποτέ βουδας,ποτέ κουδας...παρε μια διασκευη να ηρεμησεις,μα τι σε επιασε,αγγελικη πορτοκαλιωση,πορτοκαλικη αγκυλωση,πορτολυση αγγλικη???
οποτε εχεις ορεξη βαλε λιγο παπαζογλου και ρασουλη στο χυμο...εχεις αποψη?Θα ηθελα να την ακουσω.Ειμαι ο ανωνυμος που αναφερθηκε στον Tillett τις προαλλες και λιγο παλιοτερα στον παοκτζη Νικακη στο Μιλανο...ε τι να κανουμε ολοι απο κατι υποφερουμε.Ποτέ ιησους κι ιουδας ομως.
Είχα μια γνωστή που αναρωτιόταν παλιά: "Τον Κούδα τον ξέρω, ο Βούδας ποιος είναι;" Τέλος πάντων δεν ήμουν ποτέ φίλος του ελαφρολαϊκού άρα δεν μου άρεσαν ποτέ τα τραγούδια του Παπάζογλου εκτός από το "Χτυπάει τηλέφωνο" που έχει τρομερά δυνατούς στίχους (και μηδέν μπουζούκι). Την πορεία όμως του Παπάζογλου στη ζωή την σεβόμουν πάντα.
Τον Ρασούλη στιχουργικώς τον θεωρούσα σαχλαμάρα (όπως όσους βγάζουν ύμνους ομάδων) και επειδή είχα την ατυχία να πέσω πάνω του 2-3 φορές παλιότερα τον θεωρούσα και γελοίο έτσι όπως κυκλοφορούσε με την κελεμπία και την κουστωδία. Αλλά αυτά είναι προσωπικές απόψεις -γούστα να πούμε. Δεν είμαι σε θέση να σου μιλήσω για την καλλιτεχνική αξία του Παπάζογλου επειδή απεχθάνομαι το είδος που έπαιζε. Για την ποιητική αξία του Ρασούλη... άστο καλύτερα.
Βάλε ρε παιδί μου ένα αναγνωριστικό -γράφε Ήττα Βήτα (τον θυμάσαι;) ξέρω γω...
Ok ηταν ευκολο να συμπερανω πως δεν πολυγουσταρεις και απλα επιβεβαιωθηκε η φαση...no problemo φυσικα...για αναγνωριστικα θα σου χαρισω ενα L απο το Louis του Tillett(μιας και με τον θυμισες σε λεω)και ενα V απο το Vuitton γιατι παρ'ολο που ακουω ΚΑΙ λαικα με εχω για πολυ αμπιγιε.Κατσε να τα δοκιμασω... Λ.Β. τι ηλιθιος!Ξανα... L.V. τέλεια...
Δεν γουστάρω, το είπα κι από μόνος μου -τι να συμπεράνεις; Αλλά το θέμα του ποστ μου δεν είχε να κάνει με τα γούστα του καθενός, το θέμα μου ήταν η απαξίωση των συγκεκριμένων κυρίων σε ότι δεν τους ανάγει σε πνευματικούς καθοδηγητές. Δηλαδή ή θα ακούς κλαρίνα ή θα είσαι κομπλεξικός που προσπαθείς να κρύψεις την καταγωγή σου.
Κατά τα λοιπά, καλά κάνεις κι ακούς ότι γουστάρεις -με τις απόψεις των παλικαριών στο ποστ συμφωνείς;
Υ.Γ.: Το Λ.Β. διαφέρει από το L.V. όσο διαφέρει η Βασιλική ΛαΒίνα από τους Love κι αυτό δεν είναι ούτε καλό ούτε κακό, είναι φυσικό.
Mια χαρα συμφωνω με ολους και τις διαφωνιες, αν ειχα, θα τις κρατουσα για μενα.Δεν ειμαι για να ζαλιζω κανεναν...Las Vegas
Ε βρε καλό μου παιδί -τι ακριβώς κουβεντιάζουμε τότε;
αφου συμφωνουμε καλε μου ανθρωπε(και ξερεις και απο βεσπα)τι να σου πω?...γενικα οποτε σε διαβαζω συμφωνω.Απλα θα με ενδιεφερε,αν σου ηταν συμπαθεις οι παραπανω,να μου εδινες μια αλλη οπτικη.Σιγουρα θα τους γουσταρες για καποιον λογο διαφορο και διαφορετικο και ισως ξενο στη λογικη μου.Δεν τους πας και ηταν αναμενομενο για τηνδικη σου κουλτουρα. Αυτο ηταν ολο...ε?
Μωρέ το κακό είναι οτι δεν ξέρω από βέσπα -για την ακρίβεια ασπρίζουν τα μαλλιά μου κάθε που πρέπει να οδηγήσω σκουτεράκι.
Για τον Ρασούλη σου είπα -και μου κάνει εντύπωση που όλος ο κόσμος θυμάται τα πάντα γι΄αυτόν αλλά ξεχνάει το αίσχος του "Να'μαστε πάλι εδώ Αντρέα".
Τον Παπάζογλου, πέρα από τα μουσικά, τον κατασυμπαθούσα -μη σου πω οτι τον θαύμαζα. Κυρίως λόγω της συμμετοχής του στους Μακεδονομάχους και λόγω του Αγροτικού στούντιο.
Αυτά τα συμπληρωματικά.
Ο μόνος τρόπος να μπλέξεις folk με rock είναι να το κάνεις όπως οι Sleepin Pillow στην Ελλάδα και οι Primordial στην Ιρλανδία. Period. Κανείς άλλος.
Τώρα μη με μπλέκεις με άγνωστες λέξεις επειδή εσύ είσαι πιο μορφωμένος, για να με κομπλάρεις -ντάξει;
Γενικώς δεν έχω πρόβλημα με το τι παίζει ο καθένας και ξέρω οτι ο πειραματισμός μπορεί να οδηγήσει παντού. Αλλά όχι και ροκ ο Σαββόπουλος, οι Φατμέ ή τα τελευταία τα πανηγυριώτικα του Αγγελάκα! Πρόσεξε -δεν είναι κακό που δεν παίζουν ροκ, απλώς ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ροκ η μουσική που παίζουν.
Agreed απολύτως περί Νιόνιου (τον μισώ), Φατμέ (τους σιχαίνομαι), Αγγελάκα (ψιλοαδιάφορος). Οι "άγνωστες λέξεις" που χρησιμοποιήσα όμως κινούνται σε αυτό που συζητάμε, με τρόπο που κανείς δεν πρόκειται να καταφέρει.
Για του λόγου το αληθές, folk ψυχεδέλεια!
http://www.youtube.com/watch?v=0_fp255_mKc
Να πω όμως βρε παιδιά την αμαρτία μου;
Μπορεί πολλά στόματα να χαρακτήρισαν το Φλου ως Σαββοπουλικό(σηκώνει πολλή συζήτηση),αλλά για μένα είναι πολύ πιο ροκ από τις δουλειές του Νιόνιου.
Και προτιμώ την ορίτζιναλ εκτέλεση του '69' από την πιασάρικη χορευτική που υπάρχει στο Zorba the Freak.
Χίλια χρόνια ζωής να έχεις,τόσο γέλασα με τον κλαρινετίστα και το κλαρίνο.
Εγώ πάλι που προτιμώ την country & western(την ηλεκτρική περισσότερο)και δε μπορώ το κλαρίνο,είμαι προδότης;Αχ...
(Όμως ο 'Ασωτος υιός'είναι ωραίο κομμάτι)
Συμπληρώνω για να μη φάω ξύλο σχετικά με Φλου/Σαββόπουλο:
καταλαβαίνω τον παραλληλισμό μουσικά(ακούγοντας το 'Βρώμικο ψωμί' πρόχειρα)αλλά ίσως να φταίει και το ότι δε μπορώ να βάλω δίπλα δίπλα Νιόνιο και Παύλο(με όχι αποκλειστικά μουσικολογικά κριτήρια).
Fixit, εγώ δεν τον μισώ τον Νιόνιο (2-3 τραγούδια του τα άκουγα πιτσιρικάς) και οι Φατμέ βγάλανε κάποια κομμάτια όμορφα. Αλλά αυτό δεν σημαίνει (το ξαναλέω) οτι παίξανε ροκ! Όχι επειδή θυμηθήκαμε πως είμαστε ροκάδες να κάνουμε ροκ και τον Μουφλουζέλη!
Η φολκ με την ψυχεδέλεια ταιριάζουν αρκετά -υπάρχουν και οι Θιν Άις Παν. Και αυτό το στυλ είναι γενικώς μέσα στα γούστα μου.
Γιώργο, το να είσαι πιο ροκ από τον Νιόνιο είναι εύκολο πράγμα, αλλά εκείνη την εποχή ήμασταν σκληροπυρηνικοι (μην ξεχνάς οτι πετάγαμε πέτρες στους Τομ Τομ Κλαμπ επειδή τους θεωρούσαμε ντίσκο -εγώ δεν πέταγα δηλαδή, γενικώς μιλάω). Το '69 είναι αρκετά μπλούζι στην αρχική εκτέλεση (όπως και το Η στον επόμενο δίσκο) αλλά ολόκληρο το ΄80 ο Σιδηρόπουλος έπαιζε κάτι σαν φανκ. Γιατί το έκανε αυτό νομίζεις; Επειδή η μπλουζοροκιά (αυτό που κυριάρχησε δηλαδή από το '90 και δώθε) ήταν ήδη παρωχημένη.
Ο Άσωτος ναι -ήταν ωραίο κομμάτι.
Φιλε μου σε γενικες γραμμες συμφωνω μαζι σου,και στους δηθεν σκυλο-ροκαδες και στα περι ΕΡΤ και κλαρινα κτλ.Ομως πρεπει να σε παρατηρησω σε ενα,δυο θεματα που λες-συγχωρεσε μου το σολοικισμο-π@π@ριες.Οχι και Σαββοπουλικο το "φλου"!Αν το "μου'πες θα φυγω" ή το "αγνωστω θεω" δεν ειναι καθαρη 70ς ροκια τοτε να παω να κοιταξω τ'αυτια μου...Οσο για Socrates πες μου που βρηκες τον σαουθερν ηχο,γιατι εγω τουλαχιστον με κατι κατοσταριες "νοτια" βινυλια πισω μου κ δεν το σκεφτηκα ποτε.
Κι ενα τελευταιο-λογω πορωσης και λοξας ακουω και ψαχνω παρα πολλα ψυχεδελο/προγκρεσσιβ του 60 κ 70 απ'ολο τον κοσμο...ξερεις τι προσεξα;Οι λατινοαμερικανοι πατανε γερα στις ριζες της ηπειρου τους,απο σαλσα,τανγκο,μποσσανοβα,οτι κ@#βλ^*σουν,οι σκανδιναβοι το ιδιο,οι ισπανοι,ιταλοι,ΟΛΟΙ.Εδω ποιος ειχε τ'αντερα να παρει την ουσια της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ μουσικης παραδοσης και να χτισει 100% ροκ πανω της;Μονο ο Σπαθας στα κιθαριστικα μερη των Socrates,και κατι "περιεργοι" π.χ.Ηρακλης Τριανταφυλλιδης,Λογαριδης στο"Ακριτας",καποια σημεια στο "666",οι (Γαλλοτραφεις) Axis που επαιξαν το "ζωη εν ταφω"σε τζαζ-ροκ εκδοχη...αυτοι.Γι αυτο κι ο καθε τριχας σημερα νομιζει οτι βαζοντας κιθαρες σε βλαχοποπ τραγουδακια παιζει "ροκ" που τρομαρα να του ερθει.Απλα ηθελα να συμβαλλω στην κουβεντα.Φιλικα και χωρις παρεξηγηση,ετσι;;;
Φίλε μου και τα δύο που έχεις αντίρρηση δεν είναι δικές μου απόψεις (ούτε έγραψα κάτι τέτοιο). Απλώς μετέφερα την αίσθηση της εποχής-αυτό για το Σαββοπουλλιακό Φλου ήταν η θέση του Μιλάτου, του Ποπ και Ροκ και της πλειψοφίας κλασσικών ροκάδων της εποχής. Εμένα μου άρεσε ο δίσκος, ροκ όμως δεν ήταν και εντελώς τυχαία στο "Αγνώστω Θεώ" που λες υπάρχει το "μ΄αγάλματα κομμάτια στα μάτια της τα δυο" που είναι κόπι πέιστ από την "Παιδική μου φίλη" του Σαββόπουλου (υποθέτω οτι ο Σιδηρό το έβαλε σαν φόρο τιμής -δεν το έκλεψε). Το "μου'πες θα φύγω" μπλούζιζε όσο ακριβώς μπλούζιζε κι ο Ζιώγαλας εκείνη την εποχή -σπουδαία τα λάχανα! Μ΄άρεσε το κομμάτι αλλά δεν ήταν και τίποτα μουσικώς. Γι΄αυτό άλλωστε ο Σιδηρό δεν τα έπαιζε ποτέ έτσι και τα έκανε φανκ.
Τα περί "σάουθερν" για τους Σόκρατες τα είχε πει ο Τουρκογιώργης σε συνέντευξή του έτσι ακριβώς όπως τα μεταφέρω -δεν έγραψα οτι είναι δική μου άποψη.
Να μου επιτρέψεις να παρατηρήσω επίσης οτι αυτά που θεωρείς σαν ρίζες των λατινομερικάνων είναι αφρικάνικοι ρυθμοί που ήρθαν μαζί με τους σκλάβους -μην μπερδεύεσαι. Κοινές ρίζες λοιπόν στην αμερικάνικη μουσική συνολικά -οι μεν έκαναν λατιν, οι δε ροκ εν ρολ. Οι Σκανδιναβοί δεν θυμάμαι να παίζουν πολύ παραδοσιακά. Κι οι Ιταλοί και οι Ισπανοί παίζουν αυτό που λένε "τρόβα" το οποίο συγγενεύει με τη φολκ του Ντύλαν και της Μπαεζ.
Για τους Σόκρατες τώρα -πέρα από το Μάουντέινς δεν ακουμπάνε σε παραδοσιακούς ήχους ούτε με ξεσκονόπανο. Ο Ηρακλής κι ο Λογαρίδης δεν είναι και τόσο ροκ (άσχετο αυτό με το αν είναι καλοί ή κακοί) και τα Παιδιά της Αφροδίτης είναι φολκλόρ -για να το πω ευγενικά.
Καμιά παρεξήγηση -κουβέντα κάνουμε.
Προφανως δεν καταλαβες.Ουτε για λατιν μιλησα,ουτε για τροβα.Απ'οτι φαινεται,αλλωστε,το τι καταλαβαινει κ ερμηνευει οτι ειναι ροκ ο καθενας μας διαφερει..καπως.Θα εχω την αποψη μου κι εσυ την δικη σου εις τον αιωνα τον απαντα.Αλλωστε στην τελικη στο ιδιο δεντρο ειμαστε,απλα σε αλλο κλαδι.
Υ.Γ.Ατυχης η παραπομπη στο ποπ+ροκ.Οι διαφοροι Μηλατοι/Κωνσταντεηδες/Μαλαθρωνες κτλ ευθυνονται κατα πολυ για την μαυρη τυφλα του 80% των Ελληνων "ροκαδων".Κατι θυμαμαι κι εγω απο τοτε.
Δεν μίλησες -εγώ είπα οτι το ροκ εν ρολ έχει τις ρίζες του στην Αφρικάνικη μουσική και το ίδιο ισχύει και για το λάτιν. Επίσης είπα οτι η τράβα είναι κοντά στο είδος που τραγούδαγε η Μπαέζ κι ο Ντύλαν (κάτι σαν φολκ). Για να δείξω οτι συγγενικά είδη εύκολα ανακατεύονται.
Υ.Γ.: Πέραν της στραβωμάρας των Ελλήνων ροκάδων, ο Μηλάτος ευθύνεται για την απήχηση των B.O.C, ο Κωνσταντέας για την απήχηση των Van Der Graaf κι ο Μαλαθρώνας για τους Birthday Party. Για να τα λέμε όλα -έτσι; Μην κάνεις το λάθος να χαρακτηρίζεις μια αναφορά, εγώ έγραψα οτι είχε περάσει αυτή η άποψη (προφανώς από το Ποπ και Ροκ) κι εσύ έγραψες οτι το έντυπο έσπερνε μαύρη τύφλα. Δεν διαφωνείς λοιπόν μαζί μου στο προκείμενο.
Στούς Buzzcocks θα πάμε;
Ποιοι Μπάζκοκς είναι αυτοί; Δεν το έχω ψάξει -παίζει κανένας από τους παλιούς; Και θα σου πω τι μου κακοφαίνεται στην όλη υπόθεση -κάποτε που ήμασταν Αγγλία έπαιζε ο κιθαρίστας τους (ο κανονικός) σε μια παμπ μετά από 4 συγκροτήματα πιτσιρικάδων που κόβανε κώλους -κι έπαιζαν όλοι αυτοί τζάμπα ρε παιδί μου.
Το 1/3 των παλιών είναι... αλλά τα αναρχικά περί τζάμπα να τα ξεχάσεις... 27 ευρώ θέλανε...
27 ε; Εντάξει -όταν ξαναρχίσει ο θείος μου ο Μποδοσάκης να μου στέλνει το τσέκι από το Αμέρικα θα πάω. Για την ώρα 27 ευρώ είναι σχεδόν τα μπροστινά τακάκια του ΧΤ που φρενάρω με τα σίδερα τώρα.
Δημοσίευση σχολίου
Άσε κάτι για το γκαρσόνι ρε!